آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 31538
تاریخ انتشار : 23 مرداد 1392 10:49
تعداد بازدید : 1008

دیروز در مصلای تهران

سومین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای آغاز شد

سومین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای دیروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد و مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای در مصلای تهران افتتاح شد.

فناوران- بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در این مراسم گفت: جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای جشن سالانه بازی‌سازان کشور است. مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه شاه کلید ترویج فرهنگ ایرانی، تولید محصول ایرانی است، گفت: بازی سازان نخبگان جامعه هستند که تلاش می‌کنند هنرشان را در قالب بازی به مخاطب ارایه کنند.
وی با تاکید بر اینکه دشمنان در زمینه بازی‌سازی بسیار فعال و قوی هستند، گفت: نباید نسبت به تولید بازی‌های رایانه‌ای دیدگاه سلبی داشته باشیم. مینایی افزود: حکم فقهی بازی‌های رایانه‌ای از طرف عالمان حوزوی از حرمت تا وجوب است و حال باید ببینیم این وجوب چیست. وی افزود: استادان حوزه و دانشگاه هنوز به این باور نرسیده‌اند که بازی‌های رایانه‌ای به لحاظ اهمیت همپای دیگر رسانه‌هاست و آن‌طور که باید به یاری ما نمی‌آیند.

جشنواره ماراتن انتخاب بهترین بازی‌هاست
مینایی گفت: جشن بازی‌سازان ایران، ماراتن انتخاب بهترین بازی‌هاست ولی جشن واقعی زمانی است که محصولات ایرانی در سرتاسر ایران در دسترس مردم باشد. مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای گفت: در نمایشگاه امسال 170 موسسه، هشت دانشگاه، 106 موسسه تولید بازی و 19 تیم بازی‌ساز مستقل حضور دارند. در ادامه مراسم افتتاحیه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم گفت: بعضی‌ها می‌گفتند که چرا در دولت جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود، اما باید گفت که برگزاری هر جشنواره فلسفه خودش را دارد و ما باید در عرصه‌های مختلف فعال باشیم و اگر جشنواره خلیج فارس و یا جشنواره قرآن و آیات را برگزار کردیم هر کدام فلسفه خودش را دارد و برگزاری این جشنواره هم یک ضرورت بود که بحمدالله سومین دوره آن در حال برگزاری است.
حسینی ابراز امیدواری کرد که در آینده سرمایه‌گذاری بیشتری در این بخش انجام شود تا بتوانیم شاهد این نمایشگاه در کل کشور باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد با ذکر نقش‌آفرین بودن وزارت آموزش پروش در این حوزه افزود: وزارت ارتباطات هم به خصوص در توسعه بازی‌های آنلاین باید فعالان این حوزه را حمایت کند.
حسینی گفت: باید براساس این پیشینه تاریخی و فرهنگی، بازی‌هایی طراحی کنیم که هم جذاب باشد و هم پیام‌های مفید داشته باشد و اگر این مهم انجام نشود، از ضعف ماست و طبیعتا بازی‌های خارجی بر بازی‌های ما غالب می‌شوند. وزیر ارشاد در مورد مقدمات راه‌اندازی رشته بازی‌سازی و انیمیشن در دانشگاه صنعتی شریف سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که وزارت علوم نیز در این زمینه با دانشگاه‌ها همکاری لازم را انجام دهد. وی افزود: دکتر مینایی که خود در رشته هوش مصنوعی در دانشگاه علم و صنعت تدریس می‌کنند می‌دانند که واحدهایی در این رشته به بحث بازی‌سازی اختصاص دارد که کافی نیست. حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: برخی کشورهای اسلامی اصلا باور نمی‌کنند که با تکیه بر مفاهیم اسلامی بتوان آفرینش آثار فرهنگی و هنری داشت و کشور ما برای آنها یک الگو محسوب می‌شود.
وی افزود: ایران باید در برنامه‌های فرهنگی کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای اسلامی حضور فعال داشته باشد. حسینی با ذکر با اهمیت بودن بازی‌های رایانه‌ای گفت: اگر من برای رونمایی حتی برخی بازی‌های رایانه‌ای مثل گرشاسب در نشست‌های مربوط حاضر می‌شدم به این دلیل بود که از نظر بنده بازی‌های رایانه‌ای نیز مانند رسانه‌های دیگر از اهمیتی زیادی برخوردار است. حسینی گفت: بازی‌ها یک رسانه تاثیرگذار فرهنگی هستند که باید مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش گفت: خوشبختانه روند برنامه‌ها در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای خوب است مثلا مسابقه بازی نویسی با موضوعات داستان‌ها و آیات قرآنی، داستان‌ها و حماسه‌های ایرانی و پهلوان‌ها و شخصیت‌های ایرانی اسلامی از برنامه‌های خوب صورت گرفته در این حوزه است.

نیاز به سرمایه‌گذاری 10 برابری در بازی‌های رایانه‌ای
مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در حاشیه این مراسم به خبرنگار فناوران گفت: در سه دوره‌ای که این جشنواره برگزار شده است مجموعا 500 اثر در جشنواره پذیرفته شدند که تعداد 300 آن بازی بوده است. از این تعداد بازی 40 تا 50 عدد بازی‌های بزرگ بوده‌اند، 150 تا 160 بازی‌های کوچک و 40 بازی، آنلاین بوده‌اند. وی افزود: در سومین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای 121 بازی در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.
مینایی در جواب سوالی مبنی بر میزان نیاز بازار و توان بازی سازان ایرانی به خبرنگار فناوران گفت: نیاز بازار خیلی بیشتر از حجم تولیدات ما هست و ما حداقل به سرمایه‌گذاری 10 برابری در این حوزه نیاز داریم. همچنین توان بازی سازان 10 برابر چیزی است که در حال حاضر شاهد آن هستیم.
مدیرعامل بنیاد بازی‌های رسانه‌ای در خصوص دانشگاه‌های فعال در زمینه بازی‌سازی گفت: دانشگاه‌های شریف، علم و صنعت و مازندران در این حوزه پیشتاز هستند. نمایشگاه سوم بازی‌های رایانه‌ای در 24 هزار مترمربع و در قالب بخش‌های مختلف برپا می‌شود. فضای نمایشگاه امسال در مقایسه با سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش یافته است. سومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران از 22 تا 26 مردادماه از ساعت 10 صبح تا 20 در مصلای امام خمینی(ره) برپا خواهد بود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :