آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 36169
تاریخ انتشار : 29 مهر 1392 10:34
تعداد بازدید : 948

بازار در تسخیر تبلت های بی نام و نشان

تبلت های ارزان قیمت این روزها سهم بزرگی از تقاضا را در بازار داخلی به خود اختصاص داده اند؛ تبلت هایی که قیمتی در حدود 300 تا 700 هزار تومان دارند و اکثرا به سیستم عامل محبوب آندرویید و صفحه نمایش هفت اینچی مجهزند.

فناوران- شاید بتوان گفت یکی از دلایل رشد بازار تبلت، عرضه گسترده نمونه‌های ارزان‌قیمت (300 تا 700 هزار تومانی) به بازار است به ویژه در شرایطی که نوسان نرخ ارز فشار زیادی به خریداران وارد آورده بود. پیوستن شرکت‌های بزرگ و مطرح واردکننده به جرگه واردکنندگان این محصولات ارزان قیمت و ارایه خدمات پس از فروش، یکی دیگر از دلایل موفقیت این تبلت‌ها در بازار عنوان شده است.
ورود این تبلت‌ها همچنین در شرایطی که این کالای محبوب با برندهای گران قیمت در بازار شناخته شده بود تاثیر زیادی بر تغییر وضعیت بازار از لحاظ میزان تقاضا داشت. به طوری که به گفته فعالان بازار؛ تبلت‌هایی که تا قبل از عرضه ارزان قیمت‌ها به بازار، مخاطبان خاص داشت، حالا با افزایش چشمگیر تنوع قیمتی در بازار با رشد شدید تقاضا مواجه شده‌اند.
کارشناسان معتقدند که از زمان عرضه تبلت‌های ارزان و رشد محبوبیت این دستگاه‌ها میزان تقاضا در بازار لپ‌تاپ کاهش یافته است و آنچه در بازار تابستانی کامپیوتر امسال رخ داد، نشان‌گر این موضوع است که تبلت‌ها در آینده‌ای نه چندان دور عرصه را بر لپ‌تاپ‌ها تنگ می‌کنند. اما رشد عرضه نمونه‌های ارزان قیمت اگرچه منجر به رشد تقاضا برای این کالاها در بازار شده، نتایج منفی در بازار داشته است که ورود گسترده برندهای ناشناخته، عرضه محصولات بی‌کیفیت و بی‌نام و نشان برخی از این اتفاقات است.
محمد مسئول، یکی از فعالان بازار تبلت در بازار کامپیوتر پایتخت در این باره می‌گوید: عرضه بیش از حد این تبلت‌ها به نفع بازار نیست و ممکن است بازار را به مکانی برای رشد تولیدکنندگان بی‌نام و نشان آسیایی تبدیل کند. یکی دیگر از فعالان بازار هم گفت که تجهیز به سیستم‌عامل محبوب آندرویید و همچنین عرضه تبلت‌های ارزان با سایز هفت اینچ که سایز محبوب بازار است از عوامل رونق و جلب توجه به سمت تبلت‌های ارزان قیمت است. به گفته وی؛ تجهیز اکثر این تبلت‌های ارزان به پورت و ورودی و خروجی‌های متنوع از دیگر دلایل محبوبیت این تبلت‌هاست. از سوی دیگر، رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران با بیان اینکه بازار تبلت‌های ارزان به شدت بزرگ شده است، گفت: سهم بالای تبلت‌های بی‌نام و نشان چینی باعث ضرر و زیان بسیاری از مشتریان این کالا شده است. سیدمهدی میرمهدی با بیان اینکه واردکنندگان متعددی در زمینه تبلت مشغول به فعالیت هستند، گفت: واردات انبوه تبلت‌های بی‌نام و نشان عمدتا چینی، باعث ایجاد معضلات فراوانی برای اتحادیه شده است. وی افزود: حدود 30 تا 40 درصد از بازار تبلت تهران به نمونه‌های بی‌نام و نشان اختصاص یافته است. وی با بیان اینکه وزارت بازرگانی، گمرک و اتحادیه‌ در این زمینه هماهنگ نیستند، افزود: خرابی زود هنگام و عدم برخورداری این تبلت‌های چینی از گارانتی و خدمات پس از فروش باعث شده که مشتریان این کالای دیجیتالی به برندهای معتبر در بازار روی آورند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :