آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 41200
تاریخ انتشار : 7 دی 1392 10:4
تعداد بازدید : 983

گزارش فناوران از نوزدهمین نمایشگاه کامپیوتر و اتوماسیون اداری اصفهان

فاوا، جاری در رگ های خشک زاینده رود

نمی توان از اصفهان گفت و بغض خشکیده زاینده رود را از یاد برد. رودخانه ای که روزی غلغل نوازشگر امواجش، ملودی تحریرگویی خنیاگران شهر بود، این روزها ساکت و خاک آلود همچون زخمی بر چهره اصفهان خط می کشد . برای رسیدن به گردهمایی سالانه اهالی فناوری اطلاعات و ارتباطات شهر اصفهان باید از پلی عبور کرد که برهوت زاینده رودی را که یک روز زنده بود در زیر پا دارد؛ پل شهرستان. سالن میرداماد، شیخ بهایی و نقش جهان سه سالنی هستند که امسال برای نوزدهمین سال متوالی به همت سازمان نصر اصفهان و شرکت نمایشگاه های بین المللی این استان پذیرای حضور 120 شرکت وسازمان فعال در حوزه سخت افزار، نرم افزار، شبکه ، دولت الکترونیکی و غیره در مرکز نمایشگاه های بین المللی هستند. این نمایشگاه چهارم دی ماه با حضور رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، دبیرکل این سازمان، روسای نظام صنفی استانی و برگزار کنندگان اتوکام 2013 کار خود را آغاز کرد و تا فردا، هشتم دی ماه نیز ادامه می یابد.

گزارش: پریسا سجادی- فخری زارع

  انضباط اصفهانی
اتوکام 2013 اصفهان با وجود روحیه منضبطی که در میان اهالی این استان سراغ داریم، جزو معدود نمایشگاه‌های استانی است که با نظم و نسق، غرفه چینی و راس موعد مقرر درحالی که چیدمان غرفه‌ها نهایی شده است، افتتاح می‌شود.
البته قرار بود که افتتاحیه نمایشگاه با حضور نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات برگزار شود که به دلیل مشغله کاری این امر میسر نشد و حضور جهانگرد و بازدید وی از اتوکام در روز جمعه سومین روز برگزاری به دعوت رییس نصر کشور اتفاق افتاد و با بازدید ستاری، معاون ریاست جمهوری  از اتوکام نیز همزمان شد.
  کوچک‌ترها پشت در ماندند
یکی از تغییراتی که در اتوکام امسال نسبت به سال‌های قبل اتفاق افتاده است، اعمال یک‌سری محدودیت‌ها، ممیزی‌ها و الزمات در مسیر راهیابی شرکت‌ها به نمایشگاه است. مسوولان برپایی اتوکام اعمال محدودیت در راهیابی شرکت‌ها به اتوکام را نقطه قوتی بربرگزاری اتوکام نوزدهم می‌دانند و معتقدند که این روش عاملی شده است که نمایشگاه تخصصی‌تر و با حضور شرکت‌های معتبر برپا شود.
محسن بزرگی ، کارشناس شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در این‌باره می‌گوید : به اعتقاد ما باید بین شرکتی که سال‌ها سابقه حضور و فعالیت مستمر را در کارنامه دارد با شرکتی که تازه به عرصه فعالیت پا گذاشته است، تفاوت قایل شد. این مساله عاملی می‌شود که شرکت‌های نوپا هوشمندانه‌تر عمل کنند و تلاش کنند که به جایگاه مطلوب و راهیابی به اتوکام برسند. وی می‌افزاید: داشتن جواز کسب، ثبت شرکت، عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و اخذ مجوزهای لازم از جمله معیارهایی است که یک شرکت برای حضور در اتوکام باید داشته باشد. ضمن اینکه حوزه فعالیت شرکت باید با دایره فعالیت‌های تعریف شده در اتوکام همخوانی داشته باشد .
بزرگی می‌گوید: اعمال این محدودیت‌ها باعث شد که شرکت‌ها یی که وجهه نمایشگاه را پایین می‌آورند و از اعتبار آن می‌کاهند، پشت درهای نمایشگاه بمانند و شرکت‌های معتبر عرصه وسیع‌تری برای جولان بیابند.
اما از سویی دیگر برخی از شرکت‌کنندگان اتوکام ، اعمال ممیزی‌ها را ناعادلانه می‌دانند و معتقدند که این اقدام باعث شده است که شرکت‌های نوپا که بنیه مالی ضعیف اما دانش و ایده پرباری دارند، از قافله نمایشگاه جا بمانند.
یکی از غرفه داران دراین باره می‌گوید: این اقدام برگزارکنندگان صرفا به این دلیل انجام شد که غرفه‌ها با وسعت زیاد واگذار شود و مسوولان برای جانمایی غرفه‌های کوچک به زحمت نیفتند. وی غیبت شرکت‌های خرد را به دلیل وجود ایده و دانشی که در این شرکت‌ها وجود دارد، به ضرر اتوکام ارزیابی کرد.
  هرچه تخصصی‌تر؛ مثل جیتکس
یکی دیگر از ویِژگی‌های نمایشگاه امسال که از دوسال قبل پایه‌گذاری شده، حذف گزینه فروش کالا و جداسازی آن از اتوکام است. به گفته رسول محققیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان، براساس تجربیاتی که شرکت نمایشگاه‌ها در نمایشگاه‌های خارج از کشور داشته است و با توجه به استانداردهای جهانی، طی دوسال گذشته جشنواره فروش دیجیتال را از نمایشگاه اتوکام جدا کرد تا این نمایشگاه هرچه تخصصی‌تر برگزار شود . وی می‌افزاید: این الگویی جهانی است چرا که در نمایشگاه جیتکس دوبی هم جشنواره فروش از بخش تخصصی جدا شده است.
  ادعای رقابت با الکامپ
به گفته اکثر غرفه داران ، چیدمان غرفه‌ها امسال نسبت به سال گذشته بهتر شده واساسا اتوکام روند روبه رشدی را هر ساله تجربه می‌کند. سید محسن ناظری، مدیرعامل شرکت شاگا از جمله غرفه داران نمایشگاه اتوکام در این‌باره می‌گوید : از سالی که سازمان نظام صنفی رایانه ای استان متولی برگزاری نمایشگاه شده است، اتوکام روندی رو به پیشرفت یافته و نظم و ساماندهی بیشتری دارد.
وی می‌افزاید: غرفه چینی در اتوکام  هر ساله بهتر می‌شود و چه بسا در سال‌های آینده ادعای رقابت با الکامپ تهران را داشته باشیم.
به گفته غرفه داران میزان بازدید مردم از نمایشگاه در روزهای اول و دوم نسبتا خوب بود اما در روزهای سوم و چهارم شاهد حضور و استقبال چشمگیر بازدید کنندگان هستیم.
  ثبت هوشمند بازدیدکنندگان
امسال برای نخستین بار، بازدیدکنندگان اتوکام  ثبت هوشمند شدند.با توجه به اینکه شرکت نمایشگاه‌های اصفهان از اردیبهشت ماه سال‌جاری عضو اتحادیه جهانی نمایشگاه‌ها (UFI) شده است، سعی کرده تا الزامات و استانداردهای نمایشگاهی را در اتوکام نوزدهم رعایت کند.
به گفته سرپرست برنامه‌ریزی و مدیریت راهبری شرکت نمایشگاه‌های اصفهان، ثبت هوشمند اطلاعات بازدیدکنندگان اقدام بسیار مهمی‌است که برای اولین بار در نمایشگاه استانی پیاده شده و می‌توان با استفاده از آن برا ی نمایشگاه‌های سال‌های بعد برنامه‌ریزی کرد. هرچند غرفه داران الکامپ نیز از ثبت هوشمند اطلاعات بازدیدکنندگان خشنود بودند و آن را اقدامی‌مثبت می‌دانستند، اما از اینکه CD اطلاعات را به آنها نمی‌دهند و یا قرار است اطلاعات به فروش برسد،اظهار نارضایتی کردند.
ناظری در این رابطه می‌گوید: توقع ما از شرکت نمایشگاه‌ها این است که اطلاعات بازدیدکنندگان را در اختیار شرکت‌کنندگان اتوکام قرار دهد تا براساس آن برنامه ریزی کنند، اما شنیده‌ایم که بابت این اطلاعات هزینه دریافت می‌شود.
  خروج ازغبار با شهروندان الکترونیکی
اصفهان با وجود عمارت‌های تاریخی و نمادهای اصیل معماری ایرانی – اسلامی‌شهری کهن و زیبا است که علاوه اهالی خود گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. اما متاسفانه به دلیل‌تراکم جمعیت و‌تردد انبوه خودروها به شهری فروخفته در میان گرد و غبار و ریزگردها و آشفته از بوق و شلوغی و‌ترافیک تبدیل شده است.
جای افسوس دارد که این روزها‌ترنم عبور زاینده رود از میانه شهر و پرواز و آواز پرندگان در کرانه‌های این رود، جای خود را به فریادهای گوش خراش باعث و بانیان‌ترافیک و آلودگی هوا داده است.
با این اوصاف شهرداری اصفهان به عنوان متولی بهبود حال و هوای این شهر دست به کار شده و تلاش می‌کند با به کارگیری فناوری اطلاعات و ایجاد شهرالکترونیکی از میزان‌ترددها در شهر بکاهد و روزنه امیدی برای  بازگشت آسمان آبی به این شهر بازکند. سازمان فاوای شهرداری اصفهان از جمله شرکت کنندگان در اتوکام 2013 است که خدمات شهروند الکترونیکی خود را به بازدید کنندگان معرفی می‌کند.
  اصفهان کارت
اصفهان کارت، یکی از امکاناتی است که این سازمان به شهروندان اصفهانی ارایه می‌کند. فرهاد گلی، سرپرست اصفهان کارت در این‌باره می‌گوید : این کارت جایگزین بلیت کاغذی است و جذاب‌ترین کاربرد آن ایفای نقش کیف پول برای پرداخت‌های الکترونیکی است. این کارت نیازمند ارتباط آنلاین با شبکه نیست و در کمترین زمان ممکن، بدون ارتباط با شبکه بانکی و با امنیت بالا‌تراکنش را انجام می‌دهد.
وی می‌افزاید : این کارت در اتوبوس‌های شهری، تاکسی‌ها ایستگاه‌های دوچرخه بیش از 10  پارکینگ عمومی‌سطح شهر، تله کابین و باغ پرندگان  قابل استفاده است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :