آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 26129
تاریخ انتشار : 9 اردیبهشت 1392 12:24
تعداد بازدید : 553

نگرانی های امنیتی مانع رشد بانکداری موبایلی

در حالی که کاربران به تدریج به استفاده از راهکارهای بانکداری با تلفن همراه روی آورده اند، گزارش ها از عدم اطمینان کاربران به این برنامه ها حکایت می کند و در صورت عدم توجه به این نگرانی، پیش بینی می شود که این فناوری جوان کاربران خود را از دست خواهد داد.

خبرگزاری مهر- یک گزارش جدید از سوی هیات مدیره بانک فدرال رزرو نشان می‌دهد که 28 درصد از کاربران تلفن همراه طی 12 ماه گذشته از دستگاه‌های خود برای بانکداری همراه استفاده کرده‌اند که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش هفت درصدی داشته است. بانکداری با تلفن همراه سامانه‌ای است که کاربر از طریق تلفن همراه می‌‌تواند عملیات بانکی خود را انجام دهد. در این سامانه با نaصب یک نرم‌افزار روی گوشی تلفن همراه بدون مراجعه به بانک و در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌‌توان عملیاتی از قبیل دریافت موجودی حساب، انتقال وجه و پرداخت قبوض را انجام داد. به طور طبیعی نرخ استفاده از سامانه‌های همراه بانک میان کاربران تلفن‌های هوشمند بیشتر از کاربران گوشی‌های غیرهوشمند است. 48 درصد از تمام کاربران گوشی‌های هوشمند دست‌کم یک بار از خدمات بانکداری همراه روی تلفن‌های همراه خود استفاده کرده‌اند. این در حالی است که همین آمار در یک سال گذشته 42 درصد بوده است. 87 درصد مشتریان فعال تلفن همراه از دستگاه‌های خود برای انجام کارهای ساده‌ای چون بررسی گردش حساب و تراکنش حساب خود استفاده کرده‌اند. این در حالی است که 21 درصد از افرادی که از خدمات همراه بانک استفاه می‌کنند، از تلفن خود برای وارزیر پول به حساب در 12 ماه گذشته استفاده کرده‌اند، تعداد این افراد در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است. در حالی که مشتریان به تدریج به راهکارهای بانکداری موبایلی روی آورده‌اند، عدم اطمینان به امنیت این وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی یک نگرانی بزرگ است. اطمینان مشتریان به امنیت بانکداری همراه از 38 درصد در سال 2012 به 34 درصد رسیده است که این کاهش اطمینان در بخش اپلیکیشن‌های موبایل هم قابل بررسی است. چراکه اعتماد کاربران به این اپلیکیشن‌ها از 42 درصد به 38 درصد رسیده است. در این میان 36 درصد از کاربران اظهار داشتند که به امنیت کلی سامانه‌های بانکداری همراه اطمینان ندارند این درحالی است که در سال گذشته این بی‌اعتمادی 30 درصد از کاربران را شامل می‌شد.
کارشناسان اعتقاد دارند که این امر می‌تواند اشاره به فقدان آموزش و اطلاعات کافی درباره امنیت موبایل داشته باشد که بازاریابان این عرصه باید به آن اشاره کرده و بر آن غلبه کنند. در حالی که اکثر کاربران تلفن‌های همراه این فناوری را در حفظ اطلاعات شخصی قابل اطمینان می‌دانند، نیمی از کاربرانی که از تلفن‌های همراه برای انجام کارهای بانکداری استفاده نمی‌کنند تصدیق کرده‌اند که نمی‌دانند این دستگاه‌ها به اندازه کافی امن است و ایمنی آنها در چه حدی است.
تردید این کاربران می‌تواند مانعی برای افراد در رابطه با استفاده کامل از این خدمات باشد و اگر آموزش کافی در این رابطه صورت نگیرد نرخ استفاده از همراه بانک به تدریج کاهش می‌یابد. در این میان چالش نهادهای بانکداری دوچندان می‌شود، آنها باید اپلیکیشن‌ها و فناوری‌های امن‌تری ارایه کنند که خطر فاش شدن اطلاعات در آنها به حداقل برسد. با در نظر‌ گرفتن اینکه این فناوری نسبتا جوان است حسن شهرت آن بسیار شکننده است و به سادگی به خطر می‌افتد.
پس از برقراری امنیت بالا، باید راهکارهای اطلاع‌رسانی به کاربران تلفن‌های همراه برای ایمنی این نرم‌افزارها در دستور کار قرار بگیرند. چراکه در حال حاضر 54 درصد از کاربران آن را غیرضروری تلقی می‌کنند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :