آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 238401
تاریخ انتشار : 17 اردیبهشت 1397 10:35
تعداد بازدید : 169

۶۰ درصد استارت آپ های ICT کشور زیر یک سال سن دارند

براساس پیمایش صورت گرفته، حدود ۶۰ درصد از استارت آپ های ICT فعال در کشور عمر کمتر از یک سال داشته اند و عمر حدود ۴۰ درصد آنها بیشتر از یک سال بوده است.

تسنیم - چالش های محیطی کسب وکارهای نوپا مجموعه عواملی هستند که مسیر رشد یک استارت آپ را با موانع جدی روبه رو می کند. برخی از این چالش ها در نهایت منجر به فروپاشیدن استارت آ پ در بلندمدت می شود؛ به همین منظور تحلیل وضعیت زیست بوم استارت آپی کشور اهمیت بسیاری دارد تا به کمک آن بتوان از این چالش ها تا حد امکان دوری کرد.
این مساله منجر به انجام پژوهش جامعی مبتنی بر روش پیمایش برای شناخت چالش های محیطی استارت آپ ها در کشور شده که مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب وکارهای نوپای فاوا و هسته پژوهشی نوآوری کسب وکارهای دیجیتال دانشگاه تهران در نیمسال دوم سال 95 به انجام آن پرداختند.
جامعه آماری این پژوهش شامل 500 استارت آپ ثبت شده در پایگاه این مرکز بوده که با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی به دست آمده است و با استفاده از فرمول کوکران برای حجم نمونه آماری تعداد 214 نفر از فعالان زیست بوم استارت آپی کشور انتخاب شدند.
با توجه به آنکه در حال حاضر این دو پایگاه به صورت رسمی اقدام به جمع آوری و ثبت اطلاعات استارت آپ ها کرده اند، می توان آنها را نماینده جامعه استارت آپی کشور دانست و نتایج این نمونه گیری با سطح اطمینان 95 درصد به کل جامعه استارت آپی کشور تعمیم داد.
در این پیمایش 179 نفر مؤسس استارت آپ، 18 نفر عضو تیم استارت آپی و 12 نفر علاقه مند به فعالیت در حوزه استارت آپ ها و پنج نفر در سایر نقش ها چون مربی، سرمایه گذار، شتابدهنده و سیاستگذار مشارکت داشته اند.
حدود 84 درصد مشارکت کنندگان در این پیمایش مؤسسان استارت آپ ها بوده اند و سایر بازیگران نقش کمتری ایفا کرده اند.
در حالی که براساس یک پیمایش صورت گرفته در سال 2016 از سوی مؤسسه مشاوره ای KPMG که مهم ترین بازیگران مؤثر و سهم هر یک از آنها در زیست بوم استارت آپی کشورهای توسعه یافته را نشان می دهد، شاهد تأثیر بالای شرکت های بزرگ در توسعه زیست بوم استارت آپی هستیم که حتی فراتر از نقش مؤسسان استارت آپ ها بوده است.
از آنجا که فعالان استارت آپی به صورت فعال در این پیمایش شرکت داشته اند، می توان انتظار داشت که یکی از انگیزه های اصلی مشارکت کنندگان تأثیرگذاری بر سیاستگذاری دولت در این حوزه و منتفع شدن از نتایج آن برای رفع چالش هایشان بوده است.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که مؤسسان استارت آپ ها در کشور هم اکنون سنگ بنا و مهم ترین بازیگر زیست بوم استارت آپی کشور و با چالش های بیشتری مواجه بوده اند؛ بنابراین ضرورت دارد رفع چالش های این گروه از فعالان زیست بوم در مقطع کنونی مورد توجه جدی سیاستگذاران قرار گیرد.
طبیعی است در صورت رفع چالش های موجود بر سر راه مؤسسان استارت آپ ها می توان انتظار افزایش بلوغ زیست بوم استارت آپی کشور و افزایش نقش و مشارکت بیشتر سایر بازیگران این زیست بوم را در آینده نزدیک داشت.
براساس نتایج به دست آمده از این پژوهش صورت گرفته روی استارت آپ های ICT در ایران مشخص شده است در حال حاضر حدود 60 درصد از استارت آپ های ICT فعال در کشور عمر کمتر از یک سال داشته اند و عمر حدود 40 درصد آنها بیشتر از یک سال بوده است.
در حالی که در مقایسه با متوسط عمر استارت آپ ها در کشورهای اروپایی می توان نتیجه گرفت زیست بوم استارت آپی ایران بسیار جوان است زیرا براساس گزارش سازمان نظارت بر استارت آپ های اروپایی (ESM) تنها حدود 16 درصد استارت آپ های اروپایی کمتر از یک سال عمر داشته و حدود 84 درصد استارت آپ ها بیشتر از یک سال عمر داشته اند.
براساس نتایج به دست آمده، حدود 40 درصد استارت آپ های ایران در حوزه خرید و فروش آنلاین کالا و خدمات مبتنی بر مدل B2C فعال هستند و صرفاً حدود 12 درصد استارت آپ ها در حوزه ارایه خدمات فناورانه فعالیت می کنند در حالی که براساس مطالعه و مقایسه تطبیقی با کشورهای اروپایی این نسبت ها برعکس بوده است زیرا سهم کسب وکارهای فناوری محور در حوزه های SaaS، توسعه نرم افزار و توسعه برنامه های موبایلی و تحت وب حدود 33 درصد و حوزه بازارهای خرید و فروش و تجارت الکترونیک حدود 13 درصد است.
در سنگاپور نیز تعداد استارت آپ ها در زمینه های با فناوری پیشرفته همچون استارت آپ های ارایه دهنده راه حل های فناورانه به سازمان ها دو برابر استارت آپ های حوزه تجارت الکترونیکی بوده است. از این رو ضروری است، دولت حمایت بیشتری از استارت آپ های با فناوری بالا داشته باشد.
براساس نتایج به دست آمده از پژوهش و پیمایش صورت گرفته در الکام استارز 96 بیشتر از 90 درصد استارت آپ های ایرانی صرفاً بازارهای محلی و داخلی را هدف خود قرار داده اند.
در حالیکه در سنگاپور وضعیت کاملا بالعکس است یعنی بازار هدف حدود 70 درصد از استارت آپ های این کشور بازارهای بین المللی و خارج از کشورشان بوده است.
از این رو می توان نتیجه گرفت بین رشد نیافتگی استارت آپ های ایرانی و انتخاب بازارهای هدف داخلی رابطه مستقیمی وجود داشته است.
همچنین در مقایسه با استارت آپ های کشورهای اروپایی حداقل 30 درصد منابع درآمدی استارت آپ ها به واسطه حضور در بازارهای خارج از کشورشان است.
از این رو با در نظر گرفتن مزیت های ایران در حوزه استارت آپ های IC T ضروری است هم دولت برای بهبود روابط اقتصادی و ورود به بازار سایر کشورها به ویژه کشورهای منطقه سیاستگذاری مناسبی اتخاذ و اجرا کند و هم سایر بازیگران زیست بوم استارت آپی کشور با افزایش سطح دانش و توانایی خود عزم جدی برای حضور در بازارهای جهانی داشته باشند. همچنین براساس نتایج به دست آمده از این پژوهش حدود 60 درصد استارت آپ ها در زیست بوم استارت آپی ایران در یک شهر یعنی پایتخت، تهران، مستقر هستند و در سایر شهرهای بزرگ مانند شیراز، مشهد و اصفهان تنها حدود سه تا چهار درصد استارت آپ ها استقرار یافته اند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :