fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 27655
    تاریخ انتشار : 4 خرداد 1392 12:12
    تعداد بازدید : 1107

    موبایل، پیام آور مرگ شبکه های اجتماعی تحت وب

    اپلیکیشن ها این روزها رقیب سرسخت سرویس های تحت وب هستند. ما با توسعه آندرویید و iOS با دنیای بزرگی از اپلیکیشن ها در تلفن های هوشمند روبه رو هستیم که فقط بعضی از آنها در دسته بازی و سرگرمی گنجانده می شوند؛ اپلیکیشن های کاربردی مانند اپلیکیشن های To Do List، یا اپلیکیشن های مربوط به امور مالی، اپلیکیشن های آموزشی، علمی و پزشکی و سبک زندگی از دیگر انواع اپلیکیشن هایی است که مورد علاقه کاربران قرار گرفته است. در کنار این دسته ها، اپلیکیشن های عکاسی، شبکه های اجتماعی و شبکه های موبایلی با شبکه های اجتماعی روی وب رقابت می کنند. اپلیکیشن هایی مانند اینستاگرام –در زمینه عکاسی– که یک شبکه اجتماعی محبوب و دوست داشتنی است، یا شبکه ای مانند فوراسکوئر –در زمینه مکان نماها– که در آن کاربران با به اشتراک گذاری مکان هایی که در آن حضور دارند به گفت وگو و به اشتراک گذاری نظر می پردازند، یا اپلیکیشن هایی که تحت سرویس OTT ارایه شده مانند وایبر، واتس اپ یا وی چت نزد کاربران تلفن های هوشمند بسیار محبوب است. این اپلیکیشن ها با سن کمی که دارند در کوتاه ترین مدت توانسته اند تبدیل به رقبای اصلی شبکه های اجتماعی بر پایه وب شوند. از بین این سه دسته، اپلیکیشن های شبکه های موبایلی یا همان اپلیکیشن های تحت سرویس OTT نه تنها رقیب شبکه های اجتماعی شده بلکه مایه نگرانی اپراتورهای مخابراتی شده است. برخی معتقدند ما کم کم داریم به پایان عصر شبکه های اجتماعی نزدیک می شویم و حالا دیگر عصر شبکه های موبایلی فرا رسیده است. این یکی از بحث های داغ برنامه نویسان در نشست IO گوگل بود.

    شبنم کهن چی

    رشد شگفت‌انگیز پیام‌های ارسالی
    پاملا کلارک دیکسون، تحلیلگر ارشد، اطلاعات، ارتباطات، مخابرات و رسانه‌ها، هفته گذشته آماری ارایه داد که بر اساس آن پیش‌بینی شده حجم پیام‌هایی که با سرویس‌های تحت OTT ارسال می‌شود تا پایان سال 2013 دو برابر سرویس‌های P2P یعنی پیام‌رسان‌های اپراتورهای مخابراتی خواهد بود.
    سرعت رشد پیام‌های ارسال شده با سرویس‌های OTT شگفت‌انگیز است. این کارشناس در گزارشش اعلام کرده سال 2012 روزانه 1/19 میلیارد پیام OTT ارسال شده، در حالی که آمار پیام‌های P2P به 6/17 میلیارد پیام می‌رسید. اما جالب است جدید‌ترین آمار مربوط به OTTها را بدانید. پاملا کلارک دیکسون اعلام کرده طی دو هفته گذشته حدود 41 میلیارد پیام با پیام‌رسان‌های تحت سرویس OTT ارسال شده است.
    دقیق‌تر بخواهیم نموداری که این کارشناس رسم کرده بررسی کنیم متوجه می‌شویم تعدا پیام‌های ارسال شده در یک روز در سال 2011 با سرویس‌های پیام‌رسان اپراتورها یعنی P 2Pها بیش از 15 میلیارد پیام بوده که با سرعت کندی در سال 2013 رشد کرده و به حدود 1/19 میلیارد رسیده است. این در حالی است که سال 2011 تعداد پیام‌های OTT در روز کمتر از پنج میلیارد پیام بود که با سرعتی بالا در سال 2013 به 41 میلیارد پیام رسیده است.
    این روند رشد، بسیاری از کارشناسان و اپراتورها را نگران کرده است.
    برخی کارشناسان آمار غیررسمی اعلام کرده‌اند که نشان می‌دهد از حدود یک میلیارد کاربر تلفن‌های هوشمند در سراسر دنیا بیش از 750 میلیون کاربر از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان به صورت رایگان استفاده می‌کنند.

    پیام‌رسان‌های جوان
    پیام رسان‌های OTT کم سن و سال هستند. این اپلیکیشن‌ها سال 2007 راه‌اندازی شدند اما عمر سرویس‌های پیام‌رسان اپراتورها به حدود 20 سال می‌رسد. با توجه به سهمی که OTTها از P2Pها گرفته‌اند، طبیعی است درآمد P2Pها که همان سرویس‌های پیام‌رسان اپراتورها هستند، کاهش پیدا کند و میزان این کاهش طی سال‌های آینده چشمگیر باشد.
    وقتی برند، محبوبیت می‌آورد
    محبوبیت برخی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان وقتی بیشتر می‌شود که برندهای تلفن همراه از آنها حمایت می‌کنند. برای مثال Whatsapp طی چند هفته گذشته شهرت و محبوبیت باور نکردنی پیدا کرده است. چون نوکیا روی کیبورد Asha 210 برای نخستین بار دکمه‌ای به نام whatsapp مخصوص این اپلیکیشن طراحی کرده است.

    آیا شبکه‌های اجتماعی تحت وب می‌میرند؟
    در حالی که بسیاری از اپراتورها نگران از دست دادن درآمد خود هستند و برخی دولت‌ها سعی می‌کنند با از دسترس خارج کردن خدمات این اپلیکیشن‌ها، کاربران را به سمت استفاده از خدمات اپراتورهای مخابراتی سوق دهند، شبکه‌های اجتماعی تحت وب هم این اپلیکیشن‌های پیام‌رسان را رقیب اصلی خود می‌بینند.
    در دسترس بودن همیشه این اپلیکیشن‌ها روی تلفن‌های همراه هوشمند و امکان استفاده از اینترنت همراه باعث شده بیشتر کاربران به استفاده از شبکه‌های موبایلی برای برقراری ارتباط با دوستان خود یا حتی پیدا کردن دوستان جدید روی آورند.
    iMessage, WhatsApp, LINE, WeChat, KakaoTalk از جمله اپلیکیشن‌های محبوب کاربران هستند که می‌توانند برای برقرار ارتباط با دوستانی که شماره‌شان را در تلفن همراه خود دارند یا حتی پیدا کردن دوستان جدیدی که در نزدیکی آنها حضور دارند، هر زمانی به صورت رایگان استفاده کنند.
    رشد سریع اپلیکیشن‌های پیام‌رسان OTT گوگل پلاس، فیس‌بوک و اپراتورهای مخابراتی را به چالش کشیده است. می‌توانید به این اپلیکیشن‌ها، اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام، Snapchat و سایر اپلیکیشن‌هایی که دارای پلات‌فورم اجتماعی هستند را نیز اضافه کنید.
    با توجه به همین نگرانی‌ها انتظار می‌رود همان‌طور که فیس‌بوک اپلیکیشن Home خود را چندی پیش عرضه کرد، سایر صاحبان شبکه‌های اجتماعی بزرگ نیز اپلیکیشنی ارایه دهند که بتوانند جایگاه خود را بین کاربرانی که هر روز بیش از پیش به اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند خود وابسته می‌شوند، حفظ کنند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :