مدیرعامل مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران:
۲ میلیون قلم کالا شناسنامه دار شد
مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران اعلام کرد که تعداد کدهای تولید شده برای کالاهای تولیدی و وارداتی از مرز دو میلیون کد گذشته است.
فناوران- مهندس احمد غلامزاده افزود: این میزان کالا توسط ۶۰ هزار مرجع تولیدی و توزیعی (صاحبان کالا) که عضو ایرانکد بوده و ثبتنام کردهاند، کد ملی دریافت کردهاند.
غلامزاده درباره ایجاد پورتال جدید که مجهز به یک موتور جستوجوی کالاهای موجود در بانک ایرانکد است گفت: در این پورتال جستوجو برای یافتن کالاهای ملی ساخت ایران از طریق مشخصات فنی، نوع کالا، مراجع عرضهکننده و سایر سیستمهای طبقهبندی بینالمللی بسیار سهل و آسان شده است. وی گفت: تمامی دو میلیون کالای موجود در این بانک صاحب کاتالوگ الکترونیکی به دو زبان فارسی و انگلیسی هستند و اطلاعات پایه و مورد نیاز مشتریان در این کاتالوگها قابل مشاهده است. وی گفت: پیشتر هم گفته بودیم که مشتریان و خریداران کالاها میتوانند با موبایل خود و با گرفتن عکس از بارکدهای میلهای (ملی و بینالمللی) کالاها به کاتالوگ الکترونیکی دسترسی پیدا کنند و این خدمت ایرانکد همچنان به صورت رایگان در دسترس مردم است.
ممانعت از ورود کالاهای بیکیفیت به کشور
غلامزاده درباره راهاندازی سیستم تعاملی ایرانکد در حوزه واردات کالا گفت: از تیر ماه سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۳۹۱ حدود 234 هزار درخواست اخذ مجوز درخواست تایید استاندارد در این سیستم ثبت شده است که از این تعداد 205 هزار درخواست تایید شده و ۲۹ هزار درخواست از سوی سازمان ملی استاندارد فاقد سطح کیفیت قابل قبول تشخیص داده شد.وی در ادامه افزود: به این ترتیب با سیستم تعاملی از ورود ۱۴ درصد اقلام فاقد کیفیت به کشور از طریق عدم ثبت سفارش جلوگیری شده است.
وی در تشریح اهداف و منافع سیستم تعاملی، گفت: با این سیستم، مجوزهای مورد نیاز کالاهای مشروط، مدیریت شده و از سوی دیگر کمک به یک پارچهسازی نظامهای عملیات کالا در حوزه واردات، صادرات و توزیع میکند.
کدینگ شرکتی دستاوردی برای افزایش بهرهوری
غلامزاده در بررسی یکی دیگر از دستاوردهای مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران، گفت: پیادهسازی استانداردهای اطلاعاتی ایرانکد در سطح بنگاههای تولیدی از دستاوردهای ایرانکد است که این مهم از طریق شناسایی، کدگذاری و به اشتراکگذاری اطلاعات پایه کالا در سطح بنگاهها محقق شده است.وی با بیان اینکه ایرانکد در بیش از ۲۷ شرکت با ایجاد کدینگ شرکتی به دستاوردهایی رسید که میتوان به عنوان یکی از راههای موثر افزایش بهرهوری از آن یاد کرد، افزود: اطلاعات پایه ایرانکد هماکنون در سطح وسیعی مورد استفاده قرار گرفته که از جمله میتوان به بهکارگیری ایرانکد در فرآیندهای لجستیکی صنعت نفت، سیستم ستاد (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت)، ثبت سفارش، حوزه مدیریت کیفیت واردات، راهآهن جمهوری اسلامی ایران، تعدادی از صنایع خودرویی، تعدادی از صنایع و معادن فلزی اشاره کرد. وی گفت: نتایج حاصل از بهکارگیری استاندارهای اطلاعاتی ایرانکد در سطح بنگاهها عبارتند از: کاهش ۹۰ تا ۴۰ درصدی تنوع و مدیریت موجودی بنگاهها و کاهش هزینههای لجستیکی از طریق کاهش تنوع مدیریت موجودی، افزایش بهرهوری و غیره.غلامزاده گفت: بهرهبرداری از ایرانکد و به اشتراکگذاری اطلاعات پایه محصولات یعنی بهکارگیری (شناسنامه الکترونیکی ایرانکد) میتواند به گمرک جمهوری اسلامی ایران کمک شایانی در راستای کاهش زمان خدمت، تشخیص کد تعرفه برای یک بار در چرخه عمر محصول و ... کند که تاکنون مورد توجه گمرک قرار نگرفته است.
اکو با زیرساخت کاتالوگینگ ایرانکد
غلامزاده در خصوص حضور ایرانکد در بخش فرا ملی گفت: ایرانکد در یکی از دستاوردهای منطقهای و فراملی توانسته است مسوولیت راهاندازی سیستم کاتالوگینگ اکو را به عهده بگیرد که اطلاعات جامع و معتبری از کالاها و تامینکنندگان آنها و ایجاد شفافیت در زنجیرهای تامین در کشورهای عضو اکو را ایجاد میکند.
وی اقدامات انجام شده در این حوزه را به این شرح اعلام کرد: تصویب سیستم کاتالوگینگ اکو توسط سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو)، تصویب سیستم کاتالوگینگ اکو به عنوان زیرساختی برای رویکرد پنجرههای واحد تجاری کشورهای عضو، معرفی ایرانکد به عنوان نقطه کانونی ایران در اجرای سیستم کاتالوگینگ اکو و توافق بر ایجاد بانک اطلاعات جامع تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالا در کشورهای عضو اکو توسط ایرانکد به عنوان فاز اول پیادهسازی سیستم کاتالوگینگ اکو.