آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 32594
تاریخ انتشار : 4 شهریور 1392 16:16
تعداد بازدید : 692

مروری بر روند رشد 3 نوع خدمت الکترونیکی در ایران

ارایه 3 هزار و 150 خدمت دستگاه های حاکمیتی به صورت آنلاین

روند رشد خدمات الکترونیکی دستگاه های دولتی و حاکمیتی طی چهار سال گذشته و در طول فعالیت دولت دهم، از توسعه صعودی این بخش حکایت دارد به نحوی که ارایه خدمات الکترونیکی از بهمن ماه 88 از 500 سرویس قابل ارایه به سه هزار و 150 سرویس تا مرداد ماه 92 رسیده است.

درگاه ایران – iran.ir که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای فعالیت دولت دهم به صورت جدی و در راستای اهداف تحقق دولت الکترونیکی در کشور آغاز به کار کرد هم‌اکنون و در پایان دولت دهم توانسته است بیش از سه هزار و 150 خدمت دستگاه‌های حاکمیتی را به صورت آنلاین ارایه کند.این خدمات در سه نوع خدمات اطلاع‌رسانی، تعاملی و تراکنشی هم‌اکنون قابل ارایه است؛ خدمات اطلاع‌رسانی به خدماتی اطلاق می‌شود که کاربر بدون تبادل اطلاعات، تنها یک‌سری اطلاعات دریافت می‌کند؛ در همین حال خدمات تعاملی خدماتی محسوب می‌شود که کاربر و ارایه‌دهنده خدمات با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته و در نهایت خدمات تراکنشی نوعی خدمات تعاملی است که تراکنش مالی نیز در آن انجام می‌شود.در این راستا روند رشد بسته خدمات الکترونیکی درگاه ایران به تفکیک نوع خدمات اطلاع‌رسانی، تعاملی و تراکنشی نشان می‌دهد که در سال 89 خدمات تراکنشی 200 خدمت، خدمات تعاملی 600 خدمت و خدمات اطلاع‌رسانی 800 خدمت بوده که این آمار با حدود رشد دو برابری تا پایان دولت دهم به 400 خدمت تراکنشی، هزار خدمت تعاملی و یکهزار و 700 خدمت اطلاع‌رسانی رسیده است. در زمینه تعداد خدمات الکترونیکی و زمانبندی چگونگی افزایش خدمات الکترونیکی درگاه ایران نیز باید گفت که در بهمن ماه سال 88 نزدیک به 500 سرویس دستگاه‌های حاکمیتی به صورت الکترونیکی ارایه می‌شد که این آمار در بهمن سال 89 به بیش از یکهزار و 500 خدمت، بهمن سال 90 به بیش از دو هزار خدمت، بهمن سال 91 بیش از دو هزار و 500 خدمت و هم‌اکنون بیش از سه هزار و 150 خدمت را در برمی‌گیرد. در این راستا علی‌اصغر انصاری، معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در بسته خدمات الکترونیکی درگاه «ایران» یکهزار و 700 خدمت از نوع اطلاع‌رسانی، یکهزار خدمت از نوع تعاملی و نیز بیش از 400 خدمت به صورت تراکنشی در قالب خدمات موضوعی و بر حسب حروف الفبا ارایه می‌شوند. وی با بیان اینکه پورتال خدمات الکترونیکی ایران در راستای پیاده‌سازی و توسعه دولت الکترونیکی اقدام به ارایه بیش از سه هزار خدمت الکترونیکی کرده است، افزود: روند توسعه صعودی خدمات الکترونیکی درگاه ایران نشان می‌دهد که در بهمن ماه سال 88 این روند سه درصد رشد داشته و این در حالی است که این روند در بهمن ماه سال 89 با 17 درصد رشد، در بهمن ماه سال 90 با 19 درصد رشد، بهمن ماه سال 91 با 28 درصد رشد و در مردادماه سال 92 با بالغ بر 33 درصد رشد همراه بوده است. انصاری با تاکید بر لزوم گسترش و جایگاه خدمات الکترونیکی در برنامه پنجم توسعه کشور، گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های درگاه خدمات الکترونیکی ایران- iran.ir - ارایه خدمات الکترونیکی به صورت یکپارچه به کاربران است در همین راستا این پورتال به ارایه بسته خدمات الکترونیکی طی چهار سال اخیر اقدام کرده است. معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران هدف از تکمیل بسته خدمات الکترونیکی درگاه "ایران" را افزایش میزان رضایتمندی کاربران، سهولت در انجام امور، صرفه‌جویی در وقت و هزینه عنوان کرد و گفت: در این اقدام، خدمات بیمه و بانکداری که امروز مورد استفاده بسیاری از شهروندان قرار می‌گیرند تکمیل و به کار گرفته شده است؛ براین اساس کاربران برای استفاده از این خدمات باید به صفحه اصلی پورتال خدمات الکترونیکی ایران به نشانی www.iran.ir مراجعه کنند.
به گفته وی پورتال ایران دات آی آر باید خدمات مندرج در سند جامع دولت الکترونیکی را تا پایان برنامه پنجم توسعه در کشور پیاده‌سازی کند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :