fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 37839
    تاریخ انتشار : 20 آبان 1392 10:26
    تعداد بازدید : 882

    در بازارهای کامپیوتر ایران

    تبلت جای لپ تاپ را تنگ کرده است

    در سال های اخیر رونق بازار لپ تاپ و تبلت اگر چه موجب رونق کسب و کار عرضه کنندگان این محصولات در بازار شده، اما این رونق تا حدودی نیز کاهش تقاضا برای محصولاتی دیگر را در پی داشته است؛ محصولاتی نظیر مانتیور، کیس، برخی از تجهیزات جانبی نظیر کیبورد و وب کم و همچنین قطعات کامپیوتری نظیر مادربورد و کارت گرافیک!

    کارشناسان این موضوع را نشانه پایان دوران کامپیوترهای رومیزی (pc) می‌دانند و می‌گویند که جای تعجب نیست؛ زیرا ورود فناوری‌های جدید به محدودیت محصولات مبتنی بر فناوری‌های قدیمی‌تر منجر می‌شود.
    فناوران- در بازار کامپیوتر این روزهای ما نیز می‌توان نشانه‌هایی از پایان تکنولوژی‌های قدیمی‌تر را مشاهده کرد. از کاهش چشمگیر تقاضا برای قطعات کامپیوتری و تجهزیات جانبی که اکثر فعالان بازار و کارشناسان به آن اشاره می‌کنند که بگذریم، در بازار شاهد کاهش محبوبیت کالایی هستیم که سال‌ها بازار کامپیوتر و مشتریانش به شدت به آن وفادار بوده و در بدترین شرایط (رشد شدید قیمت‌ها) باز هم مخاطب پروپا قرصش بوده‌اند.
    اکنون اما به گفته فعالان بازار؛ در پی عرضه فناوری‌های تازه  با کاربرد آسان‌تر از مخاطبان این کالای محبوب، یعنی لپ‌تاپ کاسته شده و کاربران ترجیح می‌دهند به جای پرداخت هزینه هنگفت بابت خرید یک لپ‌تاپ معمولی با مشخصاتی در حد متوسط به سراغ تبلت بروند که تنوع قیمتی بیشتری دارد.
    محمد ذوقی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت با تایید این موضوع اعلام کرد: اگر چه در بازار لپ‌تاپ هم این روزها شاهد عرضه نمونه‌هایی مبتنی بر تکنولوژی‌های نوین هستیم. اما محصولاتی نظیر تبلت و به ویژه تبلت‌های هیبریدی در حدی برای کاربران جذاب هستند که در حد چشمگیری از میزان تقاضا برای لپ‌تاپ‌ها کاسته شده است. یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره گفت: درست اتفاقی که طی دو سال گذشته در بازار مینی‌لپ‌تاپ‌ها رخ داد، اکنون برای لپ‌تاپ‌ها افتاده است. به گفته این فعال بازار، عرضه گسترده تبلت‌های ارزان قیمت و میان‌قیمت (300 تا 700 هزار تومانی) عاملی بود که می‌توان از ان به عنوان آغازگر رقابت بین تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها در بازار نام برد. چراکه از زمان عرضه این تبلت‌های ارزان قیمت توجه‌ها به شدت به سمت این نمونه‌ها جلب شد.
    به گفته وی، دانشجویان و افرادی که استفاده آنها از لپ‌تاپ‌ها به گشت‌زنی‌های اینترنتی و انجام برخی از بازی‌های کامپیوتری ساده و تماشای عکس یا فیلم محدودف می‌شد از مخاطبان پروپا قرص تبلت بوده و هستند.
    رازانی یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت هم با بیان این مطلب که بزرگ‌ترین دلیل جلب توجه به تبلت و کاهش محبوبیت لپ‌تاپ‌ها در نظر گرفتن فاکتور قیمت است، اعلام کرد: یک مقایسه ساده می‌تواند دلیل گرایش به سمت تبلت را نشان دهد. به گفته این فعال بازار در شرایطی که قیمت یک لپ‌تاپ با قابلیت‌های فنی پایین، بالاتر از یک میلیون تومان است، کاربر ترجیح می‌دهد به سراغ تبلت 300 هزار تومانی یا درنهایت 700 هزار تومانی برود و کالایی خریداری کند که علاوه بر اینکه از عهده رفع نیازهای کامپیوتری وی در طول روز بر می‌آید،  وزن و حجم کمتری هم دارد و به سادگی حمل شود.
    به گفته این فعال بازار، در بازار لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای و فوق حرفه‌ای هم طی مدت اخیر با توجه به عرضه گسترده تبلت‌های هیبریدی در بازار شاهد کاهش توجه به سمت لپ‌تاپ‌ها هستیم.
    این فعال بازار افزود: به نظر می‌رسد در رقابت بین تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها هر روز قدرتمندتر و در مقابل لپ‌تاپ‌ها ضعیف‌تر می‌شوند.
    ناصری، یکی از فعالان بازار لپ‌تاپ اما نظر دیگری داشته و می‌گوید: اگر چه تبلت‌ها سهم بزرگی از میزان تقاضا در بازار را به خود اختصاص داده‌اند، اما این به معنای پایان یافتن دوران لپ‌تاپ‌ها نیست. چراکه شرکت‌های مطرح و بزرگ همچنان در تدارک طراحی و عرضه نمونه‌های حرفه‌ای لپ‌تاپ به بازار هستند.
    وی افزود: به نظر می‌رسد بازار کامپیوترهای شخصی در حال تخصصی شدن است. به طوری که کابران آماتور و نیمه‌حرفه‌ای به سراغ تبلت‌ها و کاربران حرفه‌ای و فوق حرفه‌ای به سمت نمونه‌های هیبریدی و لپ‌تاپ‌ها می‌روند.
    در هر حال در بازار کامپیوتر طی سه ماه گذشته شاهد رشد چشمگیر تقاضا برای انواع نمونه‌های تبلت در رده‌های قیمتی متنوع بوده‌ایم و در مقابل میزان تقاضا برای لپ‌تاپ به ویژه نمونه‌های ارزان قیمت کاهش یافته است. گویا به واقع باید منتظر باشیم تا در بازار لپ‌تاپ هم شاهد همان اتفاقی باشیم که در بازار مینی‌لپ‌تاپ‌ها بودیم!


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :