آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 43546
تاریخ انتشار : 8 بهمن 1392 10:52
تعداد بازدید : 1239

با توجه به سرنوشت نوکیا، زیمنس و اریکسون

آیا امپراتوری موبایل سامسونگ سقوط می کند

عمر گوشی تلفن همراه به حدود 30 سال می رسد اما بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا که وارد این عرصه شدند، تنها توانسته اند مدتی بر جایگاه نخست این بازار تکیه زده و کم کم به دلایل متعددی اعم از مدیریتی یا استراتژی حذف شدند. حذف تولیدکنندگانی همچون آی میت، زیمنس، اریکسون و این اواخر نوکیا شاهدی بر این مدعاست. با این حال، حذف نوکیا از بازار موبایل یکی از تکان دهنده ترین اتفاقاتی بود که در این عرصه رخ داد. کسی فکر نمی کرد که نوکیا پس از 14 سال حاکمیت بلامنازع در بازار موبایل حذف شود، اما این اتفاق افتاد و کمتر از دو سال این برند محبوب، از بازار موبایل حذف شد. اتفاقی که برای نوکیا رخ داد زنگ خطری برای تولیدکنندگان دیگری از جمله سامسونگ است. بنابراین تولیدکنندگان به جای مغرور شدن به جایگاهی که در بازار موبایل دارند، باید از راه های اشتباهی که نوکیا رفت درس بگیرند. در این گزارش به دلایلی می پردازیم که ممکن است عامل حذف و فروپاشی امپراتوری سامسونگ در بازار موبایل دنیا شود.

   کاهش میزان فروش
سه ماهه چهارم سال برای همه تولیدکنندگان مهم تلقی می‌شود، زیرا به زمان کریسمس نزدیک شده و اکثر مردم این زمان را برای خرید گوشی انتخاب می‌کنند، اما در طول فصلی که گذشت میزان فروش گوشی‌های سامسونگ با کاهش همراه شد و نتوانست به رقم پیش‌بینی‌هاش برسد.
و همه می‌دانند در دنیای سریع موبایل همین نوسان‌های کوچک تعیین کننده بوده و کاهش حتی یک درصدی سهم از بازار به منزله افزایش یک درصدی سهم رقبا است.

   گوشی‌های یکسان و یک شکل
اما شاید بتوان یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش فروش محصولات موبایلی سامسونگ در طول سه ماهه چهارم سال 2013 را ساخت گوشی‌هایی دانست که تقریبا همه شبیه به هم هستند. سامسونگ سال‌هاست که در طراحی گوشی‌های هوشمند پیشرفته‌اش تغییر خاصی ایجاد نمی‌کند و تقریبا همه گوشی‌هایش یک شکل هستند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود اگر سامسونگ این روند را همچنان ادامه دهد دیری نمی‌پاید که سهم بزرگتری را از بازار موبایل از دست بدهد.

   فرض اپل به عنوان تنها رقیب
اگرچه سامسونگ در رنج‌های مختلف گوشی تولید می‌کند، اما تعداد کمی گوشی هوشمند پیشرفته می‌سازد که این تعداد هم فقط برای رقابت با آیفون اپل به بازار می‌آید و تقریبا با هیچ برند دیگری به رقابت نمی‌پردازد. این موضوع شاید در طول چند سال برای سامسونگ نتیجه بخش باشد، اما در دراز مدت برای این برند کره‌ای را از رقبا غافل کرده و با مشکل دچار می‌کند.

   غفلت از رقبای جدید
ظاهرا سامسونگ به عنوان یک قطب تولیدکننده گوشی در دنیا فقط اپل را به عنوان حریف خود می‌بیند، این در حالی است که شرکت‌های چینی با سرعتی عجیب در حال بزرگ شدن هستند، تا آنجا که دو برند چینی توانسته‌اند در کمتر از دو سال در رده پنج تولیدکننده بزرگ گوشی‌ساز دنیا قرار گیرند.
به نظر می‌رسد چینی‌ها در طراحی گوشی‌های‌شان ظرافت و خلاقیت بیشتری به کار می‌بندند تا آنجا که در طول یک سال گذشته هوواوی توانست باریک‌ترین گوشی هوشمند دنیا را تولید کند و هنوز هیچ یک از شرکت‌های مطرح، محصولی تولید نکرده‌اند که در ظرافت و زیبایی با این گوشی رقابت کند.

   غرور ویژه امپراتورها
سامسونگ از سال 2010 توانست کم‌کم در بازار موبایل دنیا خود را مطرح کند و با عرضه فوق‌گوشی‌های هوشمند سری گلکسی و نیز گوشی‌های در رده متوسط با قیمت مناسب جایگاه خود را در این بازار پیدا کند.
اواخر سال 2012 بود که این برند کره‌ای جایگاه نوکیا را به دست آورد و در رده بزرگ‌ترین تولیدکننده موبایل دنیا قرار گرفت.
در طول یکی دو سال گذشته که سامسونگ در این بازار جایگاه نخست را به دست آورد، هیچ حرکت تازه‌ای از خود بروز نداد و دیگر گوشی شگفت‌انگیزی راهی بازار نکرد تا توجه بسیاری را به خود جلب کند. بلکه گوشی‌هایی که هر سال راهی بازار می‌کند، خیلی تغییر خاصی نسبت به گوشی‌های دیگرش ندارد و فقط به لحاظ نرم‌افزاری کمی تغییر در این گوشی‌ها دیده می‌شود. بنابراین هر فصل میزان فروش گوشی‌هایش با کاهش همراه می‌شود.

   کلام آخر
با توجه به همه دلایلی که در این گزارش به آنها پرداخته شد، سامسونگ اگر رقبای جدید را در نظر نگیرد و استراتژی درستی به کار نبندد، احتمال اینکه به سرنوشت نوکیا دچار شود وجود دارد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :