آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 231589
تاریخ انتشار : 2 بهمن 1396 9:2
تعداد بازدید : 476

شگرد جدید کسب درآمد برخی از واردکنندگان نوت‌‌بوک

لغو گارانتی پس از فروش

در ماه های گذشته اخبار گوناگونی درباره سوء استفاده برخی از واردکنندگان نوت بوک منتشر شد. موضوعی که به سرعت در فضای بی اعتماد به بازار کامپیوتر ایران پخش شد و واکنش سریع مسوولان اتحادیه و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده را در پی داشت. بروز این اتفاق طی هفته های گذشته به ناامنی و بی اعتمادی بازار کامپیوتر دامن زده و موجب شده که در کنار تشدید نوسان نرخ دلار، سوء استفاده برخی واردکنندگان از دلایل بی رونقی بازار منتهی به شب عید اعلام شود. به گفته کارشناسان، بی شک بروز چنین اتفاق ها و انتشار سریع این اخبار موجب بی اعتمادی بیشتر به بازارهای داخلی و افزایش خریدها از بازارهای خارج از کشور می شود.

مریم عسگری
 نوت بوک های بدون گارانتی در لباس گارانتی های رسمی
داستان از این قرار بود که برخی از واردکنندگان، برای کاهش هزینه های خود، از واسطه های اماراتی درخواست می کردند که پس از یک ماه از به فروش رفتن کالا، گارانتی دستگاه های خریداری شده را در ازای بازگشت 5/2 درصد از مبلغ پرداخت شده باطل کنند.
این اقدام موجب شد دستگاه هایی که با عنوان «باگارانتی» در بازار ایران به فروش رسیده بود، در حقیقت بدون گارانتی به خریداران عرضه شوند و همین موضوع موجب شد که خریداران در صورت بروز مشکلاتی برای نوت بوک های شان، با پاسخ های غیرمنطقی ارایه دهندگان خدمات پس از فروش مواجه شوند. بهانه هایی همچون بروز ایراد بر اثر نوسان برق، استفاده نادرست و زمین خوردگی و ... برخی از دلایلی بود که طی مدت اخیر برخی از ارایه دهندگان خدمات پس از فروش در مقابل دستگاه های آسیب دیده بدون گارانتی می آوردند. دستگاه هایی که بنا به تصور صاحبان شان دارای گارانتی از شرکت مادر هستند.
در هر حال دامنه اعتراض ها در این زمینه بالا گرفت و نتیجه این شد که اتحادیه فناوران رایانه به این موضوع واکنش نشان دهد.

 هشدار اتحادیه
در پی بروز این اتفاق، اتحادیه صنف فناوران رایانه استان تهران اعلام کرد که شرکت های وارد کننده از این پس موظف هستند که خدمات پس از فروش را بر عهده بگیرند.
بر اساس اعلام سید مهدی میرمهدی، رییس اتحادیه فناوران رایانه استان تهران، تمام  افراد حقیقی و حقوقی فعال در این صنف از سی ام دی ماه، موظف هستند که گارانتی هر لپ تاپ را در سایت شرکت مادر ثبت کنند و طبق آن در ایران ازسوی شرکت های مورد تایید گارانتی شود.
وی با تایید این موضوع که متاسفانه عده ای از واردکنندگان، نوت بوک های وارداتی را با هزاران سوء استفاده به فروش می رسانند، می گوید: در مدت اخیر برخی از شرکت های واردکننده نوت بوک، برای جبران ضرر و زیان خود در ماه های اخیر، کالاهای گارانتی دار را از وندورهای اماراتی خریداری کرده و پس از دو ماه که کالا به اسم کالای باگارانتی به فروش رفت، تقاضای لغو گارانتی را ارایه می دهند و در مقابل 5/2 درصد از وندور دریافت می کنند.
به گفته وی، در صورت مشاهده چنین مواردی با واردکنندگان برخورد جدی می شود و شرکت متخلف به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی و با وی برخورد جدی می شود. میرمهدی می افزاید: هر واردکننده از تاریخ ذکر شده موظف است که علاوه بر گارانتی تولید کننده که در سایت خود شرکت تولیدکننده درج شده است، گارانتی هر کالای سرمایه ای را که وارد کشور می کند، ارایه دهد. زیرا این کالاها گارانتی بین المللی دارند و در همه دنیا این یک قانون اجرا می شود. 
وی تاکید کرد که شرکت های وارد کننده باید خدمات پس از فروش کالا را در ایران را در بهترین حالت ارایه دهند؛ در غیر این صورت از ورود کالا توسط آن شرکت جلوگیری به عمل خواهد آمد؛ همچنین اسم شرکت از سایت اتحادیه حذف شده و مجوز آن باطل می شود؛ ضمن اینکه اتحادیه آن فرد حقیقی یا حقوقی را به عنوان متخلف در سایت معرفی خواهد کرد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :