fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 51856
    تاریخ انتشار : 22 اردیبهشت 1393 11:6
    تعداد بازدید : 1149

    بعد از برقراری رومینگ ملی و اعطای مجوز نسل ۳ و ۴

    رقابت بعدی اپراتورهای موبایل بر سر چیست؟

    بنابر اخبار، رومینگ ملی حداکثر تا ۲ ماه آینده انجام شده و با اجرای این طرح، اپراتور ها خدمات شبکه خود را در اختیار مشترکان سایر اپراتور ها قرار می دهند. بعد از اجرای این شرط نیز مجوز نسل 3 و 4 از شهریور ماه به دو اپراتور اصلی کشور نیز داده می شود. با این تفاسیر یعنی یکپارچه شدن شبکه پوششی و یکسان شدن نسل قابل ارایه از سوی اپراتورها این پرسش پیش می آید که زمینه رقابت اپراتورها در آینده بر سر چه چیزی است؟
    فرشید رضایی
    فناوران - کاربرد رومینگ ملی زمانی است که مشترک موبایل از محدوده پوشش دهی شبکه اپراتور خود خارج می شود اما به صورت خودکار امکان برقراری ارتباط و دریافت خدمات از طریق شبکه اپراتور دیگر را با موبایل خود خواهد داشت. 
    این مصوبه برای هر ۳ اپراتور فعال کشور ابلاغ شده و الزامی است، اما در شرایط فعلی اپراتورهای غالب - همراه اول و ایرانسل - که بیش از ۲۵ درصد سهم بازار را دارند باید به یکدیگر و به سایر اپراتور ها رومینگ بدهند. 
    همچنین با اجرایی شدن طرح رومینگ ملی، اپراتور ها نباید به دلیل استفاده از خدمات شبکه های یکدیگر از مشترکان هزینه اضافی دریافت کرده و تنها مجازند که در چارچوب تعرفه های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، هزینه مکالمات را از مشترکان دریافت کنند. 
    همانطور که پیداست برنده نخست این امتیاز ویژه رایتل و در مرحله دوم ایرانسل هستند. اپراتور سوم که یکشبه ره ۲۰ ساله می رود و روی شبکه اپراتور اول خدمات می گیرد و ایرانسل نیز اندک کاستی های خود در برخی از نقاط کشور را رفع می کند. 
    به این ترتیب از شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه کشور قرار است مشترک هر اپراتوری که هستید موبایل شما آنتن دهی داشته باشد. 
    آنطور که از ماجرا پیداست اگر اپراتور چهارمی نیز مجوز فعالیت بگیرد، نیاز چندانی به بسترسازی نداشته و به سرعت می تواند وارد کورس رقابت با سایر اپراتور ها بشود. 
    هنوز مشخص نیست همراه اول به چه شکل پذیرفته مهم ترین مزیت رقابتی خود یعنی پوشش سراسری را باید در اختیار رقبای خود بگذارد. موضوعی که می تواند آینده کسب سهم از بازار مشترکان تلفن همراه راه به شکل محسوسی تحت تاثیر قرار دهد. در اینصورت و تا دو ماه آینده باید منتظر دور جدیدی از رقابت میان اپراتورهای کشور بود و دید با چه تدابیر و تبلیغاتی قصد حفظ و افزایش میزان سهم خود از بازار را دارند. از سوی دیگر اما هنوز تکلیف ترافیکی که در مواقع پیک علاوه بر مشترکان اصلی هر اپراتور بر آن اپراتور تحمیل می شود نیز مشخص نیست. 
    آنطور که قرار است باشد، تمام اپراتور ها نسل ۳ و ۴ را آنهم در گستره کشوری ارایه خواهند کرد. از این رو تنها مزیت باقی مانده برای رقابت احتمالا در کیفیت و قیمت خدمات اپراتور ها خواهد بود. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :