آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 225771
تاریخ انتشار : 5 آذر 1396 10:11
تعداد بازدید : 493

جمعه سیاه و کپی ناشیانه در ایران

جمعه سیاه درحالی از سوی فروشگاه های مجازی و حتی برخی از فروشگاه های فیزیکی، سنتی یا غیرمجازی برگزار شد که ماحصل آن جز نارضایتی و گلایه بخش عمده مراجعان به این فروشگاه ها چیزی نبود. حراج بزرگی که اگر چه ربطی به ایران و بازارش ندارد، اما تبلیغات سنگین چند فروشگاه مجازی معروف (دیجی کالا و بامیلو) برای این رویداد، چنان شوقی در خریداران به وجود آورد که برخی برای رسیدن جمعه سیاه ایرانی لحظه شماری می کردند.

مریم عسگری
اما بروز مشکلاتی آب پاکی را روی دست منتظران برگزاری این رویداد ریخت و در نهایت گلایه و اعتراض آنها را در پی داشت. اعتراض هایی از نظر آنها به هیچ کجا نمی رسد.

 جمعه بی کیفیت ایرانی
باز نشدن سایت، اتمام سریع موجودی کالاهای محبوب و پرمخاطب و عدم ارایه تخفیف برای کالاهایی که بسیاری از خریداران در انتظار شکستن قیمت ها آنها در حراج جمعه سیاه بودند، از مسایلی است که موجب اعتراض خریداران در جمعه سیاه شد.
از سوی دیگر قیمت گذاری عجیب برای برخی از کالاها موجب اعتراض بسیاری از مراجعان به وب سایت ها شد. به عنوان مثال قیمت یک کفش ورزشی که از سوی نمایندگی حدود 500 هزار تومان است، حدود 680 هزار تومان اعلام شده است که در حراج جمعه سیاه با قیمت 490 هزار تومان به فروش می رسید.
موضوع دیگری که انتقاد و البته بی اعتمادی مراجعان به فروشگاه های مجازی را در پی داشته است، عدم ارایه گوشی های تلفن همراه به ویژه برند اپل است. داستان از این قرار است که فروشگاه های مجازی در هفته های اخیر قیمت گوشی ها را افزایش داده و خریداران نیز به امید کاهش قیمت در جمعه سیاه از خرید خودداری کردند؛ اما زمانی که برای خرید اقدام کردند با پاسخ موجودی تمام شد مواجه شدند.
عرضه کالاهای روی دست مانده فروشگاه های مجازی با تخفیف خوب از دیگر موضوعاتی است که موجب اعتراض مراجعان به فروشگاه های مجازی واقع شده است. به عنوان مثال گوشی و کالاهای کامپیوتری قدیمی و از رده خارج در این روز با تخفیف خوب به فروش رفتند.
بسیاری از کاربران نیز از در معرض دید قرار گرفتن اطلاعاتی مانند شماره تماس و آدرس سایر خریداران، قطع ناگهانی ارتباط با فروشگاه و ... شکایت داشتند.
همه این مسایل موجب اعتراض و انتشار بازخورد منفی از برگزاری این رویداد در شبکه های اجتماعی شد. به طوریکه بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی با مقایسه این رویداد در بازارهای جهانی و بازار ایران، جمعه سیاه ایرانی را به سخره گرفتند.
در پاسخ به این اعتراض ها یک فروشگاه مجازی شجاعت عذرخواهی از خریداران را داشت و فروشگاه دیگر به خود حتی زحمت این کار را هم نداد.
نکته جالب اینجاست که برخی از پرسنل فروشگاه های مجازی بروز چنین مشکلاتی را عادی دانسته و اعلام کردند که در تمام دنیا این اتفاق ( باز نشدن سایت و بروز مشکلات فنی) کاملا عادی است و نباید روی این ایرادها تمرکز کرد.

 اتحادیه در خواب
نکته جالب تر اینجاست که هیچ نهاد و اتحادیه ای مسوولیت این بی سامانی را به عهده نگرفته است.
 با توجه به این موضوع در ماه های اخیر اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی با وجود نظرات مخالف بسیار روی کار آمد، به نظر می رسد این اتحادیه در انجام نخستین ماموریت خود که ساماندهی و کنترل رویداد جمعه سیاه مجازی در ایران است، حسابی سنگ تمام گذاشت و نشان داد که هدفش از راه اندازی اتحادیه مستقل واقعا رفع مشکلات کسب و کارهای اینترنتی بوده است و نه چیز دیگر.
کارشناسان می گویند: شاید اگر این رویداد با نظارت و کنترل و حداقل ممیزی یک اتحادیه کارآمد اجرا می شد، شاهد بروز این اتفاق ها و در نهایت بی اعتمادی کاربران ایرانی به فروشگاه های اینترنتی نبودیم.
به گفته کارشناسان، آنچه مسلم است چنین رویدادی علاوه بر بستر فرهنگی به بستر و زمینه مناسب برای برنامه ریزی و اجرا نیازمند است و تنها صرف کپی کردن یک رویداد از سایر کشورها نمی توان هم فروش را بالا برد و هم اعتماد و رضایت خریداران را تامین کرد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :