fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 34703
    تاریخ انتشار : 10 مهر 1392 12:22
    تعداد بازدید : 893

    اپل پادشاهی کوکاکولا را سرنگون کرد

    شرکت متخصص شناسایی و مشاوره برند اینتربرند (Interbrand) برترین برندهای امسال را اعلام کرد. در این فهرست بعد از 13 سال سلطه تمام عیار شرکت کوکاکولا در رتبه اول، این جایگاه توسط شرکت اپل، غول فناوری جهان تسخیر شد و باارزش ترین برند جهان ، شرکت اپل شناخته شد. در این فهرست، کوکاکولا به رتبه سوم نزول کرده است. این غول تولیدکننده نوشیدنی با شعار همیشگی "این اصل واقعیت است"، از همان سال 2000 که اینتربرند رتبه بندی شرکت ها را آغاز کرده بود، هر سال در صدر جدول قرار داشت.

    گزارش: نسترن صائبی
    منابع: نیویورک تایمز و CNet

    رتبه دوم باارزش‌ترین شرکت در فهرست امسال، به گوگل اختصاص داده شده است. در حالی که این رتبه پارسال توسط اپل گرفته شده بود. گفتنی است که اپل در سال 2011 در رتبه هشتم جای داشت. جز فرامپتون (Jez Frampton)، مدیر ارشد اجرایی اینتربرند در این باره گفت: امسال، اپل شاه است! گزارش امسال اینتربرند امسال با این جملات آغاز شده است: هر سال شرکت‌ها زندگی ما را تغییر می‌دهند. این تغییر تنها با محصولات آنها رخ نمی‌دهد، بلکه صفات و شخصیت آنهاست که بیشترین تاثیر را دارد. این دلیلی است که
    اپل پس از 13 سال پادشاهی کوکاکولا، حال عنوان باارزش‌ترین برند دنیا را از آن خود کرده است.
    این گزارش تخمین می‌زند که ارزش برند اپل هم‌اکنون به 98/3میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل رشد 28 درصدی را نشان می‌دهد. در حالی که ارزش برند کوکاکولا فقط با دو درصد رشد به 2/79 میلیارد دلار رسیده است. فرامپتون در این مورد گفت: در این هیچ شکی نیست که کوکاکولا هنوز هم شرکت کارآمد و باارزشی است و هنوز هم یکی از برندهای بازاریابی برجسته در جهان به شمار می‌رود. اما اپل و غول‌های دیگر فناوری به راحتی توانسته‌اند در جامعه بازاریابی سری از سرها بلند کنند و غول‌هایی چون کوکاکولا را از میدان به در کنند. یکی دیگر از نکات مهم فهرست امسال که با بقیه فهرست‌های سال‌های گذشته کاملا متفاوت است، جایگاه شرکت گوگل است. گوگل سال گذشته در جایگاه چهارم قرار داشت و امسال در جایگاه دوم جا خوش کرده است. به طور کلی می‌توان گفت که شش غول فناوری توانسته‌اند خود را در میان 10 برند برتر سال 2013 جا کنند که عبارتند از اپل، مایکروسافت، سامسونگ، اینتل، IBM و گوگل. مایکروسافت همانند سال گذشته در جایگاه پنجم قرار دارد، سامسونگ در جایگاه هشتم قرار دارد و سال گذشته در جایگاه نهم بود و اینتل که امسال با یک رتبه تنزل در رده نهم قرار دارد. IBM هم که سال گذشته در رده سوم بود، امسال به عنوان یک برند اریه خدمات کسب‌وکار با تنزل به رده چهارم رسیده است.
    به گفته سو شیم، نایب مدیر و مدیر ارشد بازاریابی سامسونگ، صعود سامسونگ در فهرست امسال به دنبال پیروی این شرکت از راهبرد جدید برند است که کمال مطلوب برند (Brand Ideal) نام دارد. این راهبرد "تمرکز بیشتر روی اهداف اجتماعی" را شامل می‌شود.
    وی افزود: تحقیقات بازخوردی نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان آمریکایی به سمت برندهایی تمایل پیدا خواهند کرد که به "بهبود وضعیت زندگی مردم" بهای بیشتری بدهد.
    فرامپتون نیز در این مورد گفت: برندهایی چون اپل و گوگل و سامسونگ به خوبی توانسته‌اند رفتارهای ما را تغییر دهند: اینکه چگونه خرید کنیم، چگونه با دیگران تعامل کنیم و حتی چگونه با هم صحبت کنیم. درواقع این غول‌ها به طور تحت‌اللفظی روش زندگی ما را دگرگون کرده‌اند.
    در میان برندهای فناوری متحول‌کننده یا انقلابی که در 10 برند برتر نیستند، اما نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته‌اند، می‌توان به فیس‌بوک اشاره کرد. این شرکت از رده 69 در سال گذشته به 52 در فهرست امسال رسیده
    است.

    استثنائاتی هم وجود دارد
    با وجودی که تاکنون شرکت‌های فناوری معرفی شدند که همگی یا پیشرفت داشته‌اند یا اگر هم پسرفت داشته‌اند، بسیار کم بوده، باید گفت که برخی از برندهای فناوری اصلا نتوانسته‌اند درست عمل کنند. به طور مثال، بلک‌بری در سال 2011 در رده 56 بود، در سال 2012 به رده 93 رسید و امسال به کل از این فهرست محو شد. علاوه بر این، نوکیا که در سال 2011 در رده 14 بود، پارسال به رده 19 رسید و امسال در رده 57‌ام این فهرست قرار دارد. به گفته فرامپتون، بیشترین سقوط را امسال در میان این 100 شرکت، نوکیا تجربه کرده است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :