آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 5020
تاریخ انتشار : 25 دی 1390 0:51
تعداد بازدید : 1421

مهم ترين كاركرد اپراتور سوم

سرانجام سيمكارت هاي نسل سوم هشت ماه بعد از زمان پيش بيني شده در پروانه عرضه شد. بر خلاف روال، رسانه ها واكنش خوبي به آغاز به كار اپراتور سوم نشان ندادند. البته گويي مديران اين اپراتور نيز تا حدودي از چنين وضعي آگاهي داشتند و ترجيح دادند در روز افتتاحيه، اطلاع رساني آغاز كار خود را به چند خبرگزاري محدود كنند، تا به اين ترتيب با پرسش هاي غير منتظره مواجه
نشوند.

علي شميراني

اما اين مانع طرح ابهامات و انتقادات پيرامون اپراتور سوم در رسانه‌ها نبود. رسانه‌ها در واقع بر سر دوراهي خوشحالي يا ناراحتي از آمدن رايتل قرار داشتند.
بر اساس عرف و قاعده اضافه شدن يك اپراتور به بازار ارتباطات كشور، نويد بخش ارتقاي كيفيت خدمات، رقابت بيشتر، كاهش نرخ خدمات ارتباطي و در يك كلام نفع مصرف‌كننده است. اما سبك و سياق آغاز به كار «رايتل» نگراني آگاهان را در پي داشت.
عدم توسعه از پايتخت كه به نوعي براي دور ماندن از انبوه نظارت‌هاي رسانه‌اي و كاربري تلقي مي‌شود، باقي ماندن ابهامات در خصوص نحوه ارايه خدمات نسل سوم، قيمت بالاي خدمات در قياس با رقبا، واگذار نشدن سيمكارت‌هاي اعتباري، مواجهه با جريمه 400 ميليارد توماني به علت تاخير در عرضه، تفكيك كاربران به خصوصي و حقوقي براي دسترسي به خدمات نسل 3، مشروط كردن و شفاف نبودن توسعه اپراتور در ساير شهرها و عدم پاسخ و تعامل با رسانه‌ها از جمله ابهامات پيرامون آينده اين اپراتور
 است.
به هر تقدير كاربران و مصرف‌كنندگان نيز بدون مطالعه و بيگدار به سمت خدمات نوين حركت نمي‌كنند. شايد به همين دليل است كه آمار اوليه حكايت از استقبال سه هزار نفر از اهالي كرج براي دريافت سيمكارت اپراتور سوم دارد.
آگاهان و كارشناسان شيوه آغاز به كار رايتل را به اپراتور فراموش شده تاليا نزديك مي‌دانند و از اين حيث سرنوشتي بهتر از تاليا را براي آن متصور نيستند. تاليا نيز در جریانی وارد شد كه در نهايت رقبا به سرعت خلا آن را پر کردند و در نهايت جز نامي از آن در تاريخ ارتباطات كشور باقي نگذاشتند.
به اين ترتيب شايد بتوان يكي از مهم‌ترين كاركردهاي آغاز به كار اپراتور سوم را رفع مانع قانوني عرضه خدمات نسل سوم ارتباطي از سوي دو اپراتور فعلي و قالب كشور دانست. بر اساس قانون، ساير اپراتورها امكان ارايه خدمات نسل سه و بالاتر را تا يك‌سال و نيم پس از آغاز به كار اپراتور سوم ندارند. اين در حالي است كه دو اپراتور كشور بسترسازي‌هاي گسترده‌اي براي ارايه خدمات نوين ارتباطي كرده و منتظر لحظه پايان منع قانوني خود
هستند.
به هر تقدير شمارش معكوس براي ورود رقبا به بازار نسل سه آغاز شده؛ شمارش معكوسي كه مي‌تواند در صورت كندي عملكرد اپراتور سوم به شمارش معكوس به حذف آن از بازار رقابت نيز تعبير شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :