fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 31776
    تاریخ انتشار : 26 مرداد 1392 12:12
    تعداد بازدید : 603

    2013؛ سال رقابت بی‌انجام هوشمندسازان

    رقابت کشدار و خمیازه بازار

    صنعت موبایل از زمان ورود گوشی های هوشمند در طول هفت- هشت سال گذشته با فراز و نشیب های زیادی همراه شده است. تلاش برای طراحی و ساخت گوشی با قابلیت های بیشتر و بهتر این عرصه را به میدان نبرد خلاقیت، قدرت و به روزرسانی تبدیل کرده است. در دوره ای ساخت گوشی دست خوش تغییر در طراحی شد، زمانی ضخامت، سوژه سازندگان شد و گوشی ها باریک و باریک تر شدند. صفحه نمایش بزرگ، موضوع دیگری بود که تولیدکنندگان بر آن متمرکز شدند و نتیجه آن ساخت نمایشگرهای مختلف و وضوح تصویر بیشتر و بیشتر بود. سپس سرعت پردازش به موضوع مهمی در صنعت موبایل تبدیل شد و تولیدکنندگان به ساخت گوشی هایی با پردازنده های پرقدرت و چند هسته ای پرداختند. همه این ویژگی ها و ساخت گوشی هایی با قابلیت ها و امکانات آن چنانی باعث بالا رفتن قیمت گوشی شد. و از سوی دیگر پدیدآورندگان این محصولات در حالی که انتظار استقبال و فروش بالایی را در سر می پروراندند اما بر خلاف این رویه با افت فروش مواجه شدند. چنان که بی اقبالی کاربران نسبت به گوشی هایی که با تبلیغات و سروصدای زیاد سازندگانشان راهی بازار شده بودند منجر به کاهش چشمگیر قیمت این گوشی ها در بازار شد. در این گزارش به بررسی دلایلی می پردازیم که باعث کاهش میزان فروش گوشی های گران قیمت در بازار شده است.

    ساحره چمنی

    اشباع بازار

    اشباع شدن بازار از انواع و اقسام گوشی‌های هوشمند در طول سه ماهه دوم سال 2013 باعث کاهش ارزش سهام برخی از شرکت‌ها شد که بسیاری از تحلیل‌گران، افزایش قیمت گوشی‌این شرکت‌ها را دلیل آن می‌دانند.
    در این میان اپل با گوشی گران‌قیمت آیفون یکی از شرکت‌هایی بود که در بسیاری از کشورها نتوانست سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهد و با کاهش ارزش سهامش روبه‌رو شد. از سوی دیگر اگرچه فروش گوشی گلکسی S4 سامسونگ خوب بود، اما میزان فروش این گوشی نتوانست انتظارات سامسونگ را برآورده کند. همین موضوع نیز موجب افت ارزش سهام این شرکت در بازار بورس شد. پضمن اینکه منابع خبری گزارش‌ داده‌اند که میزان سفارش اجزای اصلی برای تولید این محصول نیز کاهش یافته است.
    HTC هم از جمله شرکت‌هایی است که با عرضه یک گوشی گران‌قیمت نتوانست سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهد و در طول سه ماهه دوم سال با کاهش بخش زیادی از سهمش در بازار موبایل روبه‌رو شد. گوشی‌ One یکی از گران‌ترین گوشی‌های HTC است که قیمت آن با کاهش زیادی هم همراه نشد و نتوانست به موفقیت اچ‌تی‌سی در این بازار کمک کند.
    همچنین ال‌جی با Optimus G به دلیل قیمت بالایی که در ابتدای عرضه داشت، نتوانست سهم زیادی از بازار را در اختیار بگیرد.

    رقابت‌
    بازار گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۳ با آنچه که تولیدکنندگان در طول سا‌ل‌های گذشته تجربه کرده بودند، متفاوت بود. و عرصه رقابت میان تولیدکنندگان قدر بالا گرفت؛ سامسونگ گوشی گلکسی S3 را به بازار آورد. اپل نسل بعدی آیفون را معرفی کرد که نظر بسیاری از کاربران را به سوی خود جلب کرد، HTC با گوشی One به بازار آمد، سونی Xperia Z را معرفی کرد و ال‌جی با Nexus4 رقابت تازه‌ای را در بازار رقم زد. هر کدام از این محصولات به لحاظ ویژگی‌هایی که داشتند به نوعی بازار را تحت تاثیر قرار دادند. چینی‌ها هم بیکار ننشستند و با تولید و عرضه انواع گوشی هوشمند، بازار را به طرز بی‌سابقه‌ای اشباع و رقابت را سخت‌تر کردند.
    آیفون ۵ شرکت اپل تا حدودی علاقه‌مندان به این برند را سر ذوق آورد، ال‌جی سرگرم ارایه Nexus 4 خود بود و گوشی HTC One نیز استانداردی تازه را برای تولید گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل آندرویید رقم زد. همه این شرکت‌ها سعی کردند با ارتقای قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعدد سهم خود را در بازار افزایش دهند و مشتریان را به سوی خود بکشانند، اما تقریبا همه این گوشی‌ها ویژگی‌های پیشرفته و شبیه به هم داشتند و این رقابت را برای هر کدام سخت‌تر می‌کرد. این در حالی بود که در سال‌های گذشته هر کدام از شرکت‌ها روی یک موضوع مانور می‌دادند و تکلیف مشتری معلوم بود.

    احتمالات بیراه
    در حالی که سامسونگ از گلکسی S3 بیش از 50 میلیون دستگاه گوشی فروخته بود، پیش‌بینی می‌شد که از گلکسی S4 به طور میانگین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دستگاه به فروش برسد که این احتمالات درست از آب درنیامد زیرا بازار به طور شگفت‌انگیزی از انواع گوشی‌های هوشمند اشباع شده بود.
    همچنین اپل نتوانست به رقم 50 میلیونی فروش آیفون دست پیدا کند و HTC که پیش‌بینی فروش 20 میلیون دستگاه از گوشی One را داشت، به نصف هم دست نیافت، زیرا شتاب بازار به سوی محصولاتی این چنینی به شدت کاسته شده و در مناطقی مثل اروپا و ایالات متحده که شرکت‌های بزرگ روی فروش در این کشورها حساب کرده بودند، میزان اشباع از دیگر مناطق بیشتر بود.
    تکرار نسل‌ها
    تحلیلگران بازار یکی از دلایل عمده کاهش میزان فروش گوشی‌های پیشرفته را طراحی مشابه آنها می‌دانند. مثلا سامسونگ در گوشی گلکسی S4 نمایشگر Full HD از نوع Super AMOLED و دو پردازنده پرقدرت چهار هسته‌ای Snapdragon 600 قرار داد، اما به دلیل اینکه این گوشی شباهت زیادی به گلکسی S3 داشت، از سوی بسیاری از کاربران مورد استقبال قرار نگرفت. مهم‌ترین انتقادی که به گوشی‌های سری گلکسی وارد بود، ساخت بدنه آنها از جنس پلاستیک بود. متاسفانه سامسونگ همین رویه را در تولید گوشی‌های جدیدش
    ادامه داد.
    HTC هم با عرضه One طراحی جدیدی به کار نبست و همه گوشی‌هایش تقریبا با یک شکل و شمایل در بازار موجودند و این قضیه را می‌توان دلیلی برای نا موفقی این برند تایوانی در طول چند ماه گذشته دانست.
    اپل هم به سرنوشت مشابهی در این مورد دچار شد. این شرکت هم نتوانست در مدل آیفون 5 تغییرات زیادی ایجاد کند و از سوی دیگر نمی‌توان انتظار داشت که گوشی بعدی این برند آمریکایی هم تغییر چندانی نسبت به نسخه قبلی داشته باشد و این موضوع روی بازار اپل اثر بسیاری می‌گذارد زیرا کاربران انتظار بیشتری از این غول آمریکایی دارند.

    آینده پیش‌رو
    در حالی که تا پایان سال جاری میلادی کمتر از پنج ماه باقی مانده، همه تولیدکنندگان مطرح در تلاشند که محصول شگفت‌انگیزی راهی بازار کنند و ماه‌های پایانی 2013 و منتهی به 2014 را که به نوعی برای‌شان سرنوشت‌ساز است با موفقیت به پایان برسانند. در این میان سامسونگ تا یکی دو ماه دیگر از گوشی Galaxy Note 3 رونمایی می‌کند که در رده فبلت‌ها قرار دارد و پیشاپیش طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرده است. اپل نسخه بعدی آیفون را با نام 5S عرضه می‌کند و قصد دارد نسخه ارزان‌تری هم از این گوشی برای هوادارانش در کشورهای در حال توسعه ارایه کند. HTC نسخه بزرگ‌تری از گوشی One عرضه می‌کند و ال‌جی با پیشرفته‌ترین گوشی خود در تاریخ تولید این برند کره‌ای روانه بازار خواهد کرد.
    بنابراین سه ماهه چهارم 2013 فصل سرنوشت ساز تولیدکنندگان بزرگ گوشی در دنیا خواهد بود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :