fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 27520
    تاریخ انتشار : 1 خرداد 1392 11:7
    تعداد بازدید : 626

    تعریف 20 پروژه جدید برای پژوهشگاه فضای مجازی

    رییس پژوهشگاه فضای مجازی از تعریف 20 پروژه جدید برای پژوهشکده های آن، به سفارش مرکز ملی فضای مجازی خبر داد.

    ایسنا- نورحسینی درباره تغییرات پروژه‌های این پژوهشگاه گفت: ایجاد مرکز ملی فضای مجازی در راستای تجمیع قابلیت‌های کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز محتوا بوده است. شاید بتوان فضای مجازی را به این صورت ترجمه کرد که مجموع فناوری اطلاعات و ارتباطات به علاوه محتوا است.
    وی افزود: به این ترتیب ماموریت‌های ما تغییر زیادی نکرده فقط بحث محتوا اضافه شده و به غیر از قسمت کوچکی در فناوری ارتباطات که شاید با ماموریت‌های مرکز ملی فضای مجازی فاصله داشته باشد، بقیه حوزه‌های پژوهشگاه هیچ تغییری نداشته و وظایف و ماموریت‌های‌مان حتی بیشتر و سنگین‌تر هم شده است.
    وی افزود: پس از تغییر موسسه تحقیقات به پژوهشگاه فضای مجازی یکی از تعهداتی که ما داشتیم این بود که قراردادها و پژوهش‌هایی که در جریان بود را ادامه دهیم. با تغییر پژوهشگاه تنها اتفاقی که در ابتدا افتاد، یک تغییر اسم بود اما ماموریت‌ها تغییر نکرد، ساختار تغییر نکرد تنها چیزی که اضافه شد تعدادی ماموریت جدید به ما اضافه شد.
    وی گفت: به این ترتیب ما تمام ماموریت‌های قبلی‌مان را داشتیم به علاوه ماموریت‌های جدید، منتها پروژه‌های تحقیقاتی که ما انجام می‌دادیم تعدادی از آنها پروژه‌های ملی بود که خود پژوهشگاه شروع‌کننده بود و حمایت‌های بیرون از پژوهشگاه را هم داشت. مثلا توسعه موتور جست‌وجوی ایرانی یا توسعه سیستم‌عامل بومی توسعه مرکز عملیات امنیت یا soc، اینها با قوت بیشتری ادامه پیدا کرد.
    به گفته وی پروژه‌هایی را هم داشتیم که به سفارش دستگاه‌ها انجام شده بود و عمدتا مشتریانش زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات بودند مثل سازمان فناوری اطلاعات، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات. آنهایی را که قرارداد داشتیم بدون هیچ‌گونه تغییری ادامه دادیم و همین الان ما پروژه‌ای را با سازمان فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات داریم که در حال انجام است؛ پروژه‌ای را با شرکت ارتباطات زیرساخت داریم که با اینکه تاکنون پرداختی انجام نشده ولی به دلیل اینکه قرارداد داشتیم کار را انجام دادیم و نتایج را هم به اطلاع‌شان رسانده‌ایم.
    وی گفت: بعضی دیگر از پروژه‌های پژوهشگاه به این صورت بود که به درخواست خود پژوهشکده‌ها شروع شده بود و اینها را ما شرط گذاشتیم که باپایان فاز اول این پروژه‌ها، تبدیل به قرارداد با کارفرما شود چون ما پروژه را بدون اینکه تبدیل به قرارداد شود به دلیل اعلام نیازی که شده باشد شروع به کار کرده بودیم و این ارتباطی به تغییر اسم مجموعه نداشت و قرار بود این اتفاق بیفتد چراکه کارفرما اگر واقعا مشتری است باید در اجرای پروژه‌ها مشارکت مالی داشته باشد.
    نورحسینی گفت: بعضی از اینها به دلیل قطع ارتباط و سیاست‌های جدید وزارت ارتباطات، قراردادهای‌شان تحقق پیدا نکرد و قراردادها کوتاه شد و تقریبا فاز اول اتمام پروژه تلقی شد که عمدتا از سمت وزارت ارتباطات بود. به هر حال ما ظرفیت محدودی داریم چه به لحاظ مالی و نیروی انسانی و زمانی و نمی‌توانیم این ظرفیت را صرف چیزی بکنیم که خیلی طالب ندارد چراکه مشتری محوری و کاربردی بودن پروژه یکی از اصول کاری ماست و پروژه‌ای که کارفرما به انجام آن راغب نباشد ما نباید آن را ادامه دهیم که پروژه‌هایی که به این ترتیب خاتمه پیدا کرد تعدادشان بیشتر از هفت یا هشت پروژه نیست.
    وی درباره اینکه آیا پژوهشگاه می‌تواند نیازهای پژوهشی شورای عالی فضای مجازی و مرکز را مرتفع کند و در این مدت پروژه‌ای تعریف شده است؟ گفت: در عوض، پروژه‌هایی به کارفرمایی مرکز ملی فضای مجازی جایگزین آنها شد هم‌اکنون 20 اعلام نیاز دریافت شده و برای بعضی از اینها شناسنامه تهیه شده، بعضی دیگر در شورای پژوهشی مصوب شده و تا آخر خرداد ماه تمام اعلام نیاز‌ها تبدیل به پروژه خواهد شد و در چهار پژوهشکده پژوهشگاه انجام خواهد شد.
    به گفته وی الان بیش از 70 درصد ظرفیت پژوهشکده CT پر شده و هفت پروژه جاری به صورت درون سپاری در این پژوهشکده در حال اجراست و تا آخر خرداد ظرفیت تمام پژوهشکده‌ها پر خواهد شد.
    به گفته وی مرکز تحقیقات شامل سه گروه امنیت، فناوری اطلاعات و ارتباطات بود، که اواخر، گروه مدیریت فاوا نیز به آن اضافه شد ولی هیچ وقت این گروه شکل نگرفت و در حد اسم باقی ماند، ما در پژوهشگاه فضای مجازی این چهار پژوهشکده را داریم و یک پژوهشکده جدید به نام محتوا نیز به آن اضافه خواهیم کرد و این امکان را برای پرسنل گذاشتیم که در صورت علاقه به گروه مدیریت فاوا و یا محتوا جابه‌جا شوند و نیروهایی نیز از بیرون به مجموعه اضافه شوند.
    وی درباره اینکه به نظر شما در زمینه‌های فنی و محتوایی در حوزه فضای مجازی جایگاه کشورمان در جهان کجاست؟ توضیح داد: یکی از دلایلی که مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شد این است که ما با جهان فاصله داریم. مدل جهانی هم این نیست که فعالیت‌ها را در یک جا متمرکز کنند، در کشورهایی که رشد داشتند، این قسمت‌ها عموما با نظارت‌های خاص دولت‌ها در اختیار بخش خصوصی بوده، شاید ناهماهنگی که در داخل کشور ما بوده و ناهماهنگی بین ارگان‌های مرتبط با این حوزه مانع از رشد بوده است.
    نورحسینی در پایان افزود: یکی از فلسفه‌های ایجاد شورای عالی فضای مجازی هماهنگ کردن این فعالان است و معنی‌اش این نیست که می‌خواهد همه را از لحاظ اجرایی در اینجا متمرکز کند ولی هماهنگ کردن بخش‌های خصوصی و دولتی یکی از وظایف شورا و مرکز ملی فضای مجازی است و با ایجاد این مرکز می شود شتاب بیشتری به رشد کشورمان در این حوزه داد و انشاءلله ما بتوانیم به جایگاهی که شایسته‌مان است برسیم.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :