آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 26370
تاریخ انتشار : 15 اردیبهشت 1392 10:31
تعداد بازدید : 533

جدیدترین تحقیقات درباره تاثیر بازی با وسایل کامپیوتری در پرورش فکری کودکان نشان داد:

کودکان عصر دیجیتال کمتر اشتباه می کنند

مطمئنا بارها و بارها شاهد بوده ایم که کودکان دو یا سه ساله با خونسردی تمام نشسته اند و انگشت شان را با اعتماد به نفس کامل روی تلفن های هوشمند و تبلت ها می کشند و حتی نرم افزارهای آن را اجرا می کنند و بیشتر اوقات هم موسیقی پخش می کنند. خیلی راحت می توان گفت که کامپیوتر و موبایل که هم اکنون به جزء جدانشدنی زندگی کودکان تبدیل شده اند، خیلی اوقات شک و تردید را به دل مادران و پدران راه داده اند که آثار مثبت و منفی این ابزارها روی کودکان تا چه حدی است. به هر حال جدا کردن ابزارها از کودکان در دنیای مدرن و ارتباطات امروزی کاری نشدنی است، به ویژه با توجه به علاقه شدید آنها به این ابزارها. آمار نشان می دهد که کودکان زیر پنج سال استعداد عجیبی در استفاده از جدیدترین فناوری های هوشمند دارند. اما جالب است بدانید که تحقیقات دانشگاه ویسکانسن بریتانیا نشان می دهد که وقت گذراندن پای صفحه های کامپیوتری به ویژه اگر تجربه ای دو سویه باشد، برای یادگیری بهتر بچه ها واقعا مفید است. تحقیقات این دانشگاه نشان می دهد که کودکان بین سنین ۲ تا ۳ سال بیشتر به صفحه ای عکس العمل نشان می دهند که حالت تعاملی دارد و نسبت به حرکات دست آنها واکنش نشان می دهد تا صفحه نمایش هایی که تعاملی با کودکان ندارند. براساس این آزمایش ها، بازی کردن با تبلت ها می تواند به یادگیری کلمات و پرورش حس کنجکاوی کودکان 2 سال به بالا کمک کند. هدر گریگوریان، استادیار دانشگاه ویسکانسن و رییس این تحقیقات در این مورد می گوید: بچه هایی که به طور تعاملی با ابزار کامپیوتری بازی می کنند، با سرعت بیشتری یاد می گیرند و کمتر اشتباه می کنند. به طوری که صفحه های قابل لمس، قابلیت یادگیری کودکان را افزایش می دهند. وقتی این تیم تحقیقاتی آزمایش دیگری در زمینه یادگیری کلمات انجام داد، باز نتیجه مشابهی گرفت. ویسکانسن می گوید: کودکانی که با نمایشگرهای تعاملی بازی می کنند با سرعت بیشتری یاد می گیرند و کمتر اشتباه می کنند، اما تبدیل به یک نابغه نمی شوند، بلکه فقط با این کار اطلاعات بیشتری دریافت می کنند. به همین دلیل نیز از ابزارهای مدرن برای یادگیری کودکان در مدارس نیز استفاده می شود. بسیاری از دانش آموزان مدارس ابتدایی و پیش دبستانی در کشورها از آی پد در کلاس ها استفاده می کنند.

 

ترجمه: نسترن صائبی
منبع: BBC

 خانواده‌ها تعیین‌کننده هستند
هلن مویلت، رییس موسسه آموزش پایه، نهاد خیریه‌ که برای بهبود روش‌های آموزشی و کیفیت آموزش کودکان زیر ۵ سال فعالیت می‌کند، می‌گوید: من از افرادی نیستم که معتقدند نباید موبایل و تبلت را در اختیار کودکان قرار داد. در صورتی که از این ابزار درست و به‌موقع استفاده شود، می‌توانند واقعا جالب باشند و به یادگیری کمک کنند. به شرط آنکه در تمامی مواقع و در ازای سایر سرگرمی‌های مفید دیگر از آنها استفاده نشود. البته مویلت این نگران را هم دارد که والدین ممکن است الگوهای خوبی در این زمینه نباشند. او می‌افزاید: من والدینی را می‌بینم که در حین راه رفتن پیامک می‌فرستند یا آنقدر غرق استفاده از ابزارشان هستند که با کودکان‌شان به سختی ارتباط برقرار می‌کنند. تحقیقات اخیری که در دانشگاه استرلینگ انجام شده نشان می‌دهد که طرز برخورد خانواده با فناوری در خانه نقش مهمی در نحوه ارتباط کودک با این ابزار بازی می‌کند. این تحقیقات همچنین حاکی از آن است که تجربه کودکان بین ۳ تا ۵ سال با فضای فرهنگی اجتماعی هر خانواده و سلایق شخصی هر کودک شکل می‌گیرد. در واقع،‌ این فناوری نیست که تجربه کودکان را هدایت می‌کند، بلکه خواسته‌های آنها و فرهنگ خانواده است که نوع ارتباط کودکان با این ابزار را تعریف می کند.
کریستین استیون، یکی از پژوهشگران در دانشگاه استرلینگ می‌گوید که بیشتر والدین خطر اعتیاد و خنثی شدن را درک می‌کنند. آنها ساعت‌هایی را برای استفاده از ابزار و وسایل کامپیوتری و بازی و سایر فعالیت‌های داخل و خارج از خانه تعیین می‌کنند.

 اعتیاد و افسردگی
در میان کارشناسان اختلاف نظر جدی در این زمینه وجود دارد. دکتر آریک سیگمن، روانشناس می‌گوید که کودکان امروزه بیشتر از هر زمان دیگر از طریق تلویزیون، کامپیوتر و وسایل دیگر به تماشای برنامه‌های مختلف می‌نشینند و یا بازی می کنند. به عقیده او این عادت بد می‌تواند موجب اعتیاد و افسردگی شود. او تخمین زده است که کودکانی که امروز به دنیا می‌آیند تا زمانی که 7 سال‌شان شود، یک سال کامل به صفحات وسایل الکترونیکی مختلف خیره شده‌اند. در صورت صحت این امر، کسی نمی‌تواند بگوید که این موضوع نگران کننده نیست. مهم آن است که کودکان باید از وقتی که پای اینگونه ابزار صرف می‌کنند نهایت استفاده را بکنند و تنها برنامه‌هایی برای آنها دانلود شود که به یادگیری شان کمک می‌کند. جکی مارش، پروفسور آموزش و پرورش در دانشگاه شفیلد با بیان اینکه در این زمینه باید تحقیقات بیشتری انجام شود می‌گوید: ما خصوصیات آنچه را فکر می‌کنیم یک برنامه خوب است در اختیار مدرسه‌ها قرار می‌دهیم. تنها  اینکه یک آی‌پد در اختیار کودکان قرار دهید کافی نیست، بلکه کیفیت این برنامه‌ها هم که در اختیارشان قرار می‌دهید مهم است.

 پرورش مهارت‌ها
به اعتقاد مارش، برنامه‌های با کیفیت کامپیوتری و به‌خصوص نرم‌افزارهای مختلف می‌تواند به کودکان استثنایی (کودکانی که مشکلات یادگیری دارند)، کمک کند که مهارت‌هایی را که فاقد آن هستند کسب کنند. فضاهای آنلاین همچنین به کودکان این فرصت را می‌دهد که با اعتماد به نفس به یاد گرفتن چیزی مشغول شوند که شاید در فضای خانه یا مدرسه نتوانند آن را انجام دهند. توصیه پرفسور مارش به والدین این است که برای کودکان زیر ۶ سال مجموعا روزی دو ساعت وقت صرف کردن پای تلویزیون و کامپیوتر کافی است. پروفسور مارش می‌افزاید که با آنکه تعداد کمی از کارشناسان معتقدند وقت صرف کردن پای کامپیوتر و سایر وسایل الکترونیکی ناسالم است، اما شواهدی وجود ندارد که ثابت کند این کار برای پرورش مغزی کودکان زیان‌آور است.

 خانواده‌ها تعیین‌کننده هستند
هلن مویلت، رییس موسسه آموزش پایه، نهاد خیریه‌ که برای بهبود روش‌های آموزشی و کیفیت آموزش کودکان زیر ۵ سال فعالیت می‌کند، می‌گوید: من از افرادی نیستم که معتقدند نباید موبایل و تبلت را در اختیار کودکان قرار داد. در صورتی که از این ابزار درست و به‌موقع استفاده شود، می‌توانند واقعا جالب باشند و به یادگیری کمک کنند. به شرط آنکه در تمامی مواقع و در ازای سایر سرگرمی‌های مفید دیگر از آنها استفاده نشود. البته مویلت این نگران را هم دارد که والدین ممکن است الگوهای خوبی در این زمینه نباشند. او می‌افزاید: من والدینی را می‌بینم که در حین راه رفتن پیامک می‌فرستند یا آنقدر غرق استفاده از ابزارشان هستند که با کودکان‌شان به سختی ارتباط برقرار می‌کنند. تحقیقات اخیری که در دانشگاه استرلینگ انجام شده نشان می‌دهد که طرز برخورد خانواده با فناوری در خانه نقش مهمی در نحوه ارتباط کودک با این ابزار بازی می‌کند. این تحقیقات همچنین حاکی از آن است که تجربه کودکان بین ۳ تا ۵ سال با فضای فرهنگی اجتماعی هر خانواده و سلایق شخصی هر کودک شکل می‌گیرد. در واقع،‌ این فناوری نیست که تجربه کودکان را هدایت می‌کند، بلکه خواسته‌های آنها و فرهنگ خانواده است که نوع ارتباط کودکان با این ابزار را تعریف می کند.
کریستین استیون، یکی از پژوهشگران در دانشگاه استرلینگ می‌گوید که بیشتر والدین خطر اعتیاد و خنثی شدن را درک می‌کنند. آنها ساعت‌هایی را برای استفاده از ابزار و وسایل کامپیوتری و بازی و سایر فعالیت‌های داخل و خارج از خانه تعیین می‌کنند.

 اعتیاد و افسردگی
در میان کارشناسان اختلاف نظر جدی در این زمینه وجود دارد. دکتر آریک سیگمن، روانشناس می‌گوید که کودکان امروزه بیشتر از هر زمان دیگر از طریق تلویزیون، کامپیوتر و وسایل دیگر به تماشای برنامه‌های مختلف می‌نشینند و یا بازی می کنند. به عقیده او این عادت بد می‌تواند موجب اعتیاد و افسردگی شود. او تخمین زده است که کودکانی که امروز به دنیا می‌آیند تا زمانی که 7 سال‌شان شود، یک سال کامل به صفحات وسایل الکترونیکی مختلف خیره شده‌اند. در صورت صحت این امر، کسی نمی‌تواند بگوید که این موضوع نگران کننده نیست. مهم آن است که کودکان باید از وقتی که پای اینگونه ابزار صرف می‌کنند نهایت استفاده را بکنند و تنها برنامه‌هایی برای آنها دانلود شود که به یادگیری شان کمک می‌کند. جکی مارش، پروفسور آموزش و پرورش در دانشگاه شفیلد با بیان اینکه در این زمینه باید تحقیقات بیشتری انجام شود می‌گوید: ما خصوصیات آنچه را فکر می‌کنیم یک برنامه خوب است در اختیار مدرسه‌ها قرار می‌دهیم. تنها  اینکه یک آی‌پد در اختیار کودکان قرار دهید کافی نیست، بلکه کیفیت این برنامه‌ها هم که در اختیارشان قرار می‌دهید مهم است.

 پرورش مهارت‌ها
به اعتقاد مارش، برنامه‌های با کیفیت کامپیوتری و به‌خصوص نرم‌افزارهای مختلف می‌تواند به کودکان استثنایی (کودکانی که مشکلات یادگیری دارند)، کمک کند که مهارت‌هایی را که فاقد آن هستند کسب کنند. فضاهای آنلاین همچنین به کودکان این فرصت را می‌دهد که با اعتماد به نفس به یاد گرفتن چیزی مشغول شوند که شاید در فضای خانه یا مدرسه نتوانند آن را انجام دهند. توصیه پرفسور مارش به والدین این است که برای کودکان زیر ۶ سال مجموعا روزی دو ساعت وقت صرف کردن پای تلویزیون و کامپیوتر کافی است. پروفسور مارش می‌افزاید که با آنکه تعداد کمی از کارشناسان معتقدند وقت صرف کردن پای کامپیوتر و سایر وسایل الکترونیکی ناسالم است، اما شواهدی وجود ندارد که ثابت کند این کار برای پرورش مغزی کودکان زیان‌آور است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :