fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 27625
    تاریخ انتشار : 4 خرداد 1392 11:12
    تعداد بازدید : 681

    تامبلر؛ صید بزرگ اجتماعی در تور یاهو

    هیات مدیره یاهو خرید سرویس وبلاگ و شبکه اجتماعی تامبلر را به مبلغ 1/1 میلیارد دلار تایید کرد. به نظر می رسد که یاهو با خرید این شرکت علاوه بر اینکه می خواهد در زمینه جست وجوی اینترنتی با شرکت هایی مثل گوگل و مایکروسافت رقابت کند، قصد دارد طیف این رقابت را گسترش دهد و به غیر از گوگل، شرکت های فیس بوک و توییتر را نیز به چالش بکشد. در مورد تامبلر باید گفت که این وب سایت یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی است و بیشتر کاربرانش را افراد جوان تشکیل می دهند. تامبلر در سال ۲۰۰۷ بنیان گذاشته شده و دفتر مرکزی آن در نیویورک قرار دارد. یاهو نیز هم اکنون با ۷۰۰ میلیون بازدید ماهانه یکی از بزرگ ترین شرکت های اینترنتی دنیا به شمار می رود، اما در زمینه جست وجوی موبایلی حضور محدودی دارد و در رده بندی موتورهای جست وجو از گوگل عقب تر است. این شرکت در چند سال اخیر با وضعیت اسفباری روبه رو بود و در عرض چند سال مدیران بسیاری را به دلایل مختلف تغییر داد که البته بخشی از عقب ماندگی اش نیز به این موضوع مربوط می شود. از زمانی که مریسا مه یر به این شرکت آمده، اقدامات سازنده ای در مسیر بهبود شرایط این شرکت انجام گرفته شده است. اما با این حال، یاهو در سال گذشته یکهزار نفر از کارمندانش را اخراج کرد و هنوز بر سر اینکه آیا باید بر اخبار رسانه ها تمرکز کند یا بر فناوری و ابزارها اختلاف نظر وجود دارد.

    گزارش: نسترن صائبی
    منابع: رویترز و CNet

    بزرگ‌ترین معامله مه‌یر رقم خورد

    مریسا مه‌یر ۳۷ ساله در نزدیک به یک سالی که به یاهو پیوسته، چندین شرکت را خریده، اما تامبلر بزرگ‌ترین آنها به شمار می‌رود. به گزارش وال استریت ژورنال، تامبلر به عنوان یک شرکت مستقل کار خود را ادامه خواهد داد. یاهو هفته گذشته اعلام کرده بود که در پی جذب بیشتر کاربران گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ است و به نظر می‌رسد که خرید تامبلر می‌تواند نخستین گام یاهو به سمت این هدف باشد. شبکه اجتماعی تامبلر علاوه بر یاهو با گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت و حتی توییتر نیز مذاکراتی داشته، اما به نظر می‌رسد که فقط از پیشنهاد یاهو خوشش آمده و با این شرکت به توافق رسیده است. این معامله پرخرج در سرنوشت و آینده یاهو تاثیر زیادی خواهد گذاشت. هرچند دیوید کارپ، رییس و بنیان‌گذار ۲۶ ساله تامبلر با انجام این معامله صاحب ثروت زیادی می‌شود، اما این دلیل نمی‌شود که به این سادگی دل از تامبلر بکند و تا چهار سال همچنان بالای سر آن خواهد بود. البته یاهو سیستم تبلیغات این سرویس بلاگینگ را به طور کامل تحت کنترل خود خواهد داشت و روش‌های خود را در آن به کار خواهد گرفت. مه‌یر از جمله کسانی است که اصرار زیادی برای به سرانجام رسیدن این معامله داشته است، چون به اعتقاد او این کار در مسیر پیشرفت یاهو در آینده تاثیر فراوانی خواهد داشت.
    تامبلر واقعا چقدر می‌ارزد
    ارزش تامبلر در آخرین قیمت‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلار تعیین شده بود. بنابراین مبلغ 1/1 میلیارد دلاری که یاهو به ازای خرید این شرکت پرداخته، نشان از افزایش ارزش این وب‌سایت دارد. تامبلر طبق آنچه در صفحه اول خود اعلام کرده میزبان ۱۰۸ میلیون وبلاگ و حاوی 7/50 میلیارد مطلب (پست) است. بنابر آمار منتشر شده از سوی تامبلر، این سرویس‌دهنده تا ۲۰ مه ۲۰۱۳ بیش از ۱۰۸ میلیون وبلاگ، نزدیک به ۵۱ میلیارد پست منتشر شده به ۱۲ زبان و ۱۷۵ کارمند دارد. علاوه بر این، در فهرست «الکسا» (سایت رده‌بندی سایت‌ها براساس محبوبیت آنها) تامبلر رده 32 را به خود اختصاص داده است. این پلات‌فورم تنها در ماه آوریل سال جاری ۱۸۴ میلیون بازدیدکننده داشته است. بر اساس نتایج یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۳، تامبلر در میان افراد ۱۳ تا ۲۵ سال جهان محبوب‌تر از فیس‌بوک است. البته این سرویس با اینکه حضور چشمگیری در موبایل دارد، در درآمدزایی موفق نبوده و تاکنون از گرفتن آگهی هم خودداری کرده است. البته تامبلر از ماه آوریل سال گذشته به صورت محدود آگهی گرفته، اما به گزارش فوربس، درآمد آن در سال ۲۰۱۲ فقط ۱۳ میلیون دلار بوده است. هنوز مشخص نیست آیا پس از مالکیت یاهو پذیرش آگهی در تامبلر افزایش خواهد یافت یا نه.
    بزرگ‌ترین ولخرجی‌های یاهو
    یاهو در این چند سال گذشته، شرکت‌های نوپای متعددی خریده و به جمع سرویس‌های این سایت اضافه کرده است. هدف یاهو از این ولخرجی‌ها ارایه سرویس‌های تازه و ایده‌های جدید به نسل تازه‌ای از کاربران اینترنتی است. به غیر از تامبلر بهترین خریدهای یاهو عبارتند از:

    Geocities
    سال‌ها پیش Geocities یکی از معدود سرویس‌های ارایه‌دهنده فضای اینترنتی رایگان بود. یاهو در سال 1999 میلادی این سرویس را خریداری و آن را ضمیمه خود کرد. مجموعه‌ای که بیشترین ترافیک سایت‌های شخص را در اینترنت آن دوران به خود اختصاص داده بود و ارزشی معادل چهار میلیارد دلار را برای یاهو به ارمغان آورد. گرچه آنها در سال 2009 این سرویس را برای همیشه بستند و یکی از نوستالژی‌های دنیای اینترنت را از بین بردند.

    Broadcast.com
    قدری پیش از ترکیدن حباب دات کام، یاهو در سال 1999 میلادی بیش از پنج میلیارد دلار برای خریداری شرکت رادیوی اینترنتی پرداخت کرد. در حالی که این خرید برای کارآفرینی چون مارک کوبان و شرکت Broadcast موفقیتی بی‌چون و چرا محسوب می‌شد، منتقدان این معامله پرهزینه را از آنجا که نتوانست سرمایه‌گذاری اولیه خود را بازگرداند، شکست بزرگی به حساب آوردند.

    Flickr
    شبکه اشتراک‌گذاری عکس فلیک، در سال 2005 به مجموعه‌های اقماری یاهو پیوست. مه‌یر از چند ماه پیش تاکنون با هوشمندی به ارتقای کیفی این سرویس همت گمارد و چندی پیش فلیکر با ارایه یک ترابایت گنجایش، انقلابی در این حوزه ایجاد کرد. گفتنی است به‌رغم عدم افشای جزییات اولیه خرید فلیکر، متخصصان در آن زمان پیش‌بینی کرده بودند که این سرویس با هزینه‌ای بالغ بر 35 میلیون دلار به یاهو پیوسته است.

    Alibaba Group
    یاهو در سال 2005، با پرداخت هزینه‌ یک میلیارد دلاری، 10 درصد از گروه سایت‌های علی بابا، یکی از مهم‌ترین پروتکل‌های تجارت الکترونیکی چین را خریداری کرد. علی بابا یکی از پرسودترین خریدهای یاهو به شمار می‌رود. یاهو در حال حاضر 24 درصد از این کمپانی را در اختیار دارد. برخی تحلیلگران معتقدند این خرید می‌تواند تا 100 میلیارد دلار ارزشمند باشد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :