fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 43449
    تاریخ انتشار : 7 بهمن 1392 11:21
    تعداد بازدید : 1238

    آیا ترکیب دو غول مایکروسافت و نوکیا جواب می‌دهد؟

    فرصت های موفقیت مایکروسافت در بازار موبایل

    آیا مایکروسافت در بازار موبایل دنیا موفق خواهد شد؟ این سوالی است که بارها به ذهن بسیاری از افرادی که اخبار و اطلاعات موبایلی را دنبال می کنند، خطور کرده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند مایکروسافت در دوره گذار به سر می برد و تا چند سال آینده با برنامه ریزی دقیق در بازار موبایل می تواند بخش بزرگی از سهم این بازار را در اختیار خود بگیرد. در این گزارش به دلایلی می پردازیم که ممکن است در موفقیت مایکروسافت در بازار تلفن همراه دنیا تاثیرگذار باشد.

    مایکروسافت برای رقابت با گوگل و اپل سال 2010 اقدام به طراحی و ساخت سیستم عامل ویندوز فون کرد. ویندوزفون اصلا شباهتی به ویندوز موبایل قدیمی نداشت. مایکروسافت سعی کرد با طراحی مجدد این سیستم عامل خاطره بدی را که بسیاری از کاربران از کار با ویندوز موبایل داشتند دوباره تکرار نکند. در سیستم عامل ویندوز فون برخلاف ویندوز موبایل، مایکروسافت به جای نشانه گرفتن بازار شرکت‌های بزرگ، بازار  مصرف کنندگان را نشانه گرفته است. در این سیستم عامل به جای استفاده از شکل برنامه‌های مبتنی بر ویندوز همچون فایل‌های exe از برنامه‌های مایکروسافت سیلورلایت استفاده شده است.

     ارتقای ویندوز فون
    مایکروسافت بر خلاف نسخه ویندوز موبایل که خیلی ارتقا نیافت، در پلات‌فورم ویندوز فون بعد از دو سال نسخه ارتقایافته‌اش را نیز ارایه کرد. سال 2012 ویندوز فون 8 ارایه شد و نسبت به نسخه اولیه حتی در رابط کاربری هم تغییر و تحول ایجاد کرد. این نسخه از طراحی کاشی مانندی برخوردار است و همه قابلیت‌ها روی نمایشگر اصلی در دسترس است.

     تفکر حرفه‌ای
    رویکرد مایکروسافت برای عرضه ویندوز فون ویژه کاربران حرفه‌ای بود. این پلات‌فورم به گونه‌ای طراحی شده که همانند آندرویید ساده و در دسترس نیست، بلکه برای دسترسی به هر برنامه راه‌های مختلفی طی می‌شود و به نظر می‌رسد این اقدام مایکروسافت به منظور انحصار طلبی بوده تا همانند اپل کاربران با سیستم عامل خاصی سر و کار داشته باشند.

     خرید بزرگ‌ترین گوشی‌ساز دنیا
    مایکروسافت که همیشه در زمینه ساخت نرم افزار فعالیت می‌کند و جایگاه خوبی در بازار دنیا دارد، ظاهرا کمبود بخش سخت افزاری را احساس کرده بود. بنابراین سال 2012 قراردادی با نوکیا منعقد و به شکل انحصاری ویندوز فون را در اختیار این غول فنلاندی گذاشت. مایکرسافت ظاهرا با برنامه‌‌ای از پیش تعیین شده، تابستان سال 2013 این شرکت را با قیمت بسیار کمی خریداری کرد. بر این اساس قرار شد بخش تولید گوشی‌های موبایل نوکیا در طول سه ماهه ابتدایی سال 2014 به شکل کامل به مایکروسافت واگذار شده و به شکل انحصاری توسط مایکروسافت اقدام به تولید گوشی کند. بر این اساس پیش بینی می‌شود که تا چند سال آینده نوکیا که دیگر نام مایکروسافت را یدک می‌کشد دوباره جایگاه از دست رفته‌اش را به دست بیاورد و به قطب گوشی ساز بزرگ دنیا تبدیل شود.

     تمرکز روی گوشی‌های هوشمند
    از آنجا که اکثر تولیدکنندگان بزرگ دنیا روی ساخت گوشی‌های هوشمند متمرکز شده‌اند، ظاهرا مایکروسافت هم قصد ندارد گوشی ساده تولید کند، بلکه در صدد است ساخت گوشی‌های هوشمند پیشرفته را در دستور کار خود قرار دهد. بر این اساس از زمانی که اقدام به خرید بخش موبایلی نوکیا کرد، همه گوشی‌های هوشمندش را با قابلیت‌های پیشرفته راهی بازار کرد. نخستین تبلت و فبلت‌های نوکیا در طول سه ماهه چهارم سال 2013 معرفی و رونمایی شد.
     برنامه‌های نرم افزاری
    همان طور که اپل و گوگل از سال 2008 اقدام به طراحی و راه اندازی فروشگاه نرم افزاری کرده و برنامه‌های‌شان را به شکل آنلاین به معرض فروش گذاشتند، مایکروسافت هم فروشگاه نرم افزاری راه انداخت و برنامه‌های بسیاری را در این فروشگاه بار گذاری کرد تا گوشی‌های هوشمند هر چه بیشتر برای کاربران کاربردی شود.
    از آنجا که اپل و گوگل برنامه‌هایی برای iOS و آندرویید ارایه کرده بودند که امکان ارتباط میان این دو سیستم عامل برقرار شد، مایکروسافت هم در اقدامی مشابه برنامه‌هایی برای گوشی‌‌های ویندوز فونی ارایه کرده که امکان ارتباط میان این گوشی‌ها را با دستگاه‌های مبتنی بر iOS اپل و آندرویید گوگل فراهم شود.

     کلام آخر
    با وجود همه دلایل ارایه شده، برخی کارشناسان بر این باورند که مایکروسافت تا یکی دو سال آینده بازار موبایل را از دست اپل و گوگل ربوده و یکی از دو پلات فورم مطرح دنیا شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :