fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 27129
    تاریخ انتشار : 25 اردیبهشت 1392 11:12
    تعداد بازدید : 942

    از همگرایی تا هم‌کدی در نشست خبری مدیرعامل شرکت مخابرات ایران

    بوسه تحول بر گونه زیبای خفته

    مظفر پوررنجبر، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به همراه معاونانش، دیروز به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی ارتباطات در نشستی خبری شرکت کردند تا ضمن تشریح چشم انداز، برنامه ها و دستاوردهای این شرکت پاسخگوی خبرنگاران باشند که البته، به دلیل داغ بودن موضوع هم کدسازی تلفن ثابت، بخش عمده ای از این جلسه سه ساعته به تبعات هم کدسازی گذشت. پوررنجبر، مهم ترین هدف شرکت مخابرات را در سال های پیش رو، ایجاد همگرایی (Convergence) اعلام کرد و گفت: این شرکت، به سمتی پیش می رود که مشتری، تمامی خدمات ارتباطی را از یک پنجره واحد دریافت کند. مدیرعامل مخابرات در این جلسه، شفاف از کمبودها و محدودیت ها سخن گفت و تاکید کرد که مخابرات، در حال حاضر، به جای مشتری مداری، مشتری آزاری می کند. پوررنجبر، شرکت مخابرات ایران را به زیبای خفته ای تشبیه کرد که باید سفر تحول را آغاز کند، چه بخواهد و چه نخواهد.
    گزارش فناوران از این نشست مطبوعاتی را می خوانید.

    پیش به سوی همگرایی
    مظفر پوررنجبر دیروز (سه‌شنبه) در نشست خبری روز جهانی ارتباطات و با تبریک این روز، جایگاه صنعت ارتباطات را در سبد مصرف مردم مهم توصیف کرد با بیان اینکه ماموریت مخابرات ایران، تمرکز بر ارتباطات از طریق توسعه خدمات ICT است، گفت: از این طریف باید برای تمامی ‌ذی‌نفعان ارتباطات در کشور، شامل مردم، دولت و سهامداران شرکت مخابرات ایران ارزش‌آفرینی کند.
    وی گفت: مخابرات بنا به تحلیل و تعبیر تیم مدیریت، روی گنج خوابیده است، زیرا تمام منابع ثروت حقیقی که یک بنگاه اقتصادی را دارد. اما پیدا کردن گنج سخت است.
    مدیرعامل شرکت مخابرات ایران افزود: تمرکز مخابرات روی برقراری ارتباط است و از این رو تقسیم‌بندی موبایل و ثابت به زودی ارزش خود را از دست خواهد داد. اما با توجه به واقعیت‌های موجود فعلا مجبور شدیم به ثابت و سیار تفکیک‌شده نگاه کنیم.
    وی در عین حال برنامه شرکت مخابرات ایران با توجه به واقعیت‌های موجود را همگرایی (Convergence) سرویس‌ها و فناوری‌های شرکت شامل ثابت و سیار و دیتا عنوان کرد و گفت: با ایجاد هم‌گرایی، سعی داریم در حوزه ارتباطات ثابت به سرآمد منطقه و در حوزه سیار، به محبوب‌ترین شرکت ایران تبدیل شویم.
    پوررنجبر گفت: با توجه به این چشم‌انداز، ماموریت هر دو شرکت تلفن ثابت و سیار، ارایه راهکارها و خدمات نوآورانه تعریف شده است.
    وی گفت: در این ماموریت، تمرکز ما بر فناوری یا پرسنل نیست، بلکه رضایت مشتری اصل قرار داده شده است. به نظر ما هر بنگاه اقتصادی تنها در سایه رضایت مشتری می‌تواند به اهدافش دست پیدا کند.

    استراتژی عملیاتی
    پوررنجبر با بیان اینکه برای تحقق این ماموریت‌ها در دو سال گذشته، استراتژی شرکت مخابرات ایران تدوین شده است، گفت: در زمینه استراتژی قایل به برنامه عملیاتی هستم و پرداختن صرف به مباحث تئوریک را خطری برای سازمان می‌دانم که متاسفانه میراث شرکت‌هایی است که سابقه دولتی دارند.
    مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: مدل عملیاتی ما، فرآیندی بود که ابتدا ساختار فعلی شرکت مخابرات ایران را زیر سوال می‌برد و نتیجه‌اش این بود که یک متولی برای ارتباطات ثابت شکل بگیرد که اکنون شرکت ارتباطات ثابت با برند آشنای اول مشغول خدمت دهی است.
    وی افزود: همچنین هفت حوزه تمرکز و جمعا 40 هدف برای شرکت احصا شد و از این میان، 220 پروژه تعریف شد. همچنین ساختار هولدینگ را تغییر دادیم.
    پوررنجبر با بیان اینکه وقت مدیریت شرکت مخابرات ایران در سال 91 صرف شعار و تئوری شده است، گفت: در سال 92 عملیاتی کردن برنامه‌ها را آغاز کرده‌ایم.

    بوسه تحول بر گونه زیبای خفته
    مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه تحول ساختاری و هم‌گرایی در کنار توجه به مشتری‌مداری، مسیری است که مخابرات چه بخواهد و چه نخواهد باید طی بکند، افزود: این زیبای خفته باید چابک و چالاک شود و سفر تحول را آغاز کند، وگرنه مرگش حتمی ‌است. محال است شرکت مخابرات ایران با وضعیت کنونی بتواند دوام بیاورد، چون اگر سازمانی نتواند به موقع از فرصت‌ها استفاده کند، دیگران از این فرصت‌ها بهره می‌برند.
    پوررنجبر با تاکید بر اینکه شرکت مخابرات ایران در حوزه فنی خوب عمل کرده است، گفت: ضعف این شرکت در حوزه‌های بازاریابی، بازارسنجی، تبلیغات، منابع انسانی، آموزش و از این قبیل مشهود است. در این حوزه‌ها نیاز به واکنش سریع، سرمایه‌گذاری و سپس تبدیل آنها به دارایی هستیم.
    وی افزود: در شرکت مخابرات ایران، فرصت‌های زیادی وجود دارد و نیرو و دانش داخلی را می‌توان در راستای بهره‌گیری از این فرصت‌ها به کار گرفت.
    پوررنجبر، با اذعان به اثرگذاری تحریم در توسعه تکنولوژی ارتباطات، گفت: مخابرات قصد دارد از یک شرکت مبتنی بر فناوری (Technology-based) به شرکتی خدمت پایه (Service Based) تبدیل شود. بنابراین سرویس‌ها و خدمات شرکت بر پایه فناوری اطلاعات و دانش شکل خواهد گرفت که کاملا بومی ‌و داخلی است و تحریم بر آن تاثیری ندارد. بنابراین مخابرات حتی در وضعیت فعلی بین‌المللی نیز می‌تواند درصد بالایی از خدمات را ارایه کند.

    دریافت خدمت حق مردم است
    پوررنجبر با بیان اینکه موانع تحول، مدیران شرکت‌ها هستند، گفت: در سطح پرسنل و نیروی انسانی، اشتیاق برای تحول وجود دارد.
    مدیرعامل شرکت مخابرات سردرگمی‌ مردم برای انتخاب فناوری ارتباطات را حاصل سیاست‌های غلط دانست و گفت: مردم چه گناهی دارند که باید به تعاریفی مثل ADSL، وایمکس، تلفن ثابت و از این قبیل فکر کنند. خدمت گرفتن حق مردم است. آنها باید بتوانند بدون اطلاع از فناوری، به سرویس‌های مطمئن دسترسی داشته باشند.

    شرکت‌های مخابرات استانی منحل، ادغام یا دچار تغییر می‌شوند
    در ادامه این جلسه، پوررنجبر و معاونانش، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.
    پوررنجبر درباره برند آشنای اول تلفن ثابت و تکلیف شرکت‌های مخابرات استانی پس از تشکیل شرکت تلفن ثابت ایران گفت: 30 شرکت مخابرات استانی تغییر ماهیت در حد ظرفیت خواهند داد. این شرکت‌ها یا ادغام می‌شوند یا تغییر مدل می‌دهند یا منحل می‌شوند. البته تعیین تکلیف درباره شیوه عمل مخابرات‌های استانی به شرکت مخابرات ثابت ایران محول شده و این شرکت 18 ماه وقت دارد این کار را انجام دهند.
    وی افزود: البته من شخصا معتقد به تغییر وظیف یا نحوه فعالیت آنها نیستم. به نظر من این شرکت‌ها باید همین الان منحل شوند و در هشت یا 9 حوزه، شرکت‌های جدیدی با وظایف مشخص تعریف شود.

    محل تامین هزینه ‌هم‌کدی هنوز مشخص نشده است
    اما خبر داغ این روزهای ارتباطات موضوع هم‌کد شدن تلفن ثابت در سطح استان‌هاست. در این زمینه اخباری هم منتشر شده است که حاکی است مخابرات ایران هزینه هم‌کدسازی را درون قبض تلفن مشترکان لحاظ خواهد کرد. همین موضوع مورد توجه تعدای از خبرنگاران حاضر در جلسه بود که می‌خواستند بدانند آیا مخابرات ایران، هزینه این تغییر را به مشترکان تحمیل می‌کند یا نه.
    مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به این سوال گفت: انجام هم‌کدی وظیفه دولت است که به به ما ابلاغ شده و ما اگرچه با آن مخالف نیستیم. اما می‌گوییم هزینه اش باید از منابعی تامین شود. اجرای هم‌کدی در یک استان به قیمت امروز، نزدیک به چهار میلیارد تومان برای مخابرات کاهش درآمد خواهد شد، با ضرب این مبلغ در 30 استان، با یک حساب سرانگشتی کف زیان مخابرات از اجرای هم‌کدی 120 میلیارد تومان است.
    پوررنجبر افزود: هم‌کدی در استان تهران و البرز آغاز شده و از همین هفته نیز در استان قم آغاز می‌شود و تا همین مرحله نیز زیان‌هایی را از محل کاهش درآمد متوجه مخابرات کرده است.
    وی در خصوص اینکه محل تامین هزینه هم‌کدی از جیب مشترکان خواهد بود یا دولت، گفت: هنوز به ما اعلام نکرده‌اند که هزینه هم‌کدی از کجا تامین می‌شود و اینکه دولت پرداخت می‌کند یا وزارت‌خانه تقبل خواهد کرد هنوز مشخص نیست.
    وی گفت: در استان‌ها چهار زون (منطقه) تعرفه داریم. در استان‌هایی مثل تهران، البرز و قم هزینه‌های هم‌کدسازی پایین‌تر از استان‌های دیگری است که شهرهایی در زون‌های سه و چهار دارند.
    مدیرعامل شرکت مخابرات ایران همچنین با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار تعرفه خدمات تلفن ثابت گفت: از یک سال پیش به عنوان مدیرعامل شرکت با هر جایی که می‌شد، مکاتبه کردم تا ساختار تعرفه و آبونمان مخابرات اصلاح شود.
    وی افزود: تغییر آبونمان و اصلاح تعرفه، درخواست شرکت مخابرات ایران است. اما این بحث‌ با هم‌کدسازی هم‌زمان شده که ابهاماتی را در اذهان ایجاد کرده است. ضمن اینکه ممکن است دولت بگوید اگر می‌خواهید مشکلا‌ت‌تان را حل کنم، مشکل ما را حل کنید. یعنی هم‌کدسازی را به اصلاح تعرفه پیوند بزنند که مورد پسند ما نیست.
    پوررنجبر افزود: دولت ممکن است این دو را با هم تهاتر کند که ما علاقه‌مند به این کار نیستیم، اما همچنان مذاکرات‌مان ادامه دارد.
    در ادامه، داوود زارعیان مدیر روابط عمومی ‌و بین‌الملل شرکت مخابرات ایران نیز درباره هم‌کدسازی توضیح داد که از ساعت 11 شب پنج شنبه همین هفته، اجرای این طرح در استان قم آغاز می‌شود. به این ترتیب تمام شماره‌های ثابت استان به هشت رقم تبدیل می‌شود و پیش شماره استان از 0251 به 025 تغییر می‌کند.

    با PAPها مشکلی نداریم
    مدیرعامل شرکت مخابرات ایران همچنین در خصوص تصمیم مخابرات در قبال شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت پرسرعت، گفت: اختلافی با PAPها نداریم. به نظر ما اشکال در نوع تدوین پروانه PAPها و مخابرات است. این پروانه‌ها طوری ارایه شده که قابل تفسیر است و باید این اشکالات رفع شود.
    پوررنجبر در عین حال یادآور شد: همان طور که گفتم این پروانه‌ها تکمیل نیست و می‌توان از آنها تفسیرهای مختلف داشت از سوی دیگر ما باید خدماتی را به شرکت‌های PAP ارایه کنیم اما به نظر ما توقع این شرکت‌ها کمی ‌بالاست و می‌خواهند بیشترین خدمات را با کمترین قیمت دریافت کنند که البته این شرکت‌ها هم حق دارند اما ما تلاش می‌کنیم مطابق پروانه‌ای که در اختیار داریم به وظایف خود عمل کنیم.

    تلاش برای شکستن انحصار رایتل
    پوررنجبر همچنین درباره تمدید دوره حفاظت 15 ماهه رایتل گفت: انحصار خدمات نسل سوم رایتل مردم را محروم کرده و علاوه بر این، برنامه‌ریزی ما را نیز برای ارایه سرویس‌های جدید خراب کرد.
    وی گفت: هم‌اکنون در موضوع محدودیت سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه مشکل داریم و شرمنده مردم هستیم؛ تمدید دوره حفاظت اپراتور سوم هم مشکل را بیشتر و مردم را محروم‌تر کرده است.
    مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: انحصار خدمات نسل سوم رایتل تا خردادماه سال 93 تمدید شده اما همچنان پیگیر کوتاه شدن این دوره هستیم. تمام تلاش خود را می‌کنیم و ادله‌مان را به تمامی ‌مراجع مرتبط ارایه کرده‌ایم و خواهیم کرد.
    پوررنجبر همچنین درباره وعده حذف محدودیت سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه گفت: مصوبه اخیر کمیسیون مقررات ارتباطات در خصوص محاسبه هزینه اینترنت به صورت حجمی، تلویحا محدودیت سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه را برداشته است.
    وی گفت: این مصوبه به صورت حجمی‌ است و برای کسی که می‌خواهد از ظرفیت بالایی استفاده کند محدودیتی وجود نخواهد داشت.

    مخابرات به سرمایه‌گذاری می‌اندیشد
    پوررنجبر همچنین با بیان اینکه به دلیل بالا بودن حجم پول در گردش شرکت مخابرات ایران، به نیاز و علاقه این شرکت به سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: روی زمینه‌های سرمایه‌گذاری متنوعی مطالعه می‌کنیم که بانک‌ها ر ا هم شامل می‌شود.
    وی افزود: به دلیل کاهش ارزش پول ملی علاقه داریم که بخشی از سرمایه‌گذاری‌های‌مان را در خارج از کشور انجام دهیم.
    به گفته وی تاکنون شرکت ارتباطات سیار ایران شرکت سرمایه‌گذاری خود را فعال کرده و سرمایه‌گذاری‌های موفقی انجام داده است.

    تحریم و مخابرات
    پوررنجبر همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص شائبه توقف توسعه تلفن ثابت از سوی مخابرات گفت: هم‌اکنون مخابرات 27 میلیون و 500 هزار دایری تلفن ثابت و حدود 30 میلیون ظرفیت منصوبه دارد و از تکالیف پروانه شرکت عقب نیست.
    وی گفت: توسعه تلفن ثابت متوقف نشده است.
    پوررنجبر در خصوص واگذاری‌های کند تلفن ثابت که در اغلب استان‌های کشور گزارش شده، گفت: به‌رغم اینکه در همه جای دنیا گفته می‌شود استقبال از تلفن ثابت رو به کاهش است، ما با رشد تقاضای تلفن ثابت روبه‌رو شدیم. دلیل تاخیر در برخی واگذاری‌های تلفن ثابت، مشکل در تامین تجهیزات تلفن ثابت به دلیل تحریم‌ بود که حدود سه، چهار ماه از برنامه عقب‌ ماندیم. اما به‌رغم تلفن ثابت، تحریم در ADSL تاثیر ندارد و با توجه به رشد بالای اینترنت، شرکت مخابرات ایران نصب سه میلیون پورت را در برنامه دارد.
    پوررنجبر همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تحریم‌ها بر روابط خارجی شرکت مخابرات ایران گفت: طرف‌های خارجی اعلام کرده‌اند که به دلیل تحریم‌ها ناچار به کاهش روابط هستند، بنابراین ارتباط رسمی ‌ما با شرکت‌های خارجی کاهش پیدا کرده اما ارتباط عملیاتی همچنان به طور گسترده وجود دارد.
    پوررنجبر همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکره مخابرات و ایرانسل در موضوع اینترکانکشن، گفت: در موضوع اینترکانکشن با ایرانسل هنوز به جایی نرسیده‌ایم. اینترکانکشن با رایتل نیز هنوز تاثیر آن‌چنانی در صورت‌های مالی‌ نداشته که بخواهیم در مورد آن نظر دهیم.

    سود خالص مخابرات دو هزار و 187 میلیارد تومان
    مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در خصوص درآمدهای این شرکت گفت: درآمد شرکت مخابرات ایران نخست از همراه اول و سپس از تلفن ثابت است.
    وی گفت: درآمد مخابرات از همراه اول شش هزار میلیارد تومان بوده که به ترتیب صوت، پیامک، دیتا و ارزش افزوده بیشترین سهم را در درآمد دارند.
    وی افزود: سود سیار دو هزار و 345 میلیارد تومان، سود ثابت 290 میلیارد تومان و کل سود خالص مخابرات ایران دو هزار و 187 میلیارد تومان بوده است.

    مسوول اختلالات اینترنت
    مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در ادامه‌ این نشست در پاسخ به سوالی درباره اختلالات اخیر تلفن‌های همراه و همچنین اختلالات اینترنت و اینکه مسوولیت این اختلالات بر عهده چه کسی است، گفت: مسوول ارتباطات وزارت ارتباطات است و ما تنها سرویس‌دهنده هستیم و لازم است در حوزه‌ای که خدمات می‌دهیم، پاسخ‌گو باشیم.
    وی همچنین گفت: در حال حاضر در تامین ADSL و پورت هیچ مشکلی نداریم اما کشور با تامین پهنای باند مورد نیاز مشکل دارد. من همین اکنون می‌گویم اگر کسی هر چند STM1 داشته باشد ما خریداریم. از سوی دیگر هم باید این نکته را مدنظر قرار داد که این چرخه تنها در ارتباط با مخابرات اتفاق نمی‌افتد و دیگران هم در این زمینه مشکل دارند و در نهایت تامین پهنای باند موضوعی است که دست ما هم نیست و خود مخابرات هم مصرف‌کننده این بخش به‌شمار
    می‌رود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :