fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 218951
    تاریخ انتشار : 21 شهریور 1396 10:27
    تعداد بازدید : 845

    نتایج بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس نشان داد

    42 بند برنامه ششم توسعه مرتبط با فاوا است

    مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی، احکام مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه ششم توسعه را بررسی کرد.

    فناوران - این گزارش را مهدی فقیهی رییس کمیته فناوری های نوین مرکز پژوهش ها با همکاری محمد امین فصیحی تهیه کرده اند و در آن  به بررسی تاریخی احکام مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه های سوم تا پنجم پرداخته و پس از آن به طور مفصل برنامه ششم توسعه را مورد نقد و بررسی قرار داده است.

     42 ماده مرتبط با فاوا
    بسیاری از مواد قانون برنامه ششم توسعه، به توسعه و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) برای تحقق اهداف چشم اندازی کشور مربوط هستند. بخش 13 قانون برنامه ششم توسعه با عنوان ارتباطات و فناوری اطلاعات مشتمل بر مواد 67 تا 69 به طور خاص به موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته است.  علاوه بر این سه ماده که مختص به فناوری اطلاعات و ارتاباطات هستند، حدود 39 ماده دیگر از این قانون با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات یا به کارگیری از دستاوردهای آن در ارتباط هسستند. مجموعه در برنامه ششم توسعه 42 ماده مجزا مشتمل بر 87 بند با مفادی مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد.
    قانون برنامه ششم توسعه، متوسط رشد اقتصادی سالیانه را برای کشور 8 درصد درنظر گرفته است که سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در متغیرهای اقتصادی متوسط، رشد سالیانه بهره وری کل عوامل تولید 6/5 درصد، متوسط رشد سالیانه سرمایه گذاری 5/1 درصد، متوسط رشد سالیانه اشتغال 9/5 درصد و متوسط رشد سالیانه ارزش افزوده 19/4 درصد پیش بینی شده است.

     تفاوت قابل توجه متن پیشنهادی وزارت ارتباطات با متن تصویبی
    براساس این گزارش تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده است به نحوی که در ابتدا دولت یازدهم از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درخواست می کند که احکام لازم را توسط سازمان های زیرمجموعه با مشورت نمایندگان بخش خصوصی، تدوین و به سازمان برنامه و بودجه ارسال کند که البته متن ارسالی وزارت ارتباطات با متن تصویب شده دارای تفاوت قابل توجه است.
    پس از تصویب در کمیته های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان مدیریت، برنامه جهت تصویب به هیات وزیران ارسال شد و سرانجام توسط رییس جمهور تحت عنوان لایحه احکام مورد نیاز برای برنامه های توسعه به مجلس ارسال شد. 
    نکته قابل تامل در این برنامه قرار گرفتن موضوع «فضای مجازی» به عنوان موضوعی خاص، کلان و فرابخشی در بین مسایل محوری برنامه است که دولت را موظف کرده تا پروژه های مرتبط با آن و همچنین مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را صرفا در همین حوزه های مسایل محوری در بودجه سالیانه اعمال کند که در ماده 2 موضوعات خاص کلان فرابخشی آن در بند ت این ماده از قانون برنامه ششم توسعه آمده است.

     خلاصه ای از قوانین اختصاصی فاوا
    قانون برنامه ششم توسعه در بخش 13 با عنوان ارتباطات و فناوری اطلاعات مشتمل بر مواد 67 تا 69 به طور خاص به فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته است. 
    در ماده 67 این قانون به طور مستقیم به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته شده است و اقداماتی را برای دستگاه های اجرایی جهت توسعه زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور از جمله افزایش ظرفیت انتقال (ترانزیت) پهنای باند، توسعه زیرساخت های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی، توسعه دولت الکترونیکی و حفظ یکپارچگی شبکه ملی اطلاعات، الکترونیکی کردن کلیه فرایندها و خدمات با قابلیت الکترونیکی و تکمیل بانک های اطلاعاتی و همچنین توسعه و استقرار خزانه دار یالکترونیکی و اصالت بخشیدن به اسناد الکترونیکی انجام شده است.
    ماده 68 مشتمل بر 10 بند به طور خاص در حوزه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات به مواردی پرداخته است که به توسعه دولت الکترونیکی و هرچه بیشتر الکترونیکی شدن فرایندهای سنتی کمک می کند. در این ماده به مواردی همچون ایجاد نظام اطلاعات استناد پذیر الکترونیکی، توسعه و تکمیل نظام پایش شاخص های توسعه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و دولت الکترونیکی، توسعه محتوا و خدمات الکترونیکی به صورت برخط و بهره برداری از سامانه های مالیات الکترونیکی، معاملات دولتی الکترونیکی و سلامت الکترونیکی با پوشش کلیه ذی نفعان تاکید شده است. همچنین دولت مکلف شده است در این راستا تمهیدات لازم برای کاهش حداقل دوازده و نیم درصد سالیانه از مراجعه حضوری به دستگاه های اجرایی و دستیابی به حداقل هفت و نیم درصد رشد سالیانه الکترونیکی کردن معاملات و تجارت کالا و خدمات کشور و 10 برابر کردن محتوای مناسب دیجیتال را فراهم کند.
    ماده 69 این قانون نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مکلف کرده است تا برای دانش آموزان شهرهای کوچک (با جمعیت زیر 20 هزار نفر)، روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ، امکان دسترسی الکترونیکی از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری و تامین محتوای لازم به کتب درسی، کمک آموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازی های رایانه ای آموزشی، استعدادسنجی، آموزش مهارت های حرفه ای، مهارت های فنی و اجتماعی را به صورت رایگان فراهم آورد.

     جمع بندی گزارش
    برنامه ششم توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، سومین برنامه از چهار برنامه 5 ساله در نظام برنامه ریزی کشور در راستای تحقق اهداف تعیین شده در چشم انداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی ایران است. دستیابی به جایگاه دوم منطقه در فناوری که در چشم انداز سال 1404 به آن تاکید شده است، بدون شک توجه ویژه به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به دنبال دارد. 
    نگاه مسوولانه به احکام برنامه و تلاش برای تحقق آنها در زمان تعیین شده می تواند رسالت برنامه و آنچه در نظر قانونگذار بوده است را تا حد قابل قبول تامین کند. با توجه به سابقه حضور طولانی احکام مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه های توسعه ای کشور، این فناوری نوین به عنوان مولفه ای کلیدی در برناکه ریزی های توسعه و پیشرفت کشور نقش ایفا کرده است.
    از جمله مواردی که طی سال های اجرای برنامه های سوم تا پنجم توسعه، برنامه ریزی درباره به کارگیری این فناوری را تحت تاثیر قرار داده است، رشد سریع تغییرات و قابلیت های ناشی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان است. بنابراین همواره برنامه های ناظر به توسعه این فناوری نیازمند هماهنگی با آخرین تغییران نحوه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
    در برنامه ششم توسعه اهدافی نظیر الکترونیکی کردن خدمات و دولت الکترونیکی به دلیل فراهم آمدن بستر اینترنت طی سال های گذشته توانسته اند این امکان را داشته باشند که بعضی از خدمات را به صورت برخط تعریف کنند و برخلاف برنامه پنجم توسعه موارد متعددی وجود دارد که دستگاه های مختلف برای فراهم کردن خدمات شان، به صورت برخط مکلف شده اند. از این موارد می توان از استقرار سامانه های نظارتی برخط، امکان پاسخگویی برخط به استعلامات و دسترسی برخط به بانک های اطلاعاتی به وسیله دستگاه های مختلف نام برد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :