آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 32459
تاریخ انتشار : 3 شهریور 1392 11:32
تعداد بازدید : 1040

مدیرعامل اپراتور سوم تلفن همراه مدعی شد:

مشترکان از سرعت اینترنت رایتل متحیر می شوند

زمان زیادی از ورود نسل سوم تکنولوژی به کشور نمی گذرد اما در همین مدت کوتاه نسل سوم با حاشیه ها و مشکلاتی مواجه بوده که به گفته مدیرعامل شرکت رایتل بسیاری از آنها در غرض ورزی افراد ریشه داشته است. غلامرضا قاسمی مدیرعامل پنج ماهه رایتل گفت وگویی با خبرگزاری ایسنا انجام داده که می خوانید.

کمی ‌درباره‌ مسیری که رایتل از روز اول تا امروز طی کرده توضیح دهید و اینکه فکر می‌کنید در این مدت به چه دستاورد‌هایی رسیده‌اید؟
مدت 1/5 سال است که در ترکیب هیات مدیره رایتل حضور دارم و پنج ماه است که به عنوان مدیرعامل این شرکت فعالیت می‌کنم. حال ترجیحم این است که از این 1/5 سال بگویم، زمانی که وارد رایتل شدم تازه بحث تجاری‌شدن این شبکه در کرج و تهران مطرح شده بود و ما تعداد محدودی سایت در این دو استان داشتیم و در این میان مشکلات متعددی از داخل و خارج شرکت برای ما ایجاد می‌شد.
در آن زمان از آنجا که ما یک شرکت جوان و نوپا بودیم و در کشور هم تجربه نسل سوم وجود نداشت ما با مشکلات متعددی مواجه بودیم اما به هر صورت توانستیم به شکل موفق عمل کنیم و درنهایت بسیاری از مشکلات را برطرف کرده و در کل کشور کار را دنبال کردیم. اکنون تعداد قابل توجهی از شهرهای کشور تحت پوشش شبکه ما قرار گرفته‌اند و طی پنج ماه گذشته تعداد مشترکان ما سه برابر شده است. حتی واقعیت این است که این رقم تا چند برابر قابلیت افزایش دارد که البته این افزایش نیاز به گسترش زیرساخت‌های لازم دارد. چراکه ما بر این عقیده هستیم که باید همگام با گسترش کمی، سرویس‌های فنی خود را نیز ارتقا دهیم.

بسیاری بر این باورند که اکنون کیفیت اینترنت رایتل به این دلیل بالاست که تعداد مشترکان آن کم است، نظر شما در این زمینه چیست؟
ما میان بخش‌های فنی و بازاریابی، ارایه خدمات و سرویس‌ها نوعی تناسب در نظر گرفته‌ایم و به همان اندازه که تعداد مشترکان‌مان افزایش پیدا می‌کند تلاش می‌کنیم که شبکه را از نظر فنی هم ارتقا دهیم. حتی به اعتقاد ما از این پس نه تنها کیفیت خدمات رایتل پایین نمی‌آید بلکه شاهد ارتقای خدمات هم خواهیم بود چراکه شبکه‌ فنی ما براساس راهکارهای تجربی پیش می‌رود و ما به‌طور دایم از راهکارهای مختلف که در دنیا مورد استفاده قرار گرفته بهره‌مند می‌شویم، به همین دلیل قطعا در آینده سرویس‌های ما کیفیت بهتری را تجربه خواهند کرد.

یعنی می‌توانید با قطعیت این را اعلام کنید که کیفیت خدمات شما با افزایش شمار مشترکان پایین نمی‌آید؟
قطعا. از ابتدا هم قصد ما همین بوده و مطمئنا در آینده نیز شرایط به همین شکل خواهد بود.

یکی از حاشیه‌های مهم‌ رایتل بحث تعلیق تماس‌های تصویری است. شما اکنون این موضوع را از چه مراجعی پیگیری می‌کنید و به چه نتیجه‌ای رسیده‌اید؟ به نظر شما قطع این سرویس تا چه اندازه منطقی است؟
واقعیت این است که بحث تماس تصویری به عنوان یک بخش جذاب برای ورود به بازار در نظر گرفته شده بود اما براساس تجربه‌ای که در دنیا هم وجود دارد، اغلب مشترکان پس از خرید سیم‌کارت‌های 3G چند بار از تماس تصویری استفاده کرده و پس از آن سایر مزیت‌های نسل سوم را بیش از تماس تصویری مورد استفاده قرار می‌دهند. اکنون در دنیا کمتر از یک درصد از درآمد اپراتورهای 3G به مکالمه‌ تصویری مربوط می‌شود. اما با این وجود ما به عنوان یک اپراتور که قرار بوده چنین سرویسی را ارایه کنیم و این موضوع را اطلاع‌رسانی هم کرده‌ایم بی‌شک نسبت به قطع این سرویس انتقاد داریم.
در این میان نکته‌ دیگری که هست آنکه اگر دوستانی که تصمیم به قطع این تماس‌ها گرفتند پیش از این اقدام جلسه‌ای با ما گذاشته و دغدغه‌های خود را مطرح می‌کردند، قطعا ما راهی برای دغدغه‌های‌شان پیدا می‌کردیم و شاید هیچ‌گاه چنین اتفاقی نمی‌افتاد. به هر صورت اکنون ما پیگیر وصل شدن مجدد تماس‌های تصویری هستیم و امیدواریم به زودی این مشکل برطرف شود.

آیا وعده‌ای مبنی بر زمان حل این مشکل به شما داده شده است؟
در حوزه وصل‌شدن مجدد تماس‌های تصویری این ما نیستیم که تصمیم می‌گیریم اما این موضوع از ابتدای ماه رمضان در دستور کار بوده و قرار بوده است که درباره‌ آن تصمیم قطعی گرفته شود، البته قرار بود در این میان برای گرفتن تصمیم نهایی جلسه‌ای تشکیل شود که فکر می‌کنم این جلسه در آینده‌ای نزدیک تشکیل شده و نتیجه‌ قطعی مشخص خواهد شد.

آیا در دوره‌ای که این تماس‌ها فعال بود، مشکل خاصی برای مردم ایجاد شد و شکایت یا اعتراض خاصی برای آن وجود داشت که سرویس تماس تصویری تعلیق شد؟ در‌ آن دوره شکایت خاصی به مراجع قضایی صورت نگرفت؟
تماس‌های تصویری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاربر پیش از پاسخ‌گویی می‌تواند قبول کند که به شیوه تصویری پاسخ دهد یا خیر. به همین دلیل در مدت فعالیت این سرویس مشکل خاصی ایجاد نشد و هیچ‌گاه تخلف خاصی صورت نگرفت. اما به هرحال با توجه به خدماتی که نسل سوم می‌تواند به مردم ارایه کند صورت گرفتن برخی مقاومت‌ها در برابر آن از ابتدا قابل پیش‌بینی بود به همین دلیل برخی از مراجع محترم تقلید به دلیل نوع سوالی که از آنها شده بود در این زمینه اظهارنظر‌هایی داشتند که در این میان نوع طرح سوال از اهمیت بسیاری برخوردار بود چراکه همین مراجع سوال به شکل دیگری از آنها پرسیده شد، جواب‌های متفاوتی ارایه کردند اما آنچه برای ما اهمیت دارد آن است که طبق قانون جمهوری اسلامی ‌ایران حرکت می‌کنیم و این قانون براساس شرع است و به همین دلیل قطعا نظر مراجع را در قانون لحاظ کرده و بر همین اساس برخورد خواهیم کرد.

نکته‌ای دیگری که درباره‌ رایتل می‌توان به آن اشاره کرد بحث هزینه‌های رایتل است که از نظر بسیاری این هزینه‌ها بالاست البته پیش از این زمانی این‌گونه اعلام شده بود هزینه‌ اینترنت رایتل حتی یک شانزدهم اپراتورهای دیگر است اما واقعیت این است که در عمل حس می‌شود هزینه‌های نسل سوم برای کاربران به نسبت بالاست؟
مبنای مقایسه شما برای گرانی و ارزانی سرویس‌ اینترنت رایتل چیست؟ اگر مبنای مقایسه اینترنتی است که از طریق ارایه‌دهندگان سرویس ADSL ارایه می‌شود طبیعی است که به دلیل اینکه شما از طریق سیم‌کارت رایتل این امکان را خواهید داشت که در طول گستره شبکه تحت پوشش این اپراتور با سرعت بالا حرکت کرده و همچنان به اینترنت پرسرعت متصل بمانید، برخلاف سرویس‌های ثابت مثل ADSL و وایمکس هزینه‌های بیشتری را در قبال این امکانات باید متقبل شوید.
اما با مقایسه میان قیمت‌های ارایه شده از طریق ارایه‌دهندگان اینترنت ثابت با قیمت‌های ارایه شده توسط رایتل به روشنی در خواهید یافت که تفاوت قیمت‌ها به اندازه امکانات اضافه آن نیست.
از سوی دیگر اگر مبنای مقایسه اینترنت قابل ارایه بر روی دیگر اپراتورهای موبایل است، با قاطعیت اعلام می‌شود با حفظ تمام ویژگی‌های متمایز و ویژه رایتل در قیاس با دیگر اپراتورها شامل سرعت بالا، کیفیت مناسب، اتصال همیشگی و قابلیت تحرک در سرعت بالا، قیمت اینترنت رایتل از بقیه رقبا به مراتب پایین‌تر است.به هر صورت قیمت‌های ما با آنچه اعلام شده تفاوتی ندارد و ما اجازه نداریم برای خدمات خود قیمتی بالاتر و یا پایین‌تر از این تعرفه‌ها را اعمال کنیم چراکه تعرفه‌های اصلی طبق نظر سازمان تنظیم مقررات اعلام می‌شود و ما موظف هستیم همان تعرفه‌ها را اعمال کنیم اما در هر صورت بسته‌های ما برای کاربران مقرون به صرفه است و شاید هزینه‌ آنها تا همان یک شانزدهم هم کمتر از اپراتور‌های دیگر باشد.

از نظر خود شما هزینه‌های رایتل منطقی است، آیا شما فکر نمی‌کنید اینترنت رایتل بدون در نظر گرفتن بسته‌ها گران است؟
اینترنت ما نسبت به سایر اپراتور‌ها قابل مقایسه نیست و سرعتی به مراتب بالاتر دارد به همین دلیل اگر شما بخواهید سرعت را در نظر بگیرید بی‌شک اینترنت رایتل به مراتب ارزان‌تر خواهد بود.

چرا مشترکان برای استفاده از شارژ دو یا 20 هزار تومانی 15 روز زمان برای استفاده آن فرصت دارند؟
این موضوع درست نیست. رایتل برای استفاده از شارژهای مختلف خود بازه‌های زمانی مختلفی در نظر گرفته است. به طوری که برای شارژهای دو تا 50 هزار تومانی بازه‌های 90 تا 720 روزه برای استفاده در نظر گرفته شده است. علاوه بر این دوره‌های بلندمدت، رایتل این امکان را فراهم کرده که با وجود اتمام دوره استفاده، با نخستین شارژ، هزینه شارژ قبلی هم در اختیار مشترک قرار می‌گیرد.

با این وجود به نظر می‌رسد که هنگام مصرف هزینه‌ها به نسبت بالاتر از این رقم‌هاست؟
شاید این اتفاق در موارد متعدد به سرعت بالای رایتل بازگردد. اینکه شما در یک دقیقه چه میزان اطلاعات دانلود می‌کنید و در اینترنت اپراتورهای دیگر در همان مدت چه اندازه امکان دانلود دارید، موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. اکنون بسیاری از کاربران اینترنت ما هنگام استفاده از این سرویس محو سرعت آن می‌شوند و حواس‌شان به ساعت و میزان استفاده‌شان نیست.
درباره تعرفه‌های کلی رایتل باید گفت در حال حاضر، تماس صوتی بیرون شبکه ما چه در ساعت پیک و چه در ساعت غیرپیک 625 ریال است که این هزینه با تعرفه‌های ایرانسل و همراه اول برابر است، پیامک‌های فارسی ما هم 89 ریال قیمت دارند که این تعرفه در همراه اول و ایرانسل به ترتیب 89 و 100 ریال است. در سیم‌کارت‌های اعتباری نیز تماس‌های صوتی برون شبکه‌ای ما 895 ریال است که این رقم در ایرانسل 925 و در همراه اول 937 ریال است. اینترنت ما هم بدون فعال‌کردن بسته‌ها کیلوبایتی نیم ریال قیمت دارد. در حالی که به عنوان مثال اینترنت همراه اول در ساعات عادی کیلوبایتی یک ریال و در ساعات شلوغی چهار ریال هزینه به دنبال دارد.

فکر می‌کنید چه زمان کل کشور را پوشش خواهید داد؟
ما در حال حاضر حدود 117 شهر را تحت پوشش داریم و در این میان برخی از این شهرها وضعیت خوبی دارند. برای شهرهای دیگر هم ما در حال تلاشیم تا با انجام کارهای کارشناسی شهرهایی که در اولویت هستند را مشخص کنیم و با سرعت پوشش شبکه خود را دنبال کرده و به اتمام برسانیم.

پوشش جاده‌ای چطور؟
در حال حاضر پوشش جاده‌ای نداریم اما یکی از مزایای 3G آن است که می‌توان از آن در حین حرکت هم استفاده کرد که این مزیت در شیوه‌های اتصال به اینترنت نسل‌های اول و دوم وجود ندارد البته با این وجود ما در حال حاضر در جاده‌های کشور پوشش کاملی نداریم اما در داخل شهرها شما به راحتی می‌توانید از اینترنت پرسرعت در حین حرکت استفاده کنید. درباره‌ پوشش جاده‌ای هم در کل باید مشکلات مختلفی که در راه توسعه شبکه وجود دارد مدنظر قرار داد.
نکته دیگری که وجود دارد آنکه اکنون مشترکان ما ظرف چند ماه چند برابر می‌شوند و به هرحال آماده‌کردن تجهیزات فنی برای این افراد خود نیاز به تلاش بسیار دارد، حال ممکن است یک اپراتور دیگر در همان مدت بیش از ما به تعداد مشترکانش افزوده شود اما قطعا تعداد مشترکان آنها ظرف چند ماه چند برابر نمی‌شود و اینجاست که این آمار برای ما معنی پیدا می‌کند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :