آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 231593
تاریخ انتشار : 2 بهمن 1396 9:6
تعداد بازدید : 505

کاربران فیس بوک درباره صحت منابع خبری داوری می کنند

هزاران خبر، مقاله، تحلیل و تصویر روزانه به پایگاه اجتماعی فیس بوك وارد می شود و شماری از آنها قابل تایید و شماری نیز مورد تردید هستند، هیچ گونه ابزار روشنی برای اطمینان از صحت مطالب منتشره وجود ندارد. از این رو طراحان سایت مذكور درصددند زمینه اطمینان از این مطالب را فراهم كنند.


فناوران- فیس بوک برای مقابله با گسترش اطلاعات اشتباه درصدد کمک گرفتن از کاربران است. از این پس کاربران باید درباره درستی یا نادرستی منبع خبرها داوری کنند. به گفته مارک زوکربرگ، بنیانگذار فیس بوک داوری کاربران از این پس «عینی ترین» راه برای تشخیص درستی یا نادرستی منبع خبر خواهد بود.
زوکربرگ در این باره گفت: ما از این طریق می خواهیم اولویت را از این پس به خبرهایی دهیم که مورد اطمینان و آگاهی دهنده هستند و در نزدیکی محل رویداد تهیه شده اند. 
این اقدام واکنش به انتقادهایی است که شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، گوگل و توییتر را متهم می کنند که جلوی گسترش خبرهای جعلی و نادرست را نمی گیرند. 
به گفته زوکربرگ، امروزه عطش برای رویدادهای هیجان انگیز، اطلاعات نادرست و قطبی کردن جهان بسیار گسترده است. 
شبکه های اجتماعی می توانند سریع تر از گذشته اطلاع رسانی کنند و مردم را در جریان رویدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار دهند. به نظر بنیانگذار فیس بوک به همین دلیل شبکه های اجتماعی موظفند که به طور هدفمند با این مشکل مقابله کنند و مانع گسترش خبرها و اطلاعات نادرست  شوند.
زوکربرگ بیان کرد که با ایجاد معیاری برای اندازه گیری موثق بودن منبع خبر کاربران می توانند از هفته آینده نظر و تصمیم خود را اعلام کنند. به گفته وی، این اقدام این هدف را دنبال می کند تا گزارش ها و خبرها از کیفیت بالایی برخودار شوند. 
از این پس شبکه های اجتماعی برای ارزش گذاری منابع خبری به داوری کاربران متکی هستند. به نظر زوکربرگ این راه عینی ترین امکان برای ارزیابی صحت خبرهاست. در زمان کارزار انتخاباتی در آمریکا در سال ۲۰۱۶ فیس بوک به دلیل گسترش خبرهای نادرست و جعلی شدیدا مورد انتقاد قرار گرفت. تصمیم مسوولان فیس بوک برای جلوگیری از تکرار این اشتباه است.
فیس بوک در وهله نخست با همکاری بنگاه های رسانه ای می خواهد که خبرهای نادرست، جعلی و ناروشن از طریق علامتی به عنوان هشدار مشخص شوند و سپس کاربران درباره صحت خبر داوری کنند. مسوولان فیس بوک تصریح کردند که درباره صحت یا سقم خبرها نمی خواهند خودشان تصمیم بگیرند و به همین دلیل این کار را بر عهده کاربران گذاشته اند.براساس این روش، بیننده با كلیك بر خبر یا مطلب مورد نظر، به كلیه اخبار و مقاله های منتشر شده درباره موضوع دست می یابد و این امر زمینه اطمینان از جدید و صحیح بودن خبر را فراهم می کند.سخنگوی فیسبوك، درباره این ویژگی جدید اظهار کرد: این ویژگی در زمان حاضر به صورت آزمایشی در اختیار شماری از كاربران قرار دارد. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :