آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 36713
تاریخ انتشار : 6 آبان 1392 10:40
تعداد بازدید : 569

ابهامات انتخاب اپراتور برتر

موبنا- روز گذشته و براساس یکی از وعده های اولیه وزیر ارتباطات، نتایج نخستین ارزیابی ماهانه اپراتورهای کشور منتشر شد که البته پرسش ها و ابهاماتی را نیز همراه خود داشت.نخستین ابهامی که تقریبا تمام فعالان حوزه و رسانه ها متوجه آن شدند، بررسی عملکرد تنها دو اپراتور تلفن همراه کشور بود. این در حالی است که دو اپراتور اول و دوم به هر حال در سطحی قرار دارند که 99 درصد بازار میان ایشان تقسیم شده است، اما خبری از عملکرد رایتل که یکی از دلایل عقب افتادگی کشور برای دسترسی به فناوری های نسل پیشرفته نیز محسوب می شود، مورد بررسی قرار نگرفته بود. تالیا هم به هر حال یک اپراتور محسوب می شود که البته در گزارش وزارت ارتباطات خبری از وجود این اپراتور نیز در کشور نبود.دومین ابهامی که زمزمه های زیادی را نیز در میان کارشناسان ایجاد کرد، به شکل و نحو ارزیابی مذکور مربوط بود. در ارزیابی مورد نظر وزارت ارتباطات، شاخص میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه، میزان جابه جایی موفق بین سلول های شبکه حین مکالمه، میزان قطعی ناخواسته حین مکالمه، میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه، میزان قطعی ناخواسته حین مکالمه و میزان جابه جایی موفق بین سلول های شبکه حین مکالمه مورد بررسی قرار گرفته بود.

اگرچه وزارت ارتباطات به برتری زیرساخت‌های همراه‌اول بسنده کرده بود، اما واقعیت آن است که کاربران ملاک‌های زیاد دیگری را برای انتخاب یک اپراتور در نظر می‌گیرند که این معیارها چندان با آنچه وزارت ارتباطات بررسی کرده تطابق ندارد. به قول دیگر، مردم به عنوان ذی‌نفعان اصلی در زمانی که حتی خبری از این ارزیابی‌ها نبود، با ملاک‌های خود اقدام به انتخاب یکی از اپراتورهای کشور کرده‌اند که انتخاب اپراتور برتر را نیز می‌توان از آمار مشترکان یک اپراتور به دست آورد.
برای مثال شخص وزیر ارتباطات از سیم‌کارت کدام اپراتور استفاده می‌کند و چرا؟ یا در گوشی تلفن همراه وزیر ارتباطات شماره نزدیکان و همکاران ایشان متعلق به چه اپراتوری است؟ به هر حال نه شخص وزیر ارتباطات و نه سایر مردم قبل از خرید سیم‌کارت گزارش‌های رگولاتوری را مطالعه نکرده و ملاک‌های دیگری داشته‌اند.سومین ابهام به نحوه تنظیم گزارش مذکور باز می‌گشت، این گزارش به نحوی تنظیم شده بود که نوعی برابری را میان دو اپراتور همراه اول و اپراتور چند ملیتی ام.تی.ان-ایرانسل تداعی کند! (که البته همان‌طور که ذکر شد در انتخاب مردم اثری از برابری دیده نمی‌شود.) لذا گویی تعارفی در کار بوده که گزارش به نحوی تنظیم شود که هر دو اپراتور برنده میدان باشند. رایتل و تالیا هم که هیچ!
در این میان اما برخی معتقدند از آنجا که وزیر ارتباطات از ابتدای حضور خود در این وزارتخانه نشان داد که نظر مثبتی به مخابرات و همراه‌اول ندارد، از این رو گزارش‌ مذکور نیز ادامه همان درگیری‌هاست اما با لحنی غیرعلنی‌تر.
چهارمین نکته که به نظر می‌رسد بعد از شاخص‌های کمی و کیفی شبکه‌ از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برای کاربران برخوردار است، نحوه ارایه خدمات از سوی اپراتورها و میزان رضایت‌مندی کاربران مربوط می‌شود. درواقع شاید بد نباشد تا به شکلی نظر کاربران اپراتورها را نیز جویا شد که آیا از خدمات آنها راضی هستند یا نه؟
پنجمین نکته قابل توجه در گزارش مذکور به علت انتشار خبر از زبان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط می‌شد. درواقع گویی باید منتظر باشیم که وزیر ارتباطات هر ماه شخصا به میدان آمده و گزارش عملکرد اپراتورها را به مردم بدهد.
حال آنکه شاید بهتر بود رییس سازمان رگولاتوری این وظیفه را برعهده می‌گرفت تا این خبر کوتاه را اطلاع‌رسانی
 می‌کرد.
در آخر تاکید می‌شود اگر وزارت ارتباطات قصد ارزیابی عملکرد اپراتورها را دارد، نخست آنکه همه اپراتورها را بررسی کند، دوم آنکه عملکرد ایشان را با پروانه تعهدات ایشان تطبیق دهد، سوم آنکه نظر مردم را هم در نظر گیرد، چهارم آنکه تعارف با اپراتورها را کنار گذارد و در پایان اینکه اختلافات را در ارزیابی‌ها ملاک قرار ندهند تا به این ترتیب اعتبار ارزیابی‌ها افزایش یافته و مورد اعتماد و استناد بیشتری قرار گیرد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :