fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 46722
    تاریخ انتشار : 5 اسفند 1392 10:44
    تعداد بازدید : 773

    فناوران ابهامات طرح کاهش قیمت اینترنت را بررسی کرد

    نرخ جدید اینترنت و کاربران سرگردان

    نزدیک به یک هفته از دستور کاهش قیمت اینترنت برای شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنتی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می گذرد.

    م.ر.بهنام رئوف

    به دنبال وعده کاهش قیمت اینترنت از سوی محمود واعظی، کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سازمان تنظیم مقررات نیز اقدام به ابلاغ مصوبه این کمیسیون به شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی و شرکت مخابرات ایران کرد. این بار و بر خلاف تخفیفات‌ سال‌های گذشته اما رگولاتور تنها برای قیمت پهنای باند تخفیف درنظر نگرفته بود بلکه این سازمان سعی کرد تا در آخرین مصوبه خود علاوه بر کاهش قیمت پهنای باند در سایر بخش‌های مرتبط با شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی نیز تخفیفاتی در نظر بگیرد. این تخفیف‌ها از پهنای باند اعطایی شروع و تا حتی تعرفه برق مصرفی یا حتی هزینه اجاره فضای مخابراتی برای شرکت‌های خصوصی را نیز دربر می‌گرفت. پیش از این و در دوره‌های قبلی که قیمت پهنای باند کاهش یافته بود، شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی در ازای دریافت تخفیف‌های 30 درصدی و 20 درصدی تنها مبلغ ناچیزی از قیمت نهایی برای مصرف کنندگان را کم می‌کردند. آن‌ها معتقدند که هزینه‌های پهنای باند تنها بخش کوچکی از هزینه قیمت نهایی برای مصرف کنندگان است و هزینه‌های دیگری همچون هزینه‌های انرژی، ملزومات اداری و افزایش‌های قانونی دستمزد پرسنل باعث بالا رفتن هزینه‌های جاری شرکت‌ها شده که به واسطه آن‌ها نمی‌توان قیمت مصرف کننده را بیش از چند درصد کاهش داد. در عین حال این شرکت‌ها همواره عنوان می‌کنند که اگر انحصار واردات پهنای باند از شرکت زیرساخت برداشته شود و در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد می‌توانند قیمت مصرف کننده را کاهش دهند.
    با این حال اما این بار کمیسیون تنظیم مقررات با لحاظ تمام این عوامل سعی کرد در بخش‌های مختلفی از تعرفه‌ها برای شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی تخفیف درنظر بگیرد. از سوی دیگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تاکید کرده است که این تخفیفات تنها باید به شرکت‌هایی تعلق بگیرد که درصد قابل توجهی از قیمت نهایی مصرف کنندگان را کاهش داده باشند. به دنبال این موضوع اما بازهم شرکت‌های اینترنتی از این موضوع ناراضی هستند و معتقدند که کاهش قیمت مصرف کننده برای آن‌ها مقرون به صرفه نیست. این شرکت‌ها از یک سو به رقابت نابرابر شرکت مخابرات ایران با بخش خصوصی اشاره می‌کنند و معتقدند که دسترسی انحصاری این شرکت به سیم مسی و امکانات و فضاهای مخابراتی عرصه رقابت برای آن‌ها را تنگ کرده است. از سوی دیگر آن‌ها باز هم به افزایش هزینه‌های جاری شرکت‌ها اشاره می‌کنند و معتقدند در صورت کاهش بیش از حد قیمت مصرف کننده متضرر خواهند شد. اما به جز شرکت‌های موسوم به PAP و شرکت مخابرات ایران، شرکت‌های دیگری نیز در این بین قرار دارند که هر کدام سهمی از بازار اینترنت کشور را در اختیار دارند. سهمی هر چند ناچیز اما از دید مصرف کننده اکنون این مصوبه سازمان تنظیم مقررات باعث چند نرخی شدن قیمت پهنای باند در بین شرکت‌ها شده است.
    این شرکت‌ها که ظاهرا تعداد آنها به 500 شرکت‌ها می‌رسد، مصوبه کاهش 35 درصدی نرخ اینترنت را چندان به سود خود نمی‌دانند. اگرچه هنوز مشخص نیست سهم بازار اینترنت دقیقا به چه میزان میان مخابرات، PAPها و ISPها تقسیم شده، اما حالا و خبر رسیده که این شرکت‌ها در نامه‌ای به وزیر ارتباطات نسبت به این موضوع و دوگانگی قیمت در بازار عرضه اینترنت اعتراض دارند. آنطور که این شرکت‌ها گفته‌اند با ابلاغ این مصوبه نرخ پهنای باند برای شرکت‌های ارائه کننده اینترنت ADSL با سایر ارائه‌کنندگان خدمات اینترنت شامل ISP، ISDP، وایمکس و GPRS حدود 35 درصد تفاوت خواهد داشت و این تفکیک امتیاز که از سوی وزارت ارتباطات برای شرکت‌های PAP اعمال شده است جای سوال دارد. این شرکت‌ها همچنین گفته‌اند، برای یکسان سازی قیمت‌ها و استفاده تمامی کاربران اینترنت از تخفیف اعمال شده، نباید در نرخ پهنای باند دوگانگی وجود داشته باشد.از سویی دیگر اما هرچند که رگولاتوری با لحاظ کردن تخفیف‌های چشمگیر سعی در احقاق حقوق مصرف کنندگان دارد اما در آن سوی ماجرا هیچ آگاه‌سازی و فرهنگسازی‌ای در این بخش از خود نداشته است. به عنوان مثال رگولاتور تاکنون نتوانسته است آنچنان که باید کاربران را نسبت به حقوق خود آگاه سازد و از سوی دیگر نیز آن‌ها را در برابر شکایات از شرکت‌های ارایه دهنده پشتیبانی کند.
    در این بین البته ابهاماتی نیز وجود دارد. از جمله آنکه از زمان شنیده شدن زمزمه‌های ابلاغ این طرح برخی از شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی به خصوص در شهرستان‌ها قیمت‌های خود را بین 10 تا 20 درصد افزایش داده‌اند تا همزمان با اجرای این طرح همین افزایش قیمت را کاهش داده تا بتوانند با این ادعا از این تخفیفات استفاده کنند.
    از سوی دیگر سوالی که هم‌اکنون ذهن بسیاری از کاربران اینترنتی را مشغول کرده‌است نحوه محاسبه مابه‌التفاوت قیمت قراردادهایی است که در چند ماه گذشته تمدید شده است. به عنوان مثال با اعمال تعرفه‌های جدید و تخفیف‌های پیش‌بینی شده در قیمت نهایی تکلیف آن دسته از کاربرانی که در همین چند ماه گذشته سرویس‌های خود را به شکل ماهانه، فصلی و یا حتی سالانه تمدید و وجه آن را به شکل تمام و کمال پرداخت کرده‌اند چه می‌شود؟‌هرچند که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این بار سعی کرده است تا مصوبه کاهش قیمت اینترنت را به نحوی تدوین کند تا بیشترین منفعت از آن نصیب کاربران شود اما با این حال چنین سئوالات و ابهامات موجود در آن باعث شده تا در حال حاضر کاربران اینترنتی به جای خوشحالی سردرگم باشند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :