آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 43549
تاریخ انتشار : 8 بهمن 1392 10:56
تعداد بازدید : 963

گسترش نرم‌افزارهای ارتباطی و کاهش درآمد موجب شد

سرمایه گذاری 5 هزار میلیارد تومانی مخابرات روی دیتا

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه با رونق نرم افزارهای کاربردی رایگان، نگران افت درآمد مخابرات از محل مکالمات و پیامک نیستیم از سرمایه گذاری 5 هزار میلیارد تومانی این شرکت روی دیتا برای جبران این کاهش درآمد ظرف دو سال آینده خبر داد.

خبرگزاری مهر - فراگیرشدن گوشی‌های هوشمند، بالارفتن سرعت مبادله پیام‌ها در جهان، پیشرفت‌های سریع شبکه‌های بی‌سیم و اپلیکیشن‌های رایگان و ارزان فراوان، مردم را استفاده هر چه بیشتر از این برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی روی گوشی‌های سوق داده است.
از سوی دیگر در این میان بررسی‌ها از افت درآمد اپراتورهای مخابراتی از محل پیام کوتاه، مکالمات داخلی و حتی مکالمات بین الملل خبر می‌دهد.
در ایران نیز استفاده از نرم‌افزارهای ارتباطی رایگان همچنان رو به افزایش بوده و حالا خبر رسیده که این مهم روی درآمد اپراتورهای کشور تاثیرات منفی گذاشته است.
مظفر پورنجبر مدیرعامل شرکت مخابرات ایران این مساله را غیرقابل اجتناب و طبیعی در تمامی دنیا دانست و با تاکید بر اینکه مخابرات به هیچ وجه نگران کاهش درآمد از مکالمه و پیامک نیست، اظهار داشت: اقبال مشترکان مخابراتی در تمام دنیا به سمت سرویس‌های OTT روز به روز افزایش می‌یاید و در کشور ما نیز مشترکان از این مقوله مستثنی نیستند. از این رو موضوع مهاجرت کاربران به سمت نرم افزارهای کاربردی و سرویس‌های رایگان دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.
وی ادامه داد: در این زمینه شاید شاهد افت درآمد مخابرات از محل مکالمه و سرویس‌های متنی مانند پیامک باشیم اما از طرفی سرویس‌های مبتنی بر پهنای باند اینترنت توسعه می‌یابد و کاربران از اینترنت استفاده می‌کنند که براین اساس توسعه پهنای باند می‌تواند هم به نفع کاربر و هم مخابرات باشد.مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: بازار در گردش مخابرات پتانسیلی حدود 40 تا 50 میلیارد تومان دارد که در حال حاضر تنها 12 میلیارد تومان آن محقق شده و از این حیث می‌توان در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری کرد و نگران افت درآمد مخابرات از محل مکالمه و پیامک نبود.
پورنجبر با بیان اینکه مخابرات طی دو سال آینده سرمایه‌گذاری 5 هزار میلیارد تومانی برای نوسازی شبکه خواهد داشت که تغییر چشمگیری در ارائه سرویس‌های مخابراتی به وجود می‌آورد تصریح کرد: قرار است شبکه مخابراتی کشور به سمت IP حرکت کند و کل شبکه مخابرات بر بستر IP تجهیز شود که با این تغییر حرکت به سمت سرویس‌های دیتا که جایگزین سرویس متنی و صوتی شود صورت می‌گیرد.
بر اساس اعلام موسسه اینفورما، میزان ترافیک ارسال پیام‌های OTT تا پایان سال 2013، حدود دو برابر بیشتر از ترافیک پیام‌های متنی یا همان SMS شده است.
رکورد ارسال روزانه پیامک قبلا توسط ارسال پیام‌های OTT (سامانه‌های ارسال پیامک) شکسته شده است، چنانکه میانگین ارسال روزانه پیام‌های OTT در سال 2012 در حدود 19.1میلیارد بوده و این میزان برای پیام‌های متنی در حدود 17.6 میلیارد بوده است.
حال پیش‌بینی می‌شود که میزان ترافیک پیام OTT در مقایسه با ترافیک پیامک تا پایان سال 2013، به دو برابر برسد.
 البته اگرچه تعداد کاربران پیام‌های متنی بیشتر از کاربران پیام OTT است (3.5میلیارد نفر در مقایسه با 587میلیون نفر)، اما نکته قابل توجه این است که هر کاربر پیام OTT به طور میانگین در هر روز 32.6 پیام ارسال می‌کند، در حالیکه این تعداد برای کاربران پیامک فقط پنج پیام در روز است.
این در حالی است که فقط پنج سال از پیدایش برنامه ارسال پیام OTT توسط شرکت BlackBerry در سال 2007 می‌گذرد، در حالیکه پیامک یک سرویس 20 ساله است.اگرچه پیامک و پیام OTT دو سرویس متفاوت هستند و کاربران و کاربردهایی متفاوت دارند، اما استقبال کاربران موبایل از این سرویس تاثیر بسزایی بر ترافیک سرویس پیام کوتاه و درآمدزایی اپراتورها در برخی کشورها همچون اسپانیا، هلند و کره‌جنوبی داشته است. برای مثال، درآمد اپراتورهای موبایل در اسپانیا از سرویس پیام کوتاه از 1.1میلیارد یورو (1.4میلیارد دلار) در سال 2007 به 758.5میلیون یورو در سال 2011 کاهش یافت.می‌توان یکی از عوامل کاهش میزان دریافت و ارسال پیام کوتاه را امکانات ارسال پیام به صورت اینترنتی در گوشی‌های هوشمند با استفاده نرم‌افزارهای نظیر مسنجرها و امکانات و نرم‌افزارهای دیگر مانند Whatsapp و نرم‌افزارهای اپل دانست.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :