آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 39422
تاریخ انتشار : 11 آذر 1392 10:57
تعداد بازدید : 1011

با وجود سلطه تبلت و نت‌بوک در بازار کامپیوتر

فروش «وب کم» کم هم نیست

وب کم مانند سایر تجهیزات جانبی، بازاری پرتنوع از لحاظ برند، مدل و طراحی دارد؛ بازاری که به دلیل بالا گرفتن رقابت بین شرکت های عرضه کننده برای تصاحب سهم فروش بالاتری از بازار، هر روز با تنوع بیشتری مواجه می شود.

فناوران- حقیقت این است که وب‌کم‌ها از زمان همگاني شدن استفاده از اينترنت و باب شدن ارتباطات و مکالمات تصويري در فضاي مجازي، به ابزاري محبوب و پرفروش بين کاربران بدل شدند. البته اين رونق در حالي در بازار وب‌كم رخ داد كه اكثر لپ‌تاپ‌هاي عرضه شده به بازار به اين كالامجهز بوده و به همين دليل كارشناسان تصور مي‌كردند با عرضه نوت‌بوك‌ها و ميني لپ‌تاپ‌ها به بازار، كاربران ديگر توجهي به وب‌كم‌هاي موجود در بازار كه در برندهاي گوناگوني به بازار عرضه شده بودند، نخواهند داشت.  اما برخلاف اين پيش‌بيني در بازار وب‌کم شاهد رشد روزبه‌روز ميزان تقاضا هستیم. بگذریم از اینکه برخی از شرکت‌های مطرح تولیدکننده به دلیل وجود چنین تصوری پیشاپیش خط تولید وب‌کم‌ها را محدود کرده و در مقابل روی تولید محصولات دیگری سرمایه‌گذاری کردند. اما در هر حال بازار این کالا همچنان سرپاست و در بازار این کالا شاهد تنوع بالایی از لحاظ برند و مدل هستیم.
به گفته فعالان بازار، به ویژه پس از ورود تبلت‌ها به بازار، اکثر تولیدکنندگان وب‌کم و ماوس و سایر تجهیزات جانبی کامپیوتری به تولید کالاهایی نظیر کیبوردهای مخصوص تبلت و سایر تجهیزات جدید روی آوردند و به همین دلیل در بازار شاهد کاهش تنوع محصولات این برندها هستیم. برندهایی نظیر لاجیتک، کریتیو از این جمله‌اند.
آنها در مورد برندهای موجود در بازار نیز می‌گویند: در بازار وب‌کم، برندهای مطرح نظیرA4TECH ، LOGITECH و CREATIVE در کنار برندهای ناآشنا و حتی نمونه‌های بدون مارک در بازار حضور دارند. اما بنا به دلایلی همچون رشد قیمت‌ها برندهای شناخته شده و مطرح در بازار بخشی از سهم فروش خود را به سایر برندها واگذار کرده‌اند.
هم اکنون در بازار وب‌كم، برندهايي نظير  مایکروسافت، سونی، لاجیتک، جنیوس، کرییتیو و A4tech جزو برندهاي مطرح و شناخته شده هستند كه بنا به دلايلي همچون قيمت بالايي كه وب‌كم‌هاي اين برندها دارند، در بازار مخاطبان چنداني ندارند. فعالان بازار مي‌گويند که از زمان آغاز نوسان نرخ ارز، بازار اين کالا روزبه‌روز به سمت محصولات غيرحرفه‌اي با برندهاي غيرمطرح مي‌رود. البته برخی از فعالان بازار هم به رشد تقاضا برای برخی از محصولات وطنی در این زمینه اشاره کرده‌اند.
همچنین براساس اعلام باشگاه فعالان آی سی تی، در بازار وب‌کم، برند فراسو با کسب 24/4درصد از سهم محبوبیت بازار در رتبه نخست محبوب‌های بازار وب‌کم (در فروشگاه‌های عضو این باشگاه) ایستاده است. سهم محبوبیت وب‌کم‌های این برند در شش ماه گذشته در حدود 24/7درصد گزارش شده است.
در رتبه دوم محبوب‌های بازار وب‌کم برند A4TECH با کسب سهم محبوبیت 23/2درصد ایستاده است. سهم محبوبیت وب‌کم‌های این برند در نیمه نخست سال 92 در حدود 22/8درصد گزارش شده است.
برند CREATIVE هم با کسب 17/7درصد از سهم محبوبیت بازار وب‌کم در رتبه سوم محبوب‌های بازار ایستاده است. این برند که رشد خوبی از لحاظ سهم تقاضا و فروش در بازار داشته است در شش ماه گذشته سهم محبوبیتی در حدود 11/6درصد داشته است. به گفته فعالان بازار دلیل رشد سهم فروش وب‌کم‌های این برند در بازار داخلی، عرضه نمونه‌های ارزان قیمت به بازار بوده است.
GENIUS نام آشنا و قدیمی‌ هم در رتبه چهارم محبوب‌های بازار وب‌کم ایستاده است. این رد حالی است که در سال‌های قبل این برند سهم بزرگی از میزان تقاضا در بازار کالاهای جانبی کامپیوتری را به خود اختصاص داده بود. اما ایک سهم فروش آن در بازار داخلی تنها در حدود 15/9درصد اعلام شده است. سهم فروش وب‌کم‌های این برند معروف در شش ماه قبل در حدود 13/6درصد بوده است.
برند Logitech از دیگر نام آشناهای بازار وب‌کم در بازار داخلی است که در قعر جدول محبوب‌های بازار این کالا قرار گرفته است. وب‌کم‌های این برند با کسب سهم محبوبیتی در حدود 5/1 درصد ریزش قابل توجهی از لحاظ حجم تقاضا نسبت به سال‌های قبل داشته است. باشگاه فعالان آی سی تی سهم محبوبیت وب‌کم‌های این برند را در شش ماه قبل در حدود 6/3 درصد اعلام کرده است. اما فعالان بازار و کارشناسان می‌گویند؛ برند مذکور در سال‌های 90 و 89 سهم بزرگی از میزان تقاضا در بازار وب‌کم را به خود اختصاص داده بود. در حالی که اکنون روی محصولات دیگری نظیر ماوس و کیبورد  تمرکز کرده است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :