آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 46723
تاریخ انتشار : 5 اسفند 1392 10:45
تعداد بازدید : 1050

محتوای پیامک های انبوه باید به تایید وزارت ارشاد برسد

علی جنتی روز گذشته با حضور در مرکز رسانه های دیجیتال، از بخش نشر دیجیتال، موسسه تارا ، رسانه های برخط ، فروشگاه رسانه های دیجیتال، شبکه ملی فرهنگ و امور رسانه های همراه و هوشمند دیدار و با مسوولان این بخش ها گفت وگو کرد.

حیاط خلوت دولت دهم
فناوران - در بازدید جنتی از موسسه‌ خصوصی تارا که در مرکز رسانه‌های دیجیتال قرار دارد، مدیر این موسسه از تغییراتی که در آن صورت گرفته است‌، گله کرد و وزیر ارشاد نیز در پاسخ گفت: ما 37 موسسه‌ خصوصی در دل موسسات دولتی داریم که در دولت گذشته ساخته شده‌اند؛ به این دلیل که هر کدام از بخش‌های دولتی برای خودشان یک حیاط خلوت درست کرده‌اند که اگر اتفاقی افتاد، نام خصوصی روی این موسسات باشد.افراسیابی ، مدیر بخش شبکه‌ ملی فرهنگ در حین بازدید جنتی درباره‌ جزییات برنامه‌های این بخش گفت: قرار بود در دولت گذشته، ما 500 خانه‌ فرهنگ داشته باشیم؛ اما 300 خانه راه‌اندازی شد و به علت کمبود بودجه، بقیه‌ واحدها مسکوت ماندند. با توجه به این‌که این 300 مرکز، فاز آزمایشی خود را گذرانده و نتایج بسیار موفقی داشته‌اند، ما طرح توسعه‌ آن‌ها را تدوین کرده‌ایم.

 آموزش عالی به کمک صداوسیما
افراسیابی همچنین با بیان این‌که صداوسیما حاضر است برای آموزش و پرورش سه شبکه و یک شبکه برای آموزش عالی راه‌اندازی کند‌، گفت: با همکاری صداوسیما و با استفاده از پایگاه‌های دیجیتال که امکانات بسیار خوبی دارند‌، می‌توانیم آموزش را تا دوردست‌ترین روستاها ببریم. توریسم محلی، تور مجازی،‌ کتابخانه‌های بدون قفسه و رسانه‌ محلی از جمله طرح‌های رسانه‌های دیجیتال‌اند.

 ویزیت الکترونیکی در خانه های فرهنگ
وی ادامه داد: بحث مهم دیگری که می‌خواهیم در پایگاه‌های دیجیتال راه‌اندازی کنیم، موضوع سلامت الکترونیکی است که از طریق آن، بیماران می‌توانند به‌صورت مجازی با پزشک ملاقات کنند. همچنین دیدارهای مقامات رسمی با مردم نیز می‌تواند در این پایگاه‌ها به‌صورت «ویدئو کنفرانس» برگزار شود. در حقیقت، ما به‌طور خزنده با توسعه‌ این طرح، شبکه‌ ملی اطلاعات را راه‌اندازی می‌کنیم.

 رگولاتوری محتوای دیجیتال
امیر سیاح ، مدیر بخش امور رسانه‌های همراه و هوشمند مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد  نیز در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به توضیح وظایف این بخش پرداخت و گفت: یکی از مأموریت‌های مهم این مرکز، بحث رگولاتوری محتواست؛ ما می‌توانیم برای بخش‌های مختلف وزارتخانه‌ها از جمله وزارت ارشاد، محتوا تولید کنیم.

 سامانه نظارت بر آهنگ‌های پیشواز
وی ادامه داد: برای مثال سامانه‌ای را برای دفتر شعر و موسیقی وزارت ارشاد طراحی کرده‌ایم که با آن، این دفتر می‌تواند روی محتوای «آهنگ‌های پیشواز» نظارت داشته باشد. همچنین از این پس، مقررات پیامک‌های انبوه با همکاری حوزه‌های محتوایی توسط ما گذاشته می‌شود مثلا با همکاری سازمان نظام پزشکی بر محتوای پیامک‌های پزشکی نظارت خواهد شد.

 سامانه کنترل محتوای مطبوعات
وی درباره موضوع توقیف روزنامه‌ها، گفت : می‌توانیم سامانه‌ای را برای مطبوعات و معاونت مطبوعاتی راه‌اندازی کنیم که آن‌ها قبل از انتشار مطالب بتوانند محتوا را چک کنند تا شاهد توقیف روزنامه‌ها نباشیم. همچنین موضوع نظارت بر تبلیغات تلویزیون‌های هوشمند نیز می‌تواند از طریق معاونت مطبوعاتی دنبال شود.

 لایحه قانون تبلیغات در دولت
جنتی نیز درباره‌ توضیحات سیاح، گفت: در حال حاضر ما قانون تبلیغات را به‌صورت یک لایحه به دولت داده‌ایم تا بتوانیم از طریق آن، تبلیغات را سامان‌دهی کنیم.

 ارسال پیامک انبوه با مجوز ارشاد
رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات نیز در این باره گفت: سامانه‌ای طراحی شده که سه اپراتور تلفن‌همراه بدون تأیید وزارت ارشاد پیامک انبوه ارسال نکنند.
حسن نجفی سولاری گفت: آیین‌نامه پیامک تبلیغاتی انبوه آماده و ابلاغ شده است و اپراتورها اکنون مکلف به اجرا هستند.
رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال افزود: شیوه‌های نظارت وزارت ارشاد در مرکز توسعه فناوری اطلاعات بر پیامک‌های تبلیغاتی انبوه در این آیین‌نامه تبیین شده است.وی توضیح داد: سامانه‌ای طراحی شده که سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل بدون تأیید وزارت ارشاد اقدامی در رابطه با ارسال پیامک انبوه انجام ندهند، زیرا پس از آن مشکل محتوا پیش می‌آید و مردم دچار خسارت می‌شوند.
وی ادامه داد: در این سامانه، هر پیامک انبوه از طرف اپراتورها روی سامانه قرار می‌گیرد، پس از کنترل در سامانه و تأیید، پیامک ارسال خواهد شد.

 انتقاد از پاسخ‌گو نبودن کمیته فیلترینگ
مسوول واحد رسانه‌های برخط این مرکز نیز در حضور وزیر ارشاد، با بیان این‌که کمیته‌ فیلترینگ، دیگر در رسانه‌های دیجیتال وجود ندارد،‌ بیان کرد: با این‌که کمیته‌ فیلترینگ در این مرکز نیست، اما گویا روابط عمومی فیلترینگ اینجا قرار دارد، چراکه به‌دلیل پاسخگو نبودن مسوولان کمیته‌ تعیین مصادیق مجرمانه‌ رایانه‌ای، مردم همچنان با ما تماس می‌گیرند و از ما راهنمایی می‌خواهند!
وی گفت: ما در بحث تولید محتوای فضای مجازی، به خصوص در شبکه‌های اجتماعی بسیار عقب هستیم. وزارت ارشاد هزاران کار در حوزه‌ کتاب انجام می‌دهد، اما در این حوزه فعالیت چشمگیری انجام نداده است.

 ناشران دیجیتال غیررسمی
جاودانی، مدیر بخش نشر دیجیتال  نیز در بازدید وزیر ارشاد از این بخش، با بیان این‌که ناشران دیجیتال به رسمیت شناخته نمی‌شوند، گفت: ما ناشران دیجیتال را به‌عنوان ناشر می‌شناسیم، اما قانون مالیات و بیمه، آن‌ها را به‌عنوان ناشر نمی‌شناسد.
وزیر ارشاد نیز در پاسخ گفت: باید تلاش کنیم این موضوع را قانون‌مند کنیم. با توجه به این‌که قانونی در این زمینه وجود دارد، می‌توان از مجلس برای ناشران دیجیتال، استفساریه گرفت یا با مسوولان اداره‌ مالیات و سازمان تأمین اجتماعی، در جلساتی این موضوع را حل کرد.
جاودانی نیز در ادامه توضیح داد: ما قبلا با مسوولان مالیاتی صحبت کرده‌ایم و آن‌ها به این شرط که مرکز رسانه‌های دیجیتال تنها مرجعی باشد که برای ناشران دیجیتال مجوز صادر کند‌، این موضوع را پذیرفتند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :