fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 40778
    تاریخ انتشار : 30 آذر 1392 10:24
    تعداد بازدید : 889

    در بازار لپ تاپ ایران اتفاق افتاده است:

    پایان امپراتوری آمریکا به دست آسیایی ها

    بازار خرید و فروش لپ تاپ طی یکی دو سال اخیر با تحولات چشمگیری از لحاظ عرضه و تقاضا و همچنین میزان محبوبیت برندها مواجه شده است؛ تحولاتی که ناشی از موضوعاتی همچون شدت گرفتن برخی تحریم های اقتصادی در برهه هایی از زمان، رشد نرخ دلار و در پی آن افزایش قیمت کالاها در بازار و همچنین تغییر سیاست برخی از شرکت های واردکننده در زمینه همکاری های تجاری با شرکت های واردکننده و واسطه بوده است. مجموع این اتفاقات باعث شده است که برندهایی که زمانی در رده محبوب های بازار بودند اکنون یا در رده های پایین محبوبیت در بازار بایستند یا اینکه سهم ناچیزی از میزان فروش را به خود اختصاص دهند.

    فناوران- کارشناسان می‌گویند که بر خلاف سال‌های قبل که برندهای آمریکایی نظیر اچ‌پی و دل و برخی برندهای آسیایی نظیر سونی و توشیبا از محبوب‌ترین‌های بازار لپ تاپ بودند، اکنون برندهایی که موطن آنها آسیای جنوب شرقی است محبوبیت چشمگیری در بازار یافته اند.
    برندهایی نظیر ایسوس، لنوو، ام اس آی و ایسر که طی سال‌های اخیر با توجه به سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های آسیایی در ایران و همچنین ایجاد دفاتر مرکزی توانسته‌اند سهم بزرگی از میزان فروش و البته اعتماد بازار  را به خود اختصاص دهند. محمد سولقانی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت در این باره می‌گوید: بنا به دلایلی اکنون توشیبا در حال خروج از بازار است،  اچ‌پی سهم ناچیزی از بازار را در اختیار دارد و سونی نیز نسبت به سال‌های قبل با مشتریان محدودتری مواجه است. به گفته این فعال بازار، اما ایسوس طی یکی دو سال اخیر به دلیل عرضه محصولات با تنوع بالای قیمت و مدل، توانسته است سهم نخست را از لحاظ فروش در بازار ایران به خود اختصاص دهد.  به گفته یکی دیگر از فعالان بازار، در ایران این برندهای آسیایی نظیر ASUS، LENOVO ،MSI  و ACER هستند که بیشترین سهم فروش را به خود اختصاص داده‌اند و برندهایی نظیر SONY، HP وDELL که زمانی بیشترین فروش بازار را داشتند، به حاشیه فرستاده شده‌اند.
    در این باره، آرش فکوری، تحلیلگر بازار  با بیان این مطلب که بازار لپ‌تاپ طی یکی دو سال اخیر به شدت از لحاظ رتبه‌بندی برندها متحول شده است، گفت: در شرایط فعلی ASUS بیشترین سهم فروش را در بازار لپ‌تاپ ایران به خود اختصاص داده است. البته بهتر است بگوییم که ASUS و LENOVO تقریبا سهم فروشی یکسان در بازار داخلی دارند و تنها ASUS ریشه‌های قوی‌تری در بازار دارد. تعدد نمایندگی‌های فروش و ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مشتری نیز دلیل قدرت ASUS در بازار ایران است. وی همچنین افزود: پس از دو برند مذکور، ACER بیشترین سهم فروش را به خود اختصاص داده است و پس از آن MSI و FUJITSU آلمانی.
    برندهایی نظیر اپل نیز به دلیل قیمت گران مشتریان خاصی دارند.البته برندهای گران‌قیمت ترین نظیر آلین‌ویر و ریزر هم در بازار موجودند که اکثرا به طور سفارشی وارد بازار می‌شوند و مشتریان بسیار خاص‌تری تا برندی نظیر اپل دارند.
    در همین حال اغلب برندهای رسمی‌که با آنها تماس گرفتیم حاضر به اعلام دقیق سهم خود در بازار نشدند اغلب آنان نگران تبعات مالیاتی ارائه آمارهای فروش خود بودند.
    اما در هر حال در این موضوع که ایسوس، لنوو، ایسر، ام اس آی، سونی، فوجیتسو و... به ترتیب محبوب‌ترین‌های بازار هستند بین فعالان و کارشناسان بازار اتفاق نظر وجود دارد. بر اساس اعلام باشگاه فعالان آی سی تی نیز برند ایسوس محبوب ترین برند در بازار داخلی لپ تاپ است که توانسته است 27.8 درصد از سهم محبوبیت بازار را به خود اختصاص دهد. سهم محبوبیت لپ تاپ‌های این برند در شش ماه قبل در حدود 30.6 درصد گزارش شده است.
    پس از این برند هم LENOVO با کسب 19.7 درصد از سهم محبوبیت بازار در رتبه دوم ایستاده است. این در حالیست که سهم محبوبیت لپ تاپ‌های این برند در خردادماه سال 92 در حدود 8.8 درصد بوده است.  برند ACER  هم با کسب 18.1 درصد در رتبه سوم محبوبهای بازار لپ تاپ ایستاده است. سهم محبوبیت لپ تاپ‌های این برند در شش ماه گذشته در حدود 21 در صد بوده است . بر اساس اعلام باشگاه فعالان آی سی‌تی در رتبه‌های بعدی نیز سونی با کسب سهم محبوبیت 9.6 درصد، دل با کسب سهم محبوبیت 6.8 درصد و MSI با کسب سهم محبوبیت 5.8 درصد ایستاده اند. این بخش از نظرسنجی این منبع اطلاعاتی تا حدودی با آنچه کارشناسان و فعالان بازار اعلام کرده اند متفاوت است. تفاوتی که به نظر می‌رسد ناشی از شیوه‌های آمار گیری و مد نظر دادن برخی فاکتورهای خاص باشد.
    در هر حال اگر قصد خرید لپ تاپ دارید و میخواهید لپ تاپتان از میان برندهای محبوب بازار باشد باید بدانید که در حال حاضر عرضه کنندگان لپ تاپ‌های ارزان و میان‌قیمت با تنوع مدل بالا محبوبیت بسیاری دارند. برندهایی که اکثرا در کشور ما دارای دفاتر مرکزی و نمایندگی‌های فروش بوده و خدمات پس از فروش مطلوبی به خریدار ارائه می‌کنند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :