آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 26393
تاریخ انتشار : 15 اردیبهشت 1392 11:48
تعداد بازدید : 560

بررسی معضل کم‌فروشی اینترنت توسط کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه ICT

تراز نابرابر اینترنت و کاربران مغبون

بسیاری از ما وقتی رایانه خود را روشن می کنیم تا طبق عادت کارهای روزمره اینترنتی خود را انجام دهیم گاهی در نهایت ناباوری می بینیم که سرعت اینترنت به قدری پایین است که از بارگزاری صفحه های با حجم کم نیز عاجز است و حتی گاهی با نشانه هایی مواجه می شویم که خبر از پایان اعتبار سرویس اینترنت دارند و این در حالی است که در ذهن مان چرتکه ای از مصرف را بالا و پایین می کنیم و صد البته به نتیجه ای نمی رسیم.

 

ایسنا- کم‌فروشی در اینترنت از مفاهیمی است که با نفوذ سرویس‌های اینترنت پرسرعت متولد شد و چند سالی است که به یکی تنش‌های بین کاربران اینترنت و ارایه‌کنندگان خدمات این عرصه تبدیل شده است.
صحبت از کم‌فروشی که می‌شود ابتدا انگشت اتهام به سمت شرکت‌های ارایه‌دهنده سرویس نشانه می‌رود. این در حالی است که آنان از ملاحظاتی نظیر حفظ اعتبار نزد مشتری، رقابتی بودن بازار ارایه سرویس و از لزوم خدمت رسانی با بهترین کیفیت دم زدند.
عده‌ای از اعضای نظام صنفی رایانه‌ای کشور که معتقدند شرکت‌های رسمی و معتبر دست به چنین کاری نمی‌زنند و وجود این پدیده را در شرکت‌های رسمی انکار کردند.
ساسان شیردل عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در این خصوص گفت: شرکت‌های شناسنامه‌دار فعال در زمینه اینترنت بعید است که به کم‌فروشی اقدام کنند، سرعت و حجم کمتر از بسته خریداری شده، می‌تواند معلول مسایل بسیاری از علل باشد که شاید باید در جای دیگری بررسی شود.
برخی دیگر از صاحب‌نظران نظیر دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به شرایط انحصاری واردات پهنای باند و اختیار تخصیص آن برای شرکت‌های ارایه‌دهنده اشاره کردند و این موضوع را از عوامل اصلی دانستند.
در این میان برخی از مسوولان انجمن شرکت‌های اینترنتی به شرایط تجاری مختلف همچون ناهماهنگی در عرضه و تقاضا براساس استانداردهای اصولی اشاره کردند. ریاضیات، رییس انجمن شرکت‌های اینترنتی بهای تمام شده بالای پهنای باند و تقبل این بهای بالا برای isp‌ها را دلیل انجام کم‌فروشی برخی از شرکت‌ها دانست و بهبود شرایط تجاری برای شرکت‌های ارایه دهنده سرویس اینترنت را برای کاهش کم‌فروشی پیشنهاد کرد.
کمیته پایش و کنترل سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات که از دستگاه‌های سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی، پلیس فناوری و تبادل اطلاعات (پلیس فتا) و پلیس آگاهی تشکیل شده است، برخورد با کم‌فروشی را در کنار سایر مسوولیت‌ها دردست اجرا دارد.
با اینکه مسوولان امر تاکید می‌کنند تا کاربران در صورت مشاهده کم‌فروشی در شرکت‌ها شکایت و پیگیری کنند تا سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با آنها برخورد کند؛ در این سال‌ها نمونه‌ای موفق از اعمال قانون در این زمینه کمتر به گوش رسیده و شاید شنیده نشده باشد که شرکتی به دلیل کم‌فروشی تعطیل شده باشد.
کم‌فروشی طبق صحبت‌های کاربران اینترنتی و اعترافات دست‌اندرکاران نسبت به قبل بیشتر شده است و مشخص نیست که این افزایش به دلیل صبوری کاربران است یه سعه صدر مسوولان امر. طبق گفته امیرحسین رجبی مدیرعامل یک شرکت ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی کم‌فروشی برای کاربران ارزش پیگیری ندارد چراکه احتمالا سوییچ به شرکت دیگر هزینه‌هایی در پی دارد که چندان تصمیم اقتصادی درستی نیست و از طرفی هیچ تضمینی برای کم‌فروش نبودن شرکت بعدی وجود ندارد. این در صورتی است که از کاربران آماتور که تخصص بررسی و آزمایش حجم و سرعت خریداری شده اینترنت خود را ندارند صرف نظر شده است.
یک موضوع مهم در این خصوص این است که کاربرانی که تمایل دارند از احتمال کم‌فروشی سرویس خود مطلع شوند از چه راهی می‌توانند سرعت خدمات ارایه‌شده را اندازه بگیرند تا بدانند آیا کم‌فروشی صورت می‌گیرد یا خیر. سازمان فناوری اطلاعات نرم‌افزار سنجش سرعتی را برای این مساله طراحی کرده و روی سایت مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (متما) قرار داده است؛ مرجعی برای سنجش سرعت سایت‌ها به کار گرفته می‌شود.
دبیرکل سازمان نظام صنفی و رایانه‌ای کشور (یکی از نهادهای شرکت کننده در تفاهم‌نامه پایش) معتقد است: نرم‌افزارهایی وجود دارد که می‌تواند به کاربران کمک کنند تا شرکت اینترنتی کم‌فروش را پیدا کنند اما بسیاری از کاربران اطلاع کاملی از چگونگی استفاده از این نرم‌افزارها ندارند و باید این اطلاع به آنان ارایه شود تا از حقوق خود باخبر باشند.
هنوز راه‌حل قطعی و همه جانبه برای مشکل کم‌فروشی پیدا نشده اما اصلی‌ترین بازنده این داستان کاربران هستند. فعالان فناوری اطلاعات و کاربران منتظر و امیدوار هستند تا ببینند وعده‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران برای حل این مشکل نیز و بهبود شرایط اینترنت محقق می شود یا خیر.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :