fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 23358
    تاریخ انتشار : 5 اسفند 1391 10:54
    تعداد بازدید : 1360

    نگاهی به فعالیت‌های تبلیغاتی علاقه‌مندان به شرکت در انتخابات یازدهم

    نامزدان فیس بوکی ریاست جمهوری

    مدت هاست که مسوولان و برخی از مردم برای استفاده از شبکه های اجتماعی دچار سردرگمی هستند. شاید خود آنها هم یکی از همان افرادی بودند که پیش از این استفاده از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک را نکوهش کرده اند. از جمله افرادی بوده اند که خواهان فیلتر شدن این شبکه ها شده اند، یا آنها را عامل فتنه و فساد معرفی کرده اند. اما قبل از تمام این نظرات و تغییرات، فعالیت دفتر مقام معظم رهبری در این شبکه ها – به طور مثال در توییتر– نشان دهنده این بود که این باور هم وجود دارد که می توان استفاده صحیحی در راستای اطلاع رسانی از شبکه های اجتماعی کرد. طی یک سال گذشته نیز نظر بسیاری از مخالفان تغییر کرد. این تغییر تا حدی بود که در مقطعی از زمان حتی به صورت غیرمستقیم صحبت از رفع فیلتر فیس بوک شد. بازی های سیاسی که منجر به حذف و اضافه آدم ها و نهادها و عقاید شد یکی دیگر از عوامل این تغییرات بود. اما حالا که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم، توانایی ابزاری مانند شبکه های اجتماعی دور از نظر نمانده و برخی از طرفداران نامزدهای احتمالی دست به کار فعالیت در این شبکه ها شده اند. پیش از این در همین صفحه گزارشی از مسوولان دولت در فیس بوک (دولتی هایی که در فیس بوک هستند- مهر ماه سال 90 http://tinyurl.com/aky792a ) منتشر کردیم که در آن صفحه وزرا و مسوولان یا طرفداران آنها را در فیس بوک مرور کرده بودیم. هفته گذشته هم خبرگزاری مهر گزارشی در مجله مهر منتشر کرده که در آن http://tinyurl.com/bf4zush صفحات نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال 92را بررسی کرده است.
    لازم به ذکر است که فناوران قادر به تایید یا رد انتساب صفحات به نامزدان ریاست جمهوری نام برده شده نیست

    قانون انتخابات، تبلیغات زودهنگام را برای نامزدهای انتخابات منع می‌کند و تبلیغات زودهنگام می‌تواند به عنوان تخلف انتخاباتی تلقی شود. نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فیس‌بوک این قانون را دور زده‌اند. بسیاری از صفحاتی که در فیس‌بوک برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باز شده است، اگرچه ممکن است به نام آنها باشد اما مشخص نیست که مدیر حتی یکی از این حساب‌های کاربری و صفحات، همان شخص و نامزد باشد. با این حال این شبکه اجتماعی محملی برای تبلیغات نامزدها شده است. نامزدهای روحانی انتخابات ریاست جمهوری نهم، از علی فلاحیان گرفته تا مصطفی پورمحمدی، ظاهرا خیلی به تبلیغات مدرن و امروزی روی خوش نشان نمی‌دهند، آنها کمترین حضور را در صفحات فیس‌بوک دارند. آن طرف اما از محسن رضایی گرفته تا محمدباقر قالیباف و محمدرضا باهنر، یا به اسم خودشان یا به عنوانی و شعاری حساب‌های کاربری متعددی در فیس‌بوک دارند. بیشتر این صفحات را هوادران این نامزدها باز کرده‌اند. برخی از این صفحات به تعداد انگشتان دست هم مشتری ندارد.

    راه پیشرفت راه‌اندازی شده
    صفحه فیس‌بوک محمدرضا باهنر که با عنوان داخل پرانتزی راه پیشرفت راه‌اندازی شده است تصاویر جالبی نیز از این سیاست‌مدار دارد. از کلاه ترکمنی که بر سرگذاشته تا چایی که با محمدرضا خاتمی می‌نوشد و تصویری که باهنر، کروبی و خاتمی را در یک قاب نشان می‌دهد. برای محمدرضا باهنر حساب‌های کاربری دیگری نیز باز شده است که هواداران زیادی او را دنبال نمی‌کنند.

    ائتلاف سه‌گانه
    در بین نامزدهای ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان صفحات و حساب‌های کاربری محمدباقر قالیباف بیشتر از علی اکبر ولایتی و غلامعلی حداد عادل است.‌ محمد باقر قالیباف چند صفحه دارد. صفحه‌ای که به نظر می‌رسد حساب کاربری اصلی او باشد نزدیک به 3337 لایک خورده است. صفحات دیگر او به اسم حامیان دکتر قالیباف- مشهد با 1018 لایک، هواداران دکتر محمد باقر قالیباف یکی با نزدیک 17 هزار لایک و دیگری با پنج 172 لایک در این شبکه اجتماعی فعال هستند. حتی مخالفان قالیباف هم صفحه دارند که 187 نفر لایکش کرده‌اند. عکس زمینه صفحه اصلی قالیباف تصویری از پرچمی است که در باغ موزه دفاع مقدس برافراشته شده است.

    ولایتی و حداد عادل در فیس‌بوک
    غلامعلی حداد عادل یک حساب کاربری دارد که به نام خود اوست و آخرین پستی که هم نوشته است مربوط به راهپیمایی 22 بهمن است که نوشته است: ملت ایران با حضور یکپارچه توطئه‌ها را یک بار یگر خنثی می‌کنند. برای علی اکبر ولایتی هم یک حساب کاربری اصلی به نام خود او می‌توان یافت که وی را به عنوان مشاور امور بین‌الملل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی معرفی کرده و 496 لایک دارد.

    شهدا شرمنده‌ایم
    صفحاتی مثل هوادران محسن رضایی، حامیان دکتر محسن رضایی، کمپین دکتر محسن رضایی میرقائد، آقا محسن (حامیان دکتر محسن رضایی) و صفحاتی از این قبیل را برای محسن رضایی می‌توان در شبکه اجتماعی فیس‌بوک پیدا کرد. اما یک حساب کاربری دیگر مرتبط با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌توان در این شبکه اجتماعی پیدا کرد که ظاهرا حساب کاربری اصلی اوست و بیشترین تعداد هوادار را در بین این صفحات دارد. این حساب کاربری با عنوان «شهدا شرمنده‌ایم» برای دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام باز شده است.
    نامزد یازدهمین انتخابات
    محمد سعیدی‌کیا، هواداران محمد سعیدی‌کیا و مهندس سعیدی‌کیا نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سه صفحه‌ای است که برای وزیر دولت نهم باز شده است صفحاتی که تاکنون کمتر از تعداد انگشتان دو دست هوادار دارند.

    دعوت شده‌ها و نامزدها
    برای کامران باقری لنکرانی هم که از اون به عنوان یکی ازگزینه‌های جبهه پایداری یاد می‌شود صفحه‌ای راه‌اندازی شده است. 394 نفر در این صفحه او را دنبال می‌کنند. سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تعداد صفحات بالایی در این شبکه اجتماعی دارد. در صفحات مربوط به سعید جلیلی، صفحاتی با عنوان کمپین دعوت از جلیلی برای حضور در انتخابات هم دیده می‌شود. حسن سبحانی نماینده ادوار مجلس و رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم هم که اخیرا اعلام نامزدی کرده است صفحه‌ای در فیس‌بوک برای خود دارد.

    من از مشایی متنفرم
    اسفندیار رحیم مشایی هم صفحات مختلفی در این شبکه اجتماعی دارد. صفحاتی مثل مشایی با 137 نفری که در حلقه دوستانش هستند، دو صفحه به نام مشترک اسفندیار رحیم مشایی که در یکی از آنها 738 نفر اتفاقات این صفحه رو دنبال می‌کنند و در دیگری 250 نفر. حتی صفحه‌ای نیز به نام من از مشایی متنفرم هم دیده می شود که 593 حامی دارد. در جست‌وجوی صفحاتی که به نام مشایی در فیس‌بوک ایجاد شده است،

    به امید روزی که از 20 و 30 پخش نشیم
    صفحه‌ای هم به نام رضا رحیم مشایی فرزند اسفندیار رحیم مشایی هم به چشم می‌خورد که در فیس‌بوک خود نوشته است به خاطر شرایطی که کم و بیش در جریانید دوستان و همکلاسی‌ها و فامیل پذیرفته می‌شوند و از عزیزانی که به خاطر عدم شناخت اکسپت نکردم عذر خواهی می‌کنم، به امید روزی که مملکت از حالت خاله زنک بازی دربیاد و پیج خصوصی آدمارو تو ۲۰:۳۰ پخش نکنن!!...”

    اصلاح طلبان، متفاوت‌تر و کم‌رنگ‌تر
    وضعیت اصلاح‌طلبان در صفحات فیس‌بوک کمی متفاوت‌تر از چهره‌های اصولگراست. حضور آنها در فضای تبلیغات مجازی تا اینجا حداقل کمرنگ است. محمدرضا عارف حساب کاربری ندارد اما صفحاتی مثل هواداران دکتر محمدرضا عارف برای معاون اول دوران اصلاحات دیده می‌شود. در مورد مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم‌سالاری هم وضعیت به همین ترتیب است. او هم به نام خود حساب کاربری ندارد اما صفحاتی مثل هواداران دکتر مصطفی کواکبیان، حامیان دکتر مصطفی کواکبیان و صفحات مشابه دیگری برای او وجود دارد.
    محمد شریعت‌مداری نیز از آن نامزدهایی است که در صفحه فیس‌بوک چند حساب کاربری برای او باز شده ست. بیشتر اینها گروه‌های حامی او هستند. حساب‌های کاربری مختلفی به نام‌های محمد شریعتمداری مرد اقتصاد ایران، محمد شریعتمداری ناجی اقتصاد ایران، حامیان جوان محمد شریعتمداری، ستاد مردمی دکتر محمد شریعتمداری، کمپین دعوت از آقای محمد شریعتمداری و یک حساب کاربری هم به نام خود محمد شریعتمداری را می‌توان برای وزیر بازرگانی دولت اصلاحات پیدا کرد. البته همان یک حساب هم عنوان داخل پرانتزی حامیان محمد شریعتمداری را برای خود دارد. در این حساب کاربری 401 نفر در حلقه دوستان محمد شریعتمداری هستند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :