آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 26053
تاریخ انتشار : 8 اردیبهشت 1392 10:45
تعداد بازدید : 552

50 موسسه به سامانه اعتبارسنجی مشتریان بانک ها متصل شدند

مدیرعامل موسسه رتبه بندی و اعتبار سنجی مشتریان بانک ها گفت: هم اکنون سطح پوشش مشتریان بانک ها در این سیستم به 36 درصد رسیده که در صورت ورود موسسات اعتباری، پیش بینی می شود به حد استاندارد بین المللی (64 درصد) برسد.

خبرگزاری فارس- محمد جلیلی افزود: در یک سال اخیر بیشتر تمرکز اصلی بر تکمیل و ارتقای سیستم موجود بوده است.وی افزود: سیستم اعتبار سنجی از ابتدای سال 88 اصطلاحا بر مبنای صفر، شروع شده و کارشناسان یک دوره 5 ساله را برای استاندار‌سازی اطلاعات اعتبار سنجی قایل هستند تا عملکرد یک فرد قابل ترسیم بوده و معیار بهتری برای تصمیم‌گیری باشد.
مدیرعامل موسسه رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها با بیان اینکه اطلاعات مشتریان بانک‌ها حتی برای یک سال هم از بی‌اطلاعی بهتر است، گفت: اگر به صورت استاندارد نگاه کنیم، رتبه بیانگر وضعیت عملکردی یک فرد و پیش‌بینی رفتار آینده آن است و به همین دلیل اطلاعات باید استاندارد باشد.جلیلی گفت: در این سیستم حتی اگر رفع سواثر شود می‌گوییم این فرد در 5 سال گذشته چک برگشتی داشته و این در اعتبارسنجی‌ها ثبت می‌شود، به هر حال هر چقدر زمان می‌گذرد به صورت خودکار این سیستم کامل‌تر می‌شود و قطعاً هم اکنون نسبت به سال‌ گذشته یک سال بیشتر اطلاعات از مشتریان بانک‌ها در اختیار داریم.
به گفته وی، تا یک سال آینده سیستم اعتبارسنجی به استاندارد کامل خواهد رسید و نظام بانکی از یک انبار داده اعتباری قوی بهره‌مند خواهد شد.
وی با اشاره به سایر اقدامات این موسسه گفت: اعضای جدید و اطلاعات بیشتری وارد این سامانه شده، به طوری که اگر تا سال گذشته اطلاعات 25 بانک دراختیار ما بود، امروز مؤسسات مالی و اعتباری لیزینگ‌ها و حتی شرکت‌های بیمه هم وارد و زمینه فعالیت آنها فراهم شده است.
مدیرعامل موسسه رتبه‌بندی و اعتبار سنجی مشتریان بانک‌ها ادامه داد: بیمه ملت و بیمه سامان دو نهاد بیمه‌ای هستند که عضو این شبکه شده‌اند؛ در حال حاضر حدود 50 عضو در بانک اطلاعات و سیستم اعتبارسنجی مؤسسه عضو هستند که حدود 27 عضو آن مربوط به شبکه بانکی است و سایر اعضاء شامل لیزینگ‌ها، صندوق‌ها، بیمه‌ها و نهادها است.
وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی هم به عضویت این شبکه درآمده است که می‌تواند تأثیر خوبی در ارتباط با بازرگانی این بخش ایجاد کند.جلیلی افزود: محصولات جانبی مانند رتبه‌بندی، ماژول نظارت در مرحله نهادینه شدن هستند؛ محصول طراحی شده و به تدریج در حال ورود به شبکه بانکی و کاربردی شدن آنها است.مدیرعامل موسسه رتبه‌بندی و اعتبار سنجی مشتریان بانک‌ها تصریح کرد: سیستم ماژول نظارت در واقع همان سیستمی است که مدتی پیش در پیامک به مدیران بانک‌ها در رسانه‌ها منتشر شد. هم اکنون برخی بانک‌ها به صورت آزمایشی از این سیستم استفاده می‌کنند.
وی در مورد همکاری و حمایت از بانک مرکزی از این موسسه گفت: بانک مرکزی یک نهاد نظارتی است که تاکنون هم همکاری خوبی با مؤسسه داشته و بسیاری از بانک‌ها را موظف به ارائه اطلاعات به مؤسسه اعتبارسنجی کرده است همچنین ضعف‌ها را گوشزد می‌کند و ماهم متناسب با آن، نقاط ضعف را اصلاح می‌کنیم.جلیلی تصریح کرد: در صورتی که بانک مرکزی نظارت را انجام نمی‌داد این شرکت شانیت اینکه بتواند این اطلاعات را بگیرد، پیدا نمی‌کرد. روابط بین ما و بانک‌ها و اعضا را بانک مرکزی ایجاد می‌کرد که این اقدامات در واقع می‌تواند حمایت خوبی از موسسه باشد.وی در خصوص میزان استعلام‌های روزانه از این مؤسسه برای اعتبارسنجی افراد، گفت: ارقام ارائه گزارش‌ها در طول روز متفاوت است اما روزهایی تا حجم 40 هزار گزارش از مؤسسات بانک‌ها داده شده که البته در ماه‌های اسفند و فروردین حجم ارائه گزارش به دلیل کاهش سطح فعالیت بانک‌ها افت می‌کند.مدیرعامل مؤسسه رتبه‌بندی و اعتبار سنجی مشتریان بانک‌ها با بیان اینکه استاندارد پوشش مشتریان بانک‌ها در دنیا حدود 64 درصد است، اظهار داشت: هم‌اکنون سطح پوشش مشتریان بانک‌ها در این سیستم به 36 درصد رسیده که در صورت ورود موسسات اعتباری، پیش‌بینی می‌شود سطح پوشش به حد استاندارد بین المللی برسد. وی با اشاره به ورود مؤسسات مالی و اعتباری به این سیستم گفت:در صورتی که مؤسسات و صندوق‌های قرض‌الحسنه به این شبکه متصل شوند، حجم اطلاعات مشتریانی که در سامانه اعتبارسنجی حضور دارند، به دو برابر افزایش خواهد یافت.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :