fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 217463
    تاریخ انتشار : 28 مرداد 1396 8:2
    تعداد بازدید : 858

    مرکز ملی فضای مجازی شناسایی کرد

    96 مانع برسر راه کسب و کارهای نوپای ایرانی

    معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: تفکیک مسوولیت صاحب سرویس و کاربر در مقررات پیام رسان ها تصویب شد و در صورت وقوع جرم ازطریق کاربر یک پیام رسان، از همان ابتدا مدیر سرویس مجرم شناخته نمی شود که به تعطیلی کسب و کار منجر شود.

    فارس - امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی درباره مشکل کسب وکارهای کاربرمحور که در صورت بروز تخلف ازطریق کاربر صاحب کسب وکار متخلف شناخته شده و کسب وکار تعطیل می شود، گفت: تلاش برای حل این مشکل تا حدود زیادی پیشرفت داشته و در برخی مصادیق به نتایج نهایی رسیده است؛ برای مثال در مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی درباره پیام رسان ها در پیوست مربوط به قوه قضائیه تفاوت مسوولیت سرویس دهنده و کاربر در تخلف دیده شده است.
    وی ادامه داد: در این پیوست دیده شده که در وقوع هر تخلف در نخستین اقدام سرویس دهنده به عنوان متخلف دیده نشود؛ اما باید برای شناسایی و برخورد با شخص متخلف همکاری کند. معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: این موضوع به نحو خوبی در حال پیشرفت است و این بحث ها با نهادهای قضایی مطرح شده است. آمادگی هایی در حال ایجاد است که در چنین مواردی در مرحله اول فورا سرویس دهنده تعطیل نشود.
    خوراکیان ادامه داد: این موضوع دارای چندین بعد است که باید همه اجزای این پازل موازی پیش بروند که یکی از اجزا نظام هویت است تا اقدام هر شخص در فضای مجازی روشن باشد.

     ارایه دهندگان محتوا به پیوست فرهنگی توجه کنند
    معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: در حال حاضر ایران در دوره گذار از مشاغل سنتی به نوین است و از این رو نیازمند 4 مقوله مهم آموزش، فرهنگ سازی برای مدیریت چالش ها، آسیب ها، آینده نگری و رشد و توسعه کشور هستیم. خوراکیان گفت: به همه ارایه دهندگان سرویس محتوایی در کشور توصیه می کنم و از آنها می خواهم به پیوست فرهنگی و آموزش توجه کنند.
    وی افزود: در حوزه پیوست فرهنگی دو سند قانونی وجود دارد که یکی پیوست فرهنگی اپراتورها و دیگری نظام پیوست نگاری است و در نظام پیوست نگاری دیده شده که هر فرآیندی از جمله سرویس های بزرگ نیازمند پیوست فرهنگی است و در این نظام چارچوب پیوست دیده شده است.

     صدور مجوز برای کسب و کارهای مجازی، سلیقه ای است
    معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان مدیریت چالش ها و آسیب ها، گفت: در دوره گذار از مشاغل سنتی به نوین، برخی مشاغل سنتی تحت تأثیر قرار می گیرند که در این رابطه همکاری دستگاه ها بسیار مهم است که بعضا دیده شده دستگاه ها ضوابطی را ابلاغ می کنند که فعالان فضای مجازی باید از دستگاه ها مجوزهای جداگانه و متعدد بگیرند.
    خوراکیان افزود: باید در حوزه صدور مجوز از اعمال نظر سلیقه ای پرهیز شود.
    وی با بیان لزوم حمایت از سرویس های بومی گفت: در حالی که داعیه حمایت از سرویس های بومی را داریم اما در عمل آن قدر محدودیت ایجاد می کنیم که هیچ سرویسی نمی تواند رقابت کند که در این زمینه کمک دستگاه ها، سرویس دهنده ها و بخش خصوصی موردنیاز است.
    معاون مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: مرکز ملی فضای مجازی می تواند در به حداقل رساندن چالش ها و آسیب ها نقش مهمی داشته باشد تا با حداقل آسیب و ضرر اقتصادی از دوره گذار از سرویس های سنتی به نوین عبور کنیم.
    خوراکیان با بیان مقوله آینده نگری در مقررات گذاری برای کسب وکارهای نوپا گفت: مسیر رشد فناوری اطلاعات در ایران مسیر همه دنیاست و باید با نگاه فرصت محور حداکثر تلاش را در استفاده از این فرصت در تمامی حوزه ها از جمله اقتصاد، اشتغال، فرهنگ و آموزش به کار بندیم. 

     96 عنوان مانع سر راه کسب وکارهای نوپاست
    معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: باید موانع کسب و کار شناسایی شود که در معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی تاکنون 96 عنوان مشکل و موانع کسب وکارهای نوپا در 15 محور اولویت دار شناسایی شده که در جلسه اخیر کمیسیون محتوا ارایه و اصلاحاتی روی آن انجام 
    شد.
    خوراکیان گفت: در نهایت با مشورت بخش خصوصی 96 عنوان مشکل همراه با ارایه راهکار نهایی می شود.
    وی با بیان فعالیت 588 هزار شغل ایرانی در فضای مجازی گفت: این تعداد در سال 99 باید به 872 هزار شغل برسد که البته معتقدیم ظرفیت موجود در کشور بسیار بیشتر از رقم پیش بینی شده است.
    معاون مرکز ملی فضای مجازی درباره مهم ترین مشکلات کسب وکارهای محتوایی گفت: یکی از مشکلات عمده آگاهی نداشتن کاربران به دلیل جدید بودن فضاست که مشکلاتی را در مراجع قضایی و انتظامی ایجاد می کند و با آموزش و فرهنگ سازی این مشکلات کاهش پیدا خواهد کرد.
    خوراکیان افزود: مشکل دیگر ارتباط موازی دستگاه های مختلف با کسب وکارهای نوپاست که از این رو صاحبان این کسب وکارها خواهان ایجاد پنجره واحدی برای ابلاغ ضوابط و مقررات هستند تا ابلاغ قوانین به صورت هماهنگ تر انجام شود.
    وی ادامه داد: اعمال سلایق از دیگر مشکلات فعالان این بخش است. این فعالان در برخی موارد ابلاغیه هایی دریافت می کنند که نمی دانند قانونی است یا خیر و در برخی از این ابلاغیه ها نشانه رفتارهای سلیقه ای و نبود پشتوانه قانونی دیده می شود.
    معاون مرکز ملی فضای مجازی آگاهی متولیان را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: در این رابطه جلساتی را با نهادها تشکیل داده ایم که آشنایی بیشتری برای متولیان امر درباره فعالان این حوزه و ویژگی های محیط فعالیت آنها ایجاد 
    شود.
    خوراکیان همچنین درباره اینکه قرار بود مقررات ساماندهی کسب وکارها در فضای مجازی و راه حل تداخل کسب وکار سنتی و نوین تهیه شود، گفت: سند جامعی برای ایجاد مشاغل در فضای مجازی در حال آماده سازی است که در این سند به ملاحظات مشاغل سنتی نیز توجه لازم خواهد شد.
    وی همچنین افزود: مرکز ملی فضای مجازی تصمیم قطعی دارد که قبل از فراگیر شدن اینترنت چیزها درباره آن تصمیم گیری کنند. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :