آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 46445
تاریخ انتشار : 3 اسفند 1392 11:18
تعداد بازدید : 731

فیس بوک، زمان عاشقی کاربران را هم می فهمد!

فیس بوک به عنوان بزرگ ترین شبکه اجتماعی که بستر ارتباط بیش از یک میلیارد کاربر است، بزرگترین منبع تحلیل رفتارهای اجتماعی افراد با فرهنگ های گوناگون است.

بسیاری از روانشناسنان و جامعه‌شناسان و یا کسانی که در حوزه مدیریت فعالیت می‌کنند در قالب تیم‌های تحقیقاتی روی رفتار کاربران فیس‌بوک مطالعه می‌کنند. من، شما و بسیاری از کاربران جامعه آماری این تیم‌های تحقیقاتی هستیم بی آنکه خودمان بدانیم. اما به تازگی سایت www.theatlantic.com گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد خود فیس‌بوک یکی از تحلیل‌گرهای اصلی روابط، رفتار و احساس ماست. سایت یک پزشک این گزارش را ترجمه و منتشر کرده است.
در میان دوستان آنلاین و آفلاین خود قطعا کسانی را دارید که بیش از حد کنجکاو هستند و سعی می‌کنند دریابند که چه زمان، چه کسی در شرف تغییر وضعیت، آشنایی، نامزدی و ازدواج است. اما جالب است بدانید که خود فیس‌بوک توانایی درک مسایل احساسی را دارد و برای این کار حتی نیازی به رصد کردن پیام‌های شما ندارد.فیس‌بوک برای این کار به شیوه‌ای نوین، نبض کاربران خود را به دست می‌گیرد و از تغییر ضربان‌های قلب آنها، رازهای پنهان را آشکار می‌کند.
قضیه از این قرار است که اواخر هفته گذشته فیس‌بوک پست جالبی منتشر کرده است. در این پست دانشمندان عضو گروه اطلاعات یا دیتای این شبکه اجتماعی ادعا کرده‌اند که به لحاظ آماری، شواهد آشکارکننده شکل‌گیری و شروع روابط کاربران را یافته‌اند. در این مقاله کارلوس دیوک نوشته است که در هنگام شروع آشنایی، پست‌های کاربران افزایش می‌یابد و بعد از رسمی شدن رابطه، پست‌های زوج‌ها در صفحه‌هایشان کاهش پیدا می‌کند. دلیل این کاهش شاید این است که زوج‌ها ترجیح می‌دهند به جای آنلاین بودن، وقت بیشتری را با هم صرف کنند.
در این تحقیق، گروه پژوهشی فیس‌بوک متوجه شدند ۱۰۰ روز قبل از شروع رابطه زوج‌ها، میزان پست‌های دو کاربر در «وال» صفحه‌هایشان با آهنگی آهسته اما پیوسته، افزایش می‌یابد. تا اینکه به میزان بیشینه 1/67 پست در حدود ۱۲ روز قبل از اعلام رسمی زوج‌ها برسد، بعد از شکل‌گیری رابطه هم میزان پست‌ها به 1/53 کاهش می‌یابد.فیس‌بوک حتی شرایط روحی زوج‌ها را هم از لحاظ احساسات مثبت، زیر نظر دارد. این شبکه اجتماعی برای پیشگیری از مخدوش شدن اطلاعات، تنها اطلاعات مربوط به زوج‌های انگلیسی‌زبان را که سالگرد ازدواج و آشنایی‌شان بین آوریل ۲۰۱۰ تا اکتبر ۲۰۱۳ بوده است، در نظر گرفته است.
در ابعاد کوچک، اطلاع از روابط یک کاربر شاید به نظرمان بی اهمیت باشد. اما در نظر بگیرید فیس‌بوک بتواند مثلا آگهی‌های متناسب چند صد هزار کاربر را که در شرف ازدواج هستند به موسسه‌های خرید آنلاین هدیه یا ازدواج بفروشد.
در کنار تحلیل رفتارهای کاربران هنگام برقراری ارتباط یا جدا شدن از یکدیگر، فیس‌بوک نمودارهای جالب دیگری هم تهیه کرده است که از جمله می‌توان به نمودارهای تفاوت سنی بین زوج‌ها در کشورهای مختلف دنیا اشاره کرد.
برای مثال تحقیقات فیس‌بوک نشان می‌دهد که در مصر، تفاوت سنی بین زوج‌ها بیشتر از استرالیا و آمریکاست.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :