fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 47826
    تاریخ انتشار : 17 اسفند 1392 11:6
    تعداد بازدید : 905

    دلایل کنارگذاشتن یک طرح فناورانه در دولت جدید

    دورکاری و آسمانی که همچنان آبی نیست

    برای اهالی تهران و دیگرکلان شهرها داشتن آسمان آبی انگار دیگر به یک نوستالژی و یا اتفاقی کمیاب تبدیل شده است. باورنمی کنید! کافی است پس از بارش یک باران نوبر به چشم های ذوق زده و خیره به آسمان اهالی شهر و لبخند پهن شده روی صورتشان نگاهی بیندازید. در سال های اخیر گسترش روزافزون جمعیت در مراکز استان ها و تجمیع جمعیت، منجر به معضلات ترافیک، آلودگی هوا و در پی آن بروز انواع و اقسام عوارض ناشی از آلودگی هوا مثل بیماری های قلبی، تنفسی و غیره شده است. در برابر این معضلات دولت دهم دست به کار شد و طرح و راهکارهایی از آبپاشی هلیکوپتر ها در آسمان تهران گرفته تا ترک پایتخت، انتقال برخی دستگاه های دولتی به سایر شهرها و دورکاری را اجرا کرد. اگرچه برخی اقدامات ناشیانه انجام شد اما طرح دورکاری راهکار آزموده ای است که در بسیاری از کشورها به عنوان راه حل گره خوردگی جمعیت در کلان شهرها با استفاده از ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته و اجرا می شود.

     تغییر دولت‌ها ؛مبدا تاریخ پروژه‌ها
    در کشور ما تغییر دولت‌ها به نحوی به مبدا تاریخ پروژه‌ها تبدیل شده است و با تغییر هر دولت، دولت بعدی فارغ از ارزیابی منطقی بر اساس یک قرار نانوشته! تمامی‌ طرح‌ها و پروژه‌های دولت قبلی را متوقف و یا نا کارآمد تلقی می‌کند.
    با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید یکی از مواردی که به کل توسط دولت جدید زیر سوال رفت و کنار گذاشته شد همین طرح دورکاری است.
    این در حالیست که برخلاف دولت قبل که انتظار نمی‌رفت توجه شایانی به کارکردهای ICT داشته باشد، دولت جدید که با شعار کاربری هر چه بیشتر از فناوری اطلاعات و ارتباطات به سر کار آمد، طرح مهم دورکاری را معلق کرد.
    محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهور در نامه‌ای که چهارم آبان ماه امسال خطاب به جهانگیری، معاون اول رییس جمهور نوشت اعلام کرد که پس از بررسی اجرای طرح دورکاری از زمان ابلاغ آن در 7 مهرماه سال 89 تاکنون بنا به 10 دلیل از جمله فراهم نبودن زیرساخت‌ها، نارضایتی کارکنان، دورشدن افراد از محیط کار و کاهش امنیت شغلی، مصوبه دورکاری تا زمان فراهم شدن زیرساخت‌های لازم لغو می‌شود. در بخش‌های دیگری از این نامه آمده بود:" آیین‌نامه فوق‌الذکر صرفا به لحاظ برون‌رفت از شرایط اضطرار و آلودگی شدید هوای تهران با فوریت و بدون بررسی کارشناسی لازم در این معاونت ابلاغ شده است و دستگاه‌های اجرایی نیز بدون آمادگی و فراهم‌بودن شرایط و زیرساخت‌های لازم و برحسب تکلیف تعیین‌شده مبادرت به اجرای اضطراری مفاد تصویب‌نامه کردند.
    پس از چندسال از اجرای مصوبه مذکور پیمایشی در خصوص دورکاری با عنوان «آسیب‌شناسی اجرای آیین‌نامه دورکاری در دستگاه‌های اجرایی» توسط این معاونت انجام گرفت. نتایج بررسی‌های میدانی و بررسی صورت‌گرفته از کارکنان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در بخش آسیب‌های آیین‌نامه دورکاری نشان می‌دهد که مصوبه مذکور به اهداف پیش‌بینی‌شده دست نیافته است."
    به این ترتیب پرونده این طرح بسته شد.

     آیا دستاوردهای فاوا باید فدای قوانین پوسیده شود؟
    امیرحسین سعیدی نایینی ، رییس سابق نظام صنفی رایانه‌ای از جمله افرادی است که نسبت به توقف طرح دورکاری واکنش نشان داده و می‌گوید: در دولت قبلی با هوشمندی برای عوام‌فریبی یا هر دلیل دیگر شعار دورکاری را مطرح کردند، حال اگر انجام نشد یا آمار غلط منتشر شد و… بماند، ولی در دولت جدید اعلام شد دورکاری خوب نیست و گفتند قوانین ما اجازه دورکاری را نمی‌دهد. مثل این می‌ماند که یکی بگوید شفاف‌سازی انجام دهیم و دیگری بگوید شرایط ما برای شفاف‌سازی مناسب نیست و دیگری هم دلیل بیاورد که شفاف‌سازی کار بدی است. در این مثال خاص مطمئن هستم نه از وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سوال شد و نه از آقای جهانگرد و قنبری. دو سوال به وجود می‌آید؛ آقای دولت تو چرا می‌گویی دورکاری بد است؟ و آیا دستاوردهای فناوری اطلاعات باید فدای قوانین پوسیده شود؟

     مقاومت بدنه کرخت و سنتی در برابر تغییر
    اما جدای از اینکه ارایه دهندگان این طرح چه گروه و افرادی هستند قطعا دورکاری می‌تواند به عنوان راهکاری مفید برای کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، مدیریت ترافیک و ده‌ها مزایای دیگر در کلان شهرها مورد استفاده قرار گیرد.
    در ایران اما بخش خصوصی همیشه از دولتی‌ها جلوتر بوده‌است . در این خصوص اگر مروری بر روند  فعالیت بخش خصوصی بیندازیم به وضوح اجرای طرح دورکاری بدون وجود مشکلاتی که دولتی‌ها بر می‌شمارند، مشاهده می‌شود. در واقع از آنجا که دورکاری علاوه برکاهش هزینه‌های کارفرما اعم از فضای کاری و هزینه‌های مترتب بر آن، مزایای بسیاری هم برای دورکاران ازجمله کاهش رفت و آمد، هزینه و تمرکز بیشتر در پی داشته و این طرح عملا در بخش خصوصی در حال اجرا است. اما بدنه کرخت و سنتی و دیوان سالارانه دولتی درکشور ما همواره در برابر تغییر و تحول مقاومت داشته است و این بار هم در برابر این تغییر مقاومت کرد که به ثمر نیز نشست.
    چنانکه شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده مهم ترین عامل توقف این طرح را عدم استقبال کارمندان عنوان می‌کند.
     دولتی که سال‌هاست الکترونیکی نمی‌شود
    به نظرمی‌رسد یکی از ضرورت‌های اجرای دورکاری در وهله نخست  عبور از نگاه سنتی در سازمان‌های دولتی ودرگام بعد به کار گیری ابزارهای نوین خدمت رسانی به ارباب رجوع در قالب دولت الکترونیکی  است.
    ارایه خدمات الکترونیکی به مردم و دولت الکترونیکی  عبارتی است که طی یک دهه اخیر به ترجیع بند شعارهای دولت‌ها تبدیل شده اما در نهایت آنچه به ثمرنشسته آنقدر نا محسوس است که نمی‌توان به عنوان زیر ساخت از آن در دور کاری استفاده
    کرد.
    داریوش قنبری، نماینده مجلس شورای اسلامی‌درباره دلایل اجرا نشدن موفق دورکاری در کشور می‌گوید: "یکی از اصلی‌ترین مشکلات اجرای طرح دورکاری گسستن ارتباط سازمانی کارکنان اداره‌ها است. جدا شدن کارمندان از محل کارشان احساس تعلق آنها به محل کارشان را کم می‌کند و این دوری از محل کار احساس مسوولیت را در کارمندان کاهش می‌دهد.
    وی می‌افزاید : سختی ارتباط کارکنان خانه‌نشین با ارباب رجوع از دیگر مشکلات اجرای طرح دورکاری است و در خیلی از موارد افراد مراجعه‌کننده به ارتباط با کارمندان اداره‌ها نیاز داشتند، ولی به علت اجرای طرح دورکاری، در ارتباط با آنها دچار مشکل می‌شوند.قنبری می‌گوید: کشوری که با وجود نظارت بر کارمندان، کمبود ساعت کار کاملاً محسوس است مشخص نیست بدون نظارت کارمندان چه اتفاقی رخ دهد."
    در حال حاضر که در کشورما هنوز بحث برسر اجرا شدن یا نشدن دورکاری بر سرزبان هاست ، در دنیای توسعه یافته این روش کاملا جا افتاده وحتی این روش به حدی پیش رفته که دور کاری از کشوری به کشور دیگر و حتی قاره ای به قاره دیگر در حال انجام است . چنان که بسیاری از شرکت های آمریکایی خدمات متعددی از جمله بخش های پشتیبانی خود را به شکل کامل به کارکنانی در کشور هندوستان سپرده اند .

     دست از اختراع دوباره چرخ برداریم
    با وجود داعیه تدبیر وامید در دولت فعلی انتظار می‌رود که این دولت به جای آنکه با لغو طرح‌های دولت پیشین، چرخ را دوباره اختراع کند برای حذف موانع پیش دست به کار شود و پیش از هر اقدامی‌ فکری به حال ساختار دولتی بکند که با تغییر دولت‌ها هیچ بهبودی در احوال‌اش حاصل نمی‌شود. ساختاری که خود به مانعی عظیم در برابر تحولات تبدیل شده است.
    این بدنه کهنه که متولی تغییر وبه روزرسانی‌ها در کشور است چنان کرخت و کند در برابر تحولات واکنش نشان می‌دهد که می‌توان گفت سال‌هاست از قافله پر شتاب تحولات دنیای توسعه یافته عقب مانده وقصد جنبش ندارد. و مردم هم ناگزیر پشت سر این نظام انتظار می‌کشند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :