آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 2491
تاریخ انتشار : 7 آبان 1390 9:18
تعداد بازدید : 937

گردهمایی پیشگامان صنعت دیجیتال در کنفرانس خبری Asia D

آسیا؛ قاره شتابان به سمت دیجیتالی شدن

AsiaD همان کنفرانس خبری All Things Digital یا همه چیز دیجیتال است که در آسیا برگزار می شود. این کنفرانس امسال نیز همانند سال های گذشته با اجرای والت موزبرگ و کارا سوییشر 19 تا 21 اکتبر در هنگ کنگ برگزار شد. در این کنفرانس پیشگامان صنعت دیجیتال از آمریکای شمالی و آسیا حضور پیدا کرده و در مورد قاعده کلی دنیای دیجیتال صحبت کردند. اما چرا آسیا؟ در وب سایت رسمی همه چیز دیجیتال آمده: آسیا بارزترین انتخاب برای ماست و به نظر می رسد که این منطقه دورنمای جهانی برای فناوری است. از آنجا که کل جهان هم اکنون با قدرت و رشد بسیاری به دیجیتالی شدن پیش می رود، شاید در هیچ جای دنیا به غیر از آسیا نتوان اهمیت دنیای دیجیتال را درک کرد. این منطقه مهد شرکت هایی است که به سوی فاز جدیدی از نوآوری پیش می روند. پیشگامان صنعت دیجیتالی که در این کنفرانس شرکت کردند شامل جک دورسی بنیانگذار و مدیر اجرایی توییتر، ال گور معاون رییس جمهور سابق آمریکا، بردلی هوروویتز مدیر تولید گوگل پلاس، کازوئو هیرای نماینده اجرایی سونی، دکتر وون- پیو هونگ نماینده اجرایی بخش استراتژی تولید جهانی سامسونگ، جن- هسون هوانگ مدیر اجرایی NVID

جانی شی و اولترابوک های جدید اسوس
جانی شی، رییس اسوس به نمایندگی از یکی از شرکت‌های بزرگ فناوری در آسیا در این کنفرانس شرکت کرد. وی از همان ابتدای ورودش به سن لپ‌تاپ اولترابوک جدید این شرکت همراهش بود و شروع به شرح این ابزار کرد. وی در مورد محصول جدید اسوس از سری تبلت‌های ترانسفورمر گفت: این تبلت دارای پردازشگر ۴ هسته‌ای انویدیا، نمایشگر ۱۰ اینچی، پورتmini-HDMI، شارژ باتری 5/14 ساعته و ورودی کارت SD است. پوشش رویی این تبلت نیز بسیار به سری لپ‌تاپ‌های zenbook این کمپانی شباهت دارد. ضخامت این تبلت هم تنها 3/8 میلی‌متر است و به همراه یک کیبورد داک نیز تکمیل می‌شود و شبیه یک لپ‌تاپ کامل می‌شود. سیستم‌عامل آن نیز آندرویید خواهد بود. در نهایت در مراسم مشخص شد که این تبلت Transformer Prime نامیده شده و در حالی که هنوز زمان دقیق عرضه آن مشخص نشده انتظار داریم خبرهای بیشتری از این تبلت در ۹ نوامبر امسال، یعنی در زمان معرفی رسمی این محصول داشته باشیم. به نظر می‌رسد که اسوس تصمیم دارد حسابی در بازار داغ تکنولوژی گردوخاک به پا کند و با گجت‌های جذاب و قابل توجهی به نمایشگاه Computex تایوان رفته است. جدیدترین محصول از سری لپ‌تاپ‌های فوق نازک اسوس لپ‌تاپی است که در ضخیم‌ترین قسمت تنها ۱۷ میلی‌متر ضخامت دارد. تمامی بدنه این لپ‌تاپ از آلیاژ آلومینیوم است. UX21 تنها 1/1 کیلوگرم وزن دارد و از پردازنده‌های قدرتمند سری Core i7 برای انجام محاسباتش بهره می‌برد. به لطف نرم‌افزار اختصاصی این شرکت زمان آماده به کار این لپ‌تاپ از حالت Sleep تنها دو ثانیه است. دیسک SATA III SSD به همراه پورت USB 3.0 از دیگر امکانات این گجت جذاب است. باتری پرتوان این لپ‌تاپ، می‌تواند آن را تا یک هفته در حالت hybernate نگه دارد.

اندی روبین:
نسخه بعدی آندرویید کد باز است
اندی روبین، مدیر بخش موبایل گوگل در این کنفرانس در ابتدا به شرح وضعیت گوگل در بخش موسیقی پرداخت و گفت: گوگل مدت‌هاست که در زمینه ذخیره موسیقی کار می‌کند و قصد دارد که خود را به عنوان یکی از لیبل‌های بزرگ موسیقی مطرح کند. در همین راستا نیز می‌خواهدگنجینه‌ای از موسیقی برمبنای رایانش ابری راه‌اندازی کند. وی گفت: گوگل به زمان راه‌اندازی این سرویس نزدیک است. وی سپس به ارایه اطلاعاتی در مورد نسخه بعدی آندرویید پرداخت و تایید کرد که کد منبع نسخه بعدی آندرویید، نسخه‌ ۴، به شکل کد باز تا "چند هفته‌ دیگر" بعد از انتشار گوشی به تازگی معرفی شده‌ گلکسی نکسوس در ماه آینده منتشر می‌شود. این انتشار با نام مستعار "بستنی حصیری"  یا  Ice Cream Sandwich اولین بار ۱۹ اکتبر، در کنار دستگاه جدید گلکسی نکسوس در کنفرانس مشترک گوگل و سامسونگ معرفی شد. نسخه‌ جدید این سیستم‌عامل تلفن‌های همراه شامل امکاناتی از نسخه‌ فعلی، ۲.۳ (نان زنجبیلی)، و نسخه ۳ (شانه عسلی) برای دستگاه‌های لوحی است. در حالی که گزارش شده است این نسخه هم روی دستگاه‌هایی با صفحه‌های بزرگ و هم روی دستگاه‌هایی با صفحه‌های کوچک اجرا می‌شود، اما هنوز تنها روی گوشی گلکسی نکسوس نمایش داده شده است.با اشاره به تلفن‌های آندرویید موجود، رابین عنوان کرد که به‌روزرسانی‌هایی از نسخه ۲.۳ به ۴.۰ از نوامبر امسال روی دستگاه‌هایی نظیر نکسوس‌اس آغاز خواهد شد. همچنین برای مثال، تلفن تازه معرفی شده Motorola RAZR که با آندرویید ۲.۳.۵ روانه بازار می‌شود، باید تا اوایل سال ۲۰۱۲ این به‌روزرسانی را دریافت کند. HTC  در بیانیه‌ای، عنوان کرده است که در حال حاضر در حال بررسی بستنی حصیری است تا برنامه به‌روز رسانی خود را تعیین کند: در حالی که هدف ما به‌روز رسانی حداکثر دستگاه‌های عرضه شده اخیر است، ما ابتدا در خصوص کارایی و پایداری هر دستگاه متعهد هستیم. در حالی که گوگل کد منبع انتشارهای پیشین، نسخه‌ ۱ و ۲ را روی پورتال پروژه کد باز آندرویید منتشر کرده است، آنها هنوز کدهای نسخه ۴ «شانه عسلی» را منتشر نکرده‌اند. در ما مه، گوگل اعلام کرد که کد منبع شانه عسلی تا بعد از انتشار بستنی حصیری منتشر نخواهد شد؛ اطلاعات تکمیلی بیشتری در این خصوص اعلام نشد.

جک‌ دورسی:
ژاپنی ها ما را شگفت زده کردند
جک دورسی که به تازگی لقب جیمز فرانکوی اینترنت (جیمز فرانکو بازیگر، کارگردان،‌ نمایشنامه‌نویس، تهیه‌کننده، نویسنده و نقاش آمریکایی است که پس از ایفای نقش هری آزبورن در مرد عنکبوتی به شهرت جهانی رسید) را به وی داده‌اند. دلیل آن استعدادهای مختلف و سرشارش در زمینه اینترنت است. وی به عنوان مدیر اجرایی توییتر و همچنین نسل آینده خدمات پرداختی Square مشغول به کار است و به غیر از اینها در چندین پست مدیریتی بالا در صنعت فناوری فعالیت می‌کند. برخی معتقدند که دورسی با راه‌اندازی توییتر دنیای ارتباطات و با تاسیس Square روش خرید و فروش کالا را در جهان تغییر داده است. دورسی ابتدا در این مصاحبه توضیحی درباره Square داد و گفت: Square یک ابزار بسیار کوچک است که به آیفون یا آی‌پد یا هر ابزار مبتنی بر سیستم‌عامل آندرویید وصل می‌شود و به شما امکان می‌دهد که فارغ از هر جایی که قرار دارید از کارت‌های اعتباری استفاده کرده و خرید کنید. این ابزار در حال حاضر فقط در آمریکا در دسترس است، اما قصد داریم به زودی آن را در کشورهای دیگر جهان هم توسعه دهیم. همین الان که با شما صحبت می‌کنم حدود 200 نفر از طریق این سیستم در حال خرید و فروش هستند که 170 نفر آنها به صورت تمام‌ وقت با آن کار می‌کنند. هر دو شرکت توییتر و Square در نزدیکی آپارتمانم هستند و از این جهت واقعا خوشحالم. من عاشق ساختما‌ن‌سازی و همچنین خلق ابزار جدید هستم و تیم‌های خبره و نخبه‌ای که در هر دو شرکت کار می‌کنند همه چیز را برای خلق ابزارهای جدید فوق‌العاده آسان می‌کنند. من عاشق محصولات ساختمانی هستم و خیلی به جزییات توجه می‌کنم. دوست دارم که همه چیز را ساده کنم تا به ماهیت اصلی‌شان نزدیک شوند و گاهی چیزهای بسیار بسیار پیچیده را به چیزهای ساده تبدیل می‌کنم و با هر پیکسل آن ارتباط برقرار می‌کنم. این در حالی است که همه به فکر ساخت ابزارهای پیچیده‌ای هستند که حس اعجاز را به ما القا کنند. اما این حس خیلی زود از بین می‌رود. والت موزبرگ با شنیدن سخنان دورسی گفت: برخی از اصطلاحاتی که استفاده می‌کنی، مرا یاد استیو جابز می‌اندازد. دورسی در جواب گفت: استیو همانند افرادی که در این سالن حضور دارند یا در اطرافم زندگی می‌کنند، الهام‌بخش من‌ هستند. جابز از زمان بسیار دوری که به خاطر می‌آورم مربی همه ما بوده است. من از اینکه چگونه جابز اپل را ساخت درس‌های بسیاری را آموخته‌ام و فکر می‌کنم که مردم نیز از کارهایی که وی در اپل انجام داده درس گرفته‌اند. زیبایی را همه دوست دارند، اما آنچه در این شرکت مرا مجذوب خود کرده، انضباط و دیسیپلینی است که این شرکت دارد و همواره نیز سعی می‌کند آن را حفظ کند. علاوه بر این، معتقدم که جابز بیش از همه چیز به من یاد داد که انسان خوبی باشم.
دورسی سپس در مورد وضعیت توییتر در آسیا صحبت کرد و گفت: توییتر را در سال 2006 معرفی و در سال 2007 آن را به طور رسمی راه‌اندازی کردیم و در همان ابتدا با موج عظیمی از کاربران این سایت در ژاپن مواجه شدیم. این امر واقعا برای‌مان شگفت‌آور بود و به همین دلیل نیز تصمیم گرفتیم که در سال 2008 نسخه ژاپنی توییتر را نیز راه‌‌اندازی کنیم که نخستین نسخه به زبان دیگر بود. اما جذاب‌تر از این مساله برای‌مان خود مردم ژاپن بود، زیرا فقط این مردم نبودند که از توییتر استفاده می‌کردند و با حوادث عجیب‌وغریبی در توییتر مواجه شدیم. ما خط زمانی عمومی داشتیم که تک تک پیام‌های توییت‌ را که در این کشور ارسال شده بود را نمایش می‌داد و در تمامی آنها آیکون‌های گربه کوچکی را دیدیم. این آیکون‌ها نام‌های کوچک ژاپنی داشتند و همانند صورت نگاشت‌های دیگر نمی‌توانستیم آنها را بخوانیم. جالب اینجا بود که این آیکون‌ها در ساعات مشخصی از روز ارسال می‌شدند. روزها روی این بحث و کنکاش کردیم و دریافتیم که این گربه‌ها اسباب‌بازی‌های الکترونیکی یا "تاماگوچی"هایی هستند که شبیه گربه‌اند و باید توسط کاربران‌شان تغذیه و نگهداری شوند و این گربه‌های اسباب‌بازی در توییتر فعالیت می‌کردند. در واقع این یک برنامه بود و کاربران از پیروان (follower یا همان دوستان توییتری) این تاماگوچی‌ها یا گربه‌های مجازی بودند و در توییتر با آنها بازی می‌کردند و به طور مستقیم برای آنها پیام می‌فرستادند و می‌گفتند که در حال خوابیدن هستند یا در حال غذا خوردن و یا خوشحالند. این امر واقعا جالب توجه بود. بعد از ژاپنی‌ها فیلیپینی‌ها خیلی از توییتر استقبال کردند. به غیر از آن نیز شاهد فعالیت‌های بسیاری از سوی کاربران هند بودیم. اما رویهم رفته، ژاپن بزرگ‌ترین بازار ما محسوب می‌شوند. ما هم‌اکنون دفتر رسمی در این کشور داریم و تیمی متشکل از پنج نفر در آنجا مشغول به کارند و معتقدم که به خوبی از پس این کار برمی‌آیند. والت موزبرگ در ادامه پرسید: وضعیت توییتر در چین چگونه است؟ دورسی در جواب گفت: افراد جالب بسیاری در جهان هستند که از این سرویس استفاده می‌کنند و ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که به شیوه‌های مختلف آن را برای همه مردم در دسترس قرار دهیم، اما واقعا دسترسی به چین کار دشواری است. زیرا سیاست آنها کاملا با ما مخالف است.

ال‌گور:
IT در خدمت بهبود شرایط آب و هوایی
ال گور، معاون رییس جمهور پیشین آمریکا و برنده جایزه نوبل صلح نیز در کنفرانس همه چیز دیجیتال آسیا شرکت کرد. وی هم‌اکنون یکی از اعضای هیات مدیره اپل و مشاور ارشد گوگل نیز هست و یکی از شرکای شرکت سرمایه‌گذاری Kleiner Perkins Caufield & Byers در سیلیکون ولی به شمار می‌رود. وی نیز همانند جک دورسی در مورد استیو جابز سخن گفت: درگذشت استیو جابز واقعا رویداد غم‌افزا برای کل جهان بود. ما همه استیو را از دست دادیم، اما در عوض نوآوری‌هایش را در اختیار داریم. به نظر من بزرگ‌ترین کار وی تاسیس و رهبری اپل بود. او یک سازمان را راه‌اندازی کرد و تا آخر عمرش الهام‌بخش آن بود. او فناوری‌هایی را خلق کرد که همه مردم آنها را دوست دارند. هیچ کس جای استیو را نخواهد گرفت و وی واقعا بی‌همتا بود. در ادامه موزبرگ از وی پرسید: آمریکا برای مدت طولانی بزرگ‌ترین نوآور فناوری بوده و در آسیا هنوز از ایده‌های آمریکایی‌ها تقلید می‌کنند. اما رشد آسیا در این زمینه بسیار سریع بوده است. به نظر شما تا چه زمانی این مساله به نفع آمریکاست؟ ال گور در پاسخ گفت: این بستگی به انتخاب‌های ما دارد. فکر می‌کنم که سیستم سیاسی ما در وضعیت بدی است. در 200 سال گذشته از نظر سیاسی آن قدر قدرت داشتیم که حق انتخاب‌های زیادی داشتیم. آمریکا بعد از گوتنبرگ و انقلاب صنعت نشر و چاپ، سیستم تصمیم‌گیری ممتازش را شکل داد. "تفسير قانونى توام با سوء نيت این کشور به شهروندان و احزاب آنها اجازه داد که بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کنند. 60 سال پیش، صنعت تلویزیون از صنعت چاپ پیشی گرفت. برخلاف چاپ، تلویزیون توسط دروازه‌بانان کنترل شد و دسترسی به این جعبه گویا نیازمند پول زیادی بود. اما امروزه از نظر گفتمان تنزل شدیدی داشته‌ایم.
موزبرگ گفت: در مورد شرکت‌هایی که می‌توانند از مزیت‌های وضع دشوار نوآوران ما استفاده کنند، توضیح بیشتری بدهید. ال گور ادامه داد: 6/5 میلیارد نفر از جمعیت 7 میلیاردی جهان تلفن همراه دارند. در حالی که کمتر از یک میلیارد نفر آنها از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند. اما این روند به شدت در حال تغییر است. قانون مور در این مورد کاملا صدق می‌کند و گوشی‌های ارزان‌قیمت کم کم هوشمند می‌شوند. به این ترتیب به زودی تمامی این 6/5 میلیارد نفر، کاربر گوشی‌های هوشمند خواهند شد و این بهترین فرصت برای حل مشکلات بشری همانند بحران آب‌وهواست.
ال گور افزود: به نظر می‌رسد که کشورهای توسعه‌یافته از ابزارهایی استفاده می‌کنند که بیشتر دوستدار محیط زیست هستند، اما مردم بقیه جهان هنوز در حال کنترل جمعیت‌شان هستند. در هنگ‌کنگ آلودگی شدید هوا وجود دارد، البته منبع این آلودگی‌ها چین است که به این منطقه منتقل می‌شود. اما خبر خوب این است که صنعت فناوری اطلاعات به خوبی در این حوزه وارد شده و بیشتر از صنایع دیگر تاثیرگذار بوده است. 
موزبرگ در ادامه پرسید: آیا وب توانسته این تنزل را جبران کند؟ ال گور جواب داد: هنوز نه. در حال حاضر، تلویزیون رسانه غالب است و تعداد مخاطبان آن از بقیه رسانه‌ها از جمله وب بیشتر است. البته می‌توان گفت که اقداماتی که روی سیستم‌عامل‌های iOS و آندرویید انجام می‌شود به راحتی می‌تواند وب را به رقیب سرسخت تلویزیون تبدیل کند. اما با این اوصاف از هر 10 نفر آمریکایی 7 نفر مخاطب پروپا قرص تلویزیون به شمار می‌آیند. دلیل آن نیز این است که مردم دوست دارند در حال استراحت برنامه‌های تلویزیونی را تماشا کنند. در حالی که برای دسترسی به وب چنین امکانی را زیاد ندارند. علاوه بر این، ارتباط میان تلویزیون و مغز انسان بسیار نزدیک‌تر است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :