آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 52156
تاریخ انتشار : 31 اردیبهشت 1393 11:1
تعداد بازدید : 882

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک:

این پهنای باند، برای توسعه بانکداری الکترونیکی، کافی نیست

شعار امسال اتحادیه جهانی مخابرات «باند پهن برای توسعه پایدار» است. اما سوال این است که آیا در کشور ما بستر مطلوب اینترنتی به عنوان شاه بیت توسعه صنایعی از جمله بانکداری الکترونیکی فراهم است. در گفتوگو با ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک به این سوال مهم پرداخته شده که آیا برای داشتن یک پهنای باند مطلوب چه اقداماتی باید انجام گیرد.
بانکداری الکترونیکی.jpg


با توجه به شعار امسال اتحادیه جهانی مخابرات با عنوان  «باند پهن برای توسعه پایدار»، روند حرکت بانکداری الکترونیکی در کشور را چگونه ارزیابی می کنید و به نظر شما تا چه حد وضعیت بهره مندی از باند پهن در کشور بر مسیر توسعه پایدار این حوزه اثر گذار است؟
 ترافیک جهانی داده تا سال 2015 به 1.2 میلیون پتابایت خواهد رسید که 7 برابر ترافیکی است که در سال 2010 با آن مواجه بوده ایم. این ترافیک بالا به پهنای باند بالایی نیز نیاز دارد. اگر به روند فناوری نگاهی بیندازیم، می بینیم که درمیان فناوری های مختلف خطوط ارتباطی ثابت، فناوری های xDSL و FTTH  از رشد قابل توجهی نسبت به سایر فناوری ها برخوردارند که مربوط به باند پهن هستند. فناوری های موبایل هم از نسل 2 در حال توسعه به نسل 3 و 4 و  LTE هستند که بستر تبادل پهن باند را فراهم می سازد. بنابراین روند دنیا به این سمت است و فشار فناوری از یک سو و کشش بازار از سوی دیگر، موجب تسریع این روند خواهد شد.اما در کشور ما اوضاع تا حدودی متفاوت است. واقعیت این است که بزرگترین نیاز جامعه برخط ما، سرعت تبادلات اینترنتی است .در این زمینه متاسفانه فاصله ما با روند جهانی زیاد است و باید برنامه ریزی و نظارت بر اجرا در اولویت مسوولان فاوا قرار گیرد.
از سوی دیگر روند حرکت بانکداری الکترونیکی در کشور از سرعت و رشد خوبی برخوردار بوده  و در این حوزه تقریبا با سرعت و جهت حرکت دنیا همگام بودهایم. حال اگر بخواهیم به بررسی زیرساخت های صنعت بانکداری الکترونیکی بپردازیم، میبینیم که حجم عظیم تراکنش های بانکی از طریق زیرساخت ارتباطی باید جابه جا شود و سرعت و حجم این ترافیک در هر کانال، بستگی مستقیمی با پهنای باند اختصاص یافته دارد.
 در سرویس های نوین بانکی که غیر از دیتا، تصویر و صوت هم ارائه می شود، نیاز به پهنای باند بیشتر می شود و طبیعتا ماهیت سرویس به گونه ای است که اگر پهنای باند مطلوب تامین نشود، ارائه سرویس با کیفیت مناسب انجام نخواهد شد.
  خدمات بانکی مبتنی بر پهنای باند در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
تا این نقطه که سرویس هایی چون مشاوره آنلاین، چک الکترونیکی، ویدئوکنفرانس و... هنوز به بلوغ لازم برای راه اندازی نرسیده، تنها با ترافیک داده مواجه هستیم و کافی نبودن پهنای باند، خود را در سرعت تبادلات نشان می دهد. اما در آینده ای نه چندان دور با راه اندازی سرویس های نوینی که به تبادل ویدئو و تصویر می پردازند، قطعا با محدودیت های جدی بیشتری روبه رو خواهیم شد. این خدمات هرچه بالغ تر می شوند، به زیرساخت های باندپهن بیشتر نیازمند می شوند و درحقیقت فرصت های رقابتی جدیدی نیز پیش روی اپراتورهای مخابراتی ایجاد میکنند. لذا در این زیست بوم (اکوسیستم) جدید، خلق ارزش بر پایه باند پهن میسر می شود.
ضعف در دسترسی به پهنای باند مطلوب چه دشواری هایی را در روند توسعه بانکداری الکترونیکی به همراه داشته است ؟
یکی از مهم ترین مسایل، فرآیند درخواست پهنای باند از سازمان متولی است که زمانی طولانی برای اخذ مجوز و روند قانونی آن طی می شود و مهم تر از آن نبود SLA  یا توافق نامه سطح سرویس از طرف سازمان متولی است که با ادبیات خدمت رسانی نوین سازگاری ندارد.
 برای مواجهه با این محدودیت چه راهکارهایی را مد نظر قرار داده اید؟
ما در شرکت خدمات انفورماتیک، سال هاست که استفاده از انواع شبکه پشتیبان مستقل از مخابرات را در دستور کار خود قرار داده ایم و غیر از شبکه مخابرات زمینی، از انواع شبکه های ماهواره ای و بی سیم استفاده می شود که برخی کار پشتیبانی و برخی ارتباط اصلی را برعهده دارند. به این ترتیب تلاش ما بر این است که پهنای باند مورد نظر از منابع گوناگون تامین گردد تا درنهایت سرویس مطلوب به مشتری ارائه شود
توسعه پهنای باند تا چه میزان در کاهش هزینه های ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی موثر است؟
انجام یک تراکنش بانکی از طریق موبایل هزینه ای کمتر از انجام همان تراکنش توسط اینترنت دارد. به همین ترتیب هزینه انجام تراکنش بانکی با استفاده از اینترنت ارزانتر از دستگاه خودپرداز و آن هم ارزانتر از انجام آن تراکنش در محل شعبه است. می بینید که در مهاجرت از شعبه به موبایل چه قدر هزینه ها کاهش خواهد یافت.یک مثال دیگر، سرویس ویدئو کنفرانس را در نظر بگیرید. اگر چنین سرویسی در بانک ها ارائه گردد، بسیاری از هزینه های انسانی، زمانی و مدیریتی تشکیل جلسات و ارسال پیغام ها و تعاملات اداری به میزان قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.بنابراین توجه به ایجاد زیرساخت باندپهن علاوه بر پتانسیل های بالای رشد و توسعه که برای کشور و صنایع مختلف ایجاد می کند، از اتلاف منابع ملی نیز جلوگیری می کند و امیدوارم شعار امسال اتحادیه جهانی مخابرات، سرلوحه مسوولان و تصمیم گذاران کشور ما قرار گیرد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :