آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 238439
تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1397 8:20
تعداد بازدید : 776

مسوولان شهرداری تهران پاسخگو باشند

تخصیص نامناسب سهمیه طرح ترافیک به خبرنگاران

در حالی از 15 اردیبهشت ماه مدل جدید طرح ترافیک آغاز شده است که بسیاری از خبرنگاران باسابقه و فعال مطبوعات از دریافت طرح ترافیک و حضور مستمر و به موقع در حوزه های خبری محروم شده اند. این محرومیت در حالی به وجود آمده است که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به عنوان مسوول شناسایی و توزیع طرح ترافیک بین خبرنگاران، برخلاف نظر منتخبان مردم در شورای شهر، بیشترین مخالفت را با سهمیه خبرنگاران داشته است. اکنون این شائبه مطرح شده است که طرح ترافیک به گونه ای به خبرنگاران اختصاص یافته تا بیشترین اعتراضات را به همراه داشته باشد. در این گزارش به بررسی نحوه صدور آرم برای خبرنگاران پرداخته ایم.


 تغییر مدل طرح ترافیک 
با تغییر تیم مدیریت در شهرداری تهران، این تیم تغییر مدل اعطای سهمیه طرح ترافیک را برای کاهش آلودگی هوا در دستور کار قرار داد. اما خروجی این طرح بسیار عجیب بود و با مخالفت ها و انتقادات زیادی همراه شد.
در طرح جدید تمام سهمیه های سالیانه حذف می شد و هر شهروندی که توان پرداخت عوارض داشت و البته زودتر نسبت به پرداخت آن اقدام می کرد، می توانست وارد طرح ترافیک شود. این موضوع با مخالفت های شدیدی همراه و سبب شد تا سهمیه ای برای جانبازان و خبرنگاران درنظر گرفته شود.
در این میان محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران (طراح مدل جدید طرح ترافیک) بیشترین مخالفت را با سهمیه خبرنگاران داشت و معتقد بود توزیع طرح ترافیک میان خبرنگاران، سبب رانت می شود!
با این حال شورای شهر تهران اختصاص سهمیه به خبرگاران را تصویب کرد. توجیه سهمیه خبرنگاران این بود که اولا این قشر توان پرداخت مبلغ روزانه 36 هزار تومانی طرح ترافیک را ندارند اما به عنوان چشمان بینای جامعه و رکن چهارم دموکراسی، ضروری است با سرعت در حوزه های متعدد خبری که عمدتا در مرکز شهر نیز هستند حضور یابند. در این راه 2 هزار سهمیه به خبرنگاران اختصاص داده شد.

 چه کسی مسوول توزیع آرم می شود؟
قاعدتا هیچ کس بهتر از خود خبرنگاران و مجموعه های صنفی، بهتر از دیگران نمی توانست درباره اینکه خبرنگاران واقعی چه کسانی هستند نظر دهد. پس از آن هم معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به دلیل ارتباط مستمر با خبرنگاران، گزینه بعدی بود.
درباره معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، یکی از اعضای معاونت ترافیک شهرداری مدعی شده بود که این معاونت به دلیل آنکه سهمیه 2 هزار عددی را بسیار کمتر از نیاز خبرنگاران دانسته بود، به همکاری با معاونت ترافیک شهرداری نپرداخت.
در این بین انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران راهکاری عملی به شهرداری تهران ارایه و به آنان اعلام کرد آماده است وظیفه توزیع آرم را برعهده بگیرد. هرچند معاونت ترافیک شهرداری تهران بعدا مدعی شد که این انجمن صنفی در توزیع آرم ها همکاری کرده است، اما بیانیه انجمن نشان داد چنین ادعایی کذب بوده است. در این بیانیه آمده بود: «جای تاسف دارد که به قول یکی از اعضای محترم شورای شهر تهران، وظیفه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تنها به توزیع مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک بدل شده است. معاونت یاد شده که با عملکرد خود دستاوردهای سایر بخش های شهرداری را نیز زیر سوال برده از همان ابتدا سعی داشت تا نتیجه عملکرد اشتباه خود را به گردن سایرین اعم از اعضای شورای شهر، انجمن های صنفی درگیر در موضوع یا وزارت ارشاد بیندازد... ادعای همکاری معاونت ترافیک شهرداری با نمایندگان انجمن صنفی برای تصمیم درباره توزیع مجوز طرح ترافیک موضوعی صوری بود و از ابتدا هم با توجه به نگرش آن معاونت حدس زده می شد که چنین باشد. ولی پاسخ منفی به دعوت آنان را حمل بر پیش داوری تلقی کرده و ترجیح دادیم شرکت کنیم که خیلی زود روشن شد جلسات مذکور نمایشی است».
در نهایت خود معاونت ترافیک شهرداری تهران بود که توزیع آرم خبرنگاران را برعهده گرفت. این نکته از آن جهت نگران کننده بود که این معاونت نه شناخت و آشنایی با خبرنگاران داشت، نه تخصصی در توزیع آرم و نه علاقه ای به این کار.

 آیین نامه عجیب شناسایی خبرنگاران
معاونت ترافیک شهرداری تهران پس از آنکه در سایت خود در هنگام ثبت نام از خبرنگاران 5 اثر بابت سه ماه آخر سال 96 و کارت خبرنگاری مطالبه می کرد، ناگهان در پیامکی به خبرنگاران اعلام کرد برای آنکه به عنوان خبرنگار شناسایی شوند، باید 10 اثر در 6 ماه گذشته یا کپی لیست بیمه به عنوان خبرنگار در کنار معرفی نامه از رسانه مربوطه را داشته باشند. به این ترتیب همان سیستم رانتی گذشته حاکم شد و دوستان برخی مدیران مسوول می توانستند تنها با یک معرفی نامه و تاییدیه نوشتن 10 مطلب ولو بی نام! در 6 ماه گذشته تقاضای آرم کنند.
نکته عجیب تر اینکه در پیامک تاکید شده بود تنها 24 ساعت برای ارسال این مدارک زمان است که البته بعدا به صورت شفاهی و نه رسمی این مهلت تمدید شد.
پس از دریافت مدارک از خبرنگاران نیز به برخی رسانه ها نامه ای ارسال شد مبنی بر اینکه تعداد آرم های درخواست شده از آن رسانه زیاد است و خود مدیران مسوول تعدادی از متقاضیان را تایید کنند.

 خبرنگاران باسابقه آرم نگرفتند
مشاهدات و تماس های خبرنگار فناوران در روزهای گذشته نشان می دهد بسیاری از خبرنگاران باسابقه و فعال مطبوعات موفق به دریافت آرم طرح ترافیک نشده اند. این در حالی است که عده ای تنها با یک معرفی نامه، از معاونت ترافیک شهرداری تهران به راحتی سهمیه گرفته اند.
هرچند شهرداری پس از اعتراضات مکرر خبرنگاران، اعلام کرد که به اعتراضات به صورت ایمیلی رسیدگی می کند، اما هیچ کدام از مقامات شهرداری حاضر به پاسخگویی درباره نحوه گزینش خبرنگاران نیستند.

 سوالات بی پاسخ
عملکرد شهرداری ابهامات و سوالات زیادی را ایجاد کرده است:
1- چرا به همه متقاضیان آرم طرح ترافیک خبرنگاری که مدارک لازم را براساس آیین نامه تعیین شده از سوی معاونت ترافیک شهرداری تهران، تحویل داده بودند آرم تعلق نگرفته است؟
2- ملاک انتخاب خبرنگاران چه بود؟ در حالی که در یک رسانه سه خبرنگار با مدارک عینا برابر و هم زمان درحواست خود را ارسال کرده بودند، چرا به یک خبرنگار آرم تعلق گرفت و به دیگری نه؟ آیا با قرعه کشی معاونت ترافیک آرم ها را توزیع کرده است؟!
3- چرا اسامی کسانی که موفق به دریافت آرم شده اند به صورت شفاف اعلام نمی شود تا معلوم شود چه تعداد از خبرنگاران واقعی موفق به دریافت سهمیه شده اند؟
4- معیار اختصاص سهمیه به هر رسانه و خبرگزاری چه بود؟ آیا اصولا از تیراژ و تعداد خبرنگاران یک رسانه معاونت ترافیک اطلاع دارد که براساس آن سهمیه به رسانه ها داده است؟
5- چرا به برخی رسانه ها نامه انتخاب از میان خبرنگاران به مدیران مسوول ارسال شد ولی برای برخی رسانه ها چنین نامه ای ارسال نشد و خود معاونت ترافیک شخصا به انتخاب خبرنگاران دست زد.
6- در نهایت اینکه مشخصا چه کسانی که در معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در حال تشخیص و تخصیص سهمیه روزنامه نگاران هستند؟
این ابهامات در حالی مطرح است که شورای شهر تهران بارها شعار شفافیت را در دوره اخیر سر داده است.

 کاهش سهمیه خبرنگاران به دست چه کسانی می رسد؟
در این میان یک سوال مهم در کنار شیوه توزیع آرم طرح ترافیک مطرح است و آن هم اینکه چرا سهمیه خبرنگاران از آرم طرح ترافیک امسال به یک سوم کاهش یافته است؟ اگر شورای شهر معتقد است خبرنگاران باید آرم دریافت کنند چرا تنها به عده ای از آنها طرح اختصاص می یابد نه همه خبرنگاران واقعی؟
پاسخ به این سوال در درآمد بالای شهرداری از فروش آرم به اقشار پردرآمد سرچشمه می گیرد. درواقع چند هزار سهمیه ای که تا سال گذشته متعلق به خبرنگاران بوده، از امسال به صورت آزاد و با قیمت روزی 36 هزار تومان (سالی 9 میلیون تومان) فروخته می شود.
این در حالی است که مخالفت جدی معاونت طرح ترافیک شهرداری با آرم طرح ترافیک، عدم همکاری با نهادهای صنفی و مسوول و عدم تخصیص طرح ترافیک به خبرنگاران باسابقه، این شائبه را تقویت می کند که نحوه توزیع آرم طرح ترافیک به شکل عمدی دچار اشکال شده است.

 ورود معاونت مطبوعاتی به ماجرای طرح ترافیک
آخرین خبر اینکه روز گذشته مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی در نامه ای خطاب به معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران آمادگی معاونت مطبوعاتی برای سهمیه بندی اعطای طرح ترافیک به خبرنگاران را اعلام کرد.
پس از ناتوان معاونت ترافیک شهرداری در توزیع آرم میان خبرنگاران واقعی و اعتراضات متعدد، محمدرضا دربندی مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی، در نامه ای خطاب به معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نوشت: «با توجه به مطلبی که جنابعالی در مصاحبه خود فرموده اید، خواهشمند است با توجه به افزایش قابل توجه نشریات و خبرنگاران، حداقل همانند سال گذشته ۱۲۷۰ سهمیه خبرنگاری را جهت اولویت بندی و تأیید صلاحیت به این معاونت بسپارید».
کمی قبل از آن نیز معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز گفته بود، حالا که شهرداری مسوول تشخیص و احراز هویت خبرنگاران شده، پس جا دارد فروش تراکم نیز به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد واگذار شود!


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :