fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 52713
    تاریخ انتشار : 13 خرداد 1393 11:13
    تعداد بازدید : 755

    هوشمندسازی معابر؛ جلب رضایت یا کسب درآمد؟

    اگر بگوییم ایران پیشرفته ترین تجهیزات فناورانه در حوزه ترافیک در جهان را دارد سخن گزافی نگفته ایم. همچنین اگر بگوییم تهران نمایشگاه دایمی عرضه آخرین تحولات فناوری دنیا در معابر شهری هست نیز کلام نادرستی نیست.

    دانیال رمضانی
    کافیست در گوشه ای از دنیا فناوری یا قانون جدیدی برای کنترل رانندگان وضع شود. در کمتر از چند روز تهران نیز شاهد اجرای آن قانون یا پیاده سازی آن تکنولوژی است. شاید بتوان گفت ما جامع ترین قوانین رانندگی جهان و کشور نخست در به کارگیری فناوری برای کنترل رانندگان هستیم.
    در همین رابطه معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه تجهیز ۱۵۰ تقاطع تهران به دوربین ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز تا پایان سال، گفت: هوشمندسازی شبکه معابر پایتخت سرعت می گیرد.
    وی با اعلام این که استفاده از ابزارهای هوشمند باعث ارتقای مدیریت ترافیک در تهران شده، گفت: اساساً شهرهایی در مدیریت ترافیک پیشرفت کرده اند که تجهیز آنها به ابزارهای هوشمند کنترل ترافیک این شهرها را از اشتباهات و تخلفاتی که ممکن است از چشم عوامل انسانی پنهان بماند، مبرا کرده است.
    به گفته وی این سیستم ها به عنوان چشمان ناظر هم به پلیس راهور کمک می کنند و هم کمک حال مدیریت شهری هستند و تجربه موفق کنترل هوشمند ترافیک ما را به استفاده از فن آوری های روز دنیا در اداره ترافیک تهران مشتاق تر کرده است.
    آری ما نیز قبول داریم فرهنگ رانندگی در ایران در بخش انتهایی جداول جهانی قرار دارد و از لحاظ میزان تصادفات، مجروحان و کشته های رانندگی در مقام نخست جهان هستیم.
    تکیه و تلاش مسوولان بر به کارگیری آخرین قوانین و فناوری های حمل و نقل و ترافیک نیز به درستی و بر همین آمار و ارقام استوار است.
    لیکن آیا واقعا هدف از هوشمند سازی معابر به ویژه در تهران به منظور جلب رضایت شهروندان، کمک به پلیس و حفاظت از جان مردم است یا می توان گفت فناوری ابزاری برای کسب درآمد بیشتر هم شده است؟
     از قضاوت پرهیز می کنیم. اما مسوولان محترمی که لحظه به لحظه در حال ارتقای قوانین و فناوری های رانندگی هستند، به این پرسش ها نیز پاسخ دهند که اگر واقعا هدف حفظ جان مردم است، در کدام کشورهای دنیا می توان نوزاد را سوار بر موتور سیکلت کرد؟ در کجای دنیا می توان بدون کلاه ایمنی شاهد تردد با سرعت دیوانه وار راکبان موتورسیکلت ها بود و راننده ای که در ترافیک سنگین تهران کمربند ایمنی نبسته است را شناسایی و جریمه کرد؟
     شاید هر وقت نوزاد چندروزه ای روی موتورسیکلت و راکبانی بدون کلاه ایمنی در شهر ندیدیم، بتوان حاصل فناوری و قوانین جدید رانندگی را بهتر درک کرد.
    ختم کلام اینکه با وجود رفتار غیرقانونی موتور سواران در معابر و خطراتی که برای راکبان این وسیله نقلیه و دیگر عابران معابر ایجاد می شود اما متاسفانه پلیس هنوز راهکار موثری در خصوص ساماندهی این گروه عظیم حاضر در معابر ندارد.
    بد نیست با وجود این معضل و آمار بالای مرگ و میر ناشی از موتور سیکلت سواری، پلیس روشی هوشمندانه برای این قشر نیز ارایه دهد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :