آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 224251
تاریخ انتشار : 14 آبان 1396 10:17
تعداد بازدید : 395

به دلیل درآمدزا نبودن برای بانک‌ها

توسعه پایانه های فروشگاهی کند شد

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت گفت: درآمد نداشتن توسعه پایانه های فروشگاهی برای بانک ها سرمایه گذاری در این بخش را با کاهش مواجه کرده است.


ایبِنا - مرتضی ترک تبریزی درباره اصلاح نظام کارمزد در کارتخوان های فروشگاهی گفت: در کنار سرویس کارتخوان‎های فروشگاهی تجهیزات فراوانی ازجمله سوئیچ، امنیت و نیروی انسانی وجود دارد که پشتیبانی و نگهداری آن برای بانک ها هزینه های بی شماری دارد.
وی افزود: اگر پشتیبانی و نگهداری از این سیستم انجام نگیرد، سرویس دهی در پایانه های فروشگاهی امکان پذیر نیست و با استمرار نظام کارمزد فعلی به دلیل اینکه هزینه ها در این بخش برای بانک ها عایدی ندارد، سرمایه گذاری ها در این حوزه کاهش و درنهایت امنیت در سیستم پایانه های فروشگاهی کم می شود. 
ترک تبریزی گفت: درآمد نداشتن توسعه پایانه های فروشگاهی برای بانک ها سرمایه گذاری در این بخش را با کاهش مواجه کرده و در صورتی که نظام کارمزد با معماری مناسب پایه ریزی می شد، حرکت به سمت مسیرهای انحرافی بسته می شد. 
وی افزود: به منظور جلوگیری از متضرر شدن بانک ها در این روند باید به سرعت به سمت پیروی از استاندارهای جهانی در بخش کارمزد حرکت کرد؛ البته این تغییر به یکباره نمی تواند صورت گیرد و باید به تدریج و مرحله ای در این بخش حرکت کرد. 
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت در پاسخ به این پرسش که آیا چند تکه شدن نظام کارمزد راهکار خوبی به منظور اصلاح این رویه است، گفت: در بخش پرداخت های الکترونیکی بزرگ ترین اشتباه این بود که به تمام تراکنش ها نگاه یکسانی شد در صورتی که باید به تراکنش های خُرد، متوسط و کلان نگاه متفاوتی هم داشت. ترک تبریزی افزود: در روند اصلاح نظام کارمزد باید با فرهنگ سازی به سمت پیروی از استانداردهای جهانی حرکت کنیم، زیرا انداختن بار کارمزد تمام تراکنش ها به عهده بانک ها پذیرنده این نهادهای مالی را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده که در صورت اصلاح نشدن این روند دیگر امکان فعالیت ناممکن شده و باید به تدریج به سمت تغییر این رویه حرکت کرد.  وی افزود: خوشبختانه بانک مرکزی با تسلط بر این موضوع به منظور اصلاح نظام کارمزد اقداماتی را در دستور کار دارد که امیدواریم زودتر عملی شود. از سوی دیگر رییس هیات مدیره شرکت شاپرک گفت: برخی پیشنهادات برای اصلاح نظام کارمزدها ازسوی بانک ها به بانک مرکزی ارسال شد. علیرضا عیدی مراد درباره اصلاح نظام کارمزدها افزود: شیوه مرسومی در دنیا وجود دارد که هر کسی خدماتی دریافت می کند، باید هزینه آن را نیز پرداخت کند. 
وی افزود: اما در ایران انتظارات غلطی وجود دارد و شرکت های پذیرنده نه تنها هزینه ای پرداخت نمی کنند، بلکه انتظار دریافت تشویقی هم دارند. رییس هیات مدیره شرکت شاپرک گفت: از سوی بانک ها پیشنهادهای مختلفی برای اجرای این طرح به بانک مرکزی و شرکت شاپرک ارایه شده است. عیدی مراد افزود: باید با بررسی این پیشنهاد به نتیجه ای نهایی دست یابیم تا مورد قبول همه بخش ها و ارکان مرتبط باشد و مانند تجربیات گذشته با بازخورد منفی روبه رو نشود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :