fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 213836
    تاریخ انتشار : 28 تیر 1396 11:6
    تعداد بازدید : 762

    حذف تدریجی خودپردازها به نفع پرداخت های موبایلی

    خودپردازها که طی دهه های گذشته به جزو لاینفک زندگی مردم تبدیل شده اند، به پایان عصر خود نزدیک می شوند تا جای خود را به فناوری های نوین در این حوزه دهند.

    ایبِنا - گسترش دستگاه های خودپرداز در کنار پیشرفت همزمان صنعت پرداخت الکترونیکی حجم زیادی از مراجعه به شعب را کاهش داده و اکنون تقریبا سال هاست که مردم برای انجام اموری مانند انتقال وجه، برداشت وجه نقد، دریافت مانده حساب، پرداخت اقساط تسهیلات، پرداخت قبوض، دریافت گردش حساب، خرید شارژ و خدماتی از این دست به جای شعب بانک ها، به دستگاه های خودپرداز مراجعه می کنند.
    براساس آخرین آمار بانک مرکزی اکنون بیش از ۴۶ هزار دستگاه خودپرداز در کشور در حال ارایه خدمات هستند که حدود ۱۲ هزار دستگاه آن در تهران قرار دارد. از مجموع خودپردازهای کل کشور بانک ملی با بیش از هفت هزار دستگاه بیشترین تعداد خودپردازها را در اختیار دارد و بانک های صادرات و ملت در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند. همچنین در فروردین ماه سال جاری بیش از ۴۱۰ میلیون تراکنش توسط خودپردازها انجام شده است که در این زمینه نیز رتبه های اول تا سوم به بانک های ملی، صادرات و ملت تعلق دارد. بررسی این دو آمار حاکی از آن است که روزانه حدود ۳۰۰ تراکنش روی هر دستگاه خودپرداز انجام می شود. خودپردازها با وجود تمام مزایایی که نسبت به شعب دارند، دارای نقاط ضعفی نیز هستند و آن عدم توانایی برای ارایه خدمات بانکی است که نیاز به تعامل دو طرف دارد، ازجمله سرویس هایی مثل افتتاح انواع حساب بانکی، دریافت چک های بین بانکی، دریافت یا وصول چک های بانکی، دریافت تسهیلات یا حتی آگاهی یافتن از شرایط لازم برای دریافت یک تسهیلات خاص، دریافت مشاوره برای سرمایه گذاری یا مسایلی از این نوع. مجموعه ای از این کاستی ها باعث شده همچنان مراجعه به شعب بانک ها ادامه یابد. شهروز زندی، معاون فروش شرکت پویا در این باره اظهار داشت: خودپرداز حوزه ای تقریباً منسوخ محسوب می شود؛ چراکه اکنون عملیات پرداخت های غیرحضوری و الکترونیکی رایج شده و پرداخت با کارت بخش مهمی از خدمات را پوشش می دهد. وی افزود: موبایل بانک، تلفن بانک و اینترنت بانک موجب شده نیاز به پول نقد برای تراکنش کاهش پیدا کند، بنابراین توسعه خودپردازها در دستور کار بانک ها نیست و کشورهای خارجی که از ما در این حوزه جلوترند، در حال جمع آوری تعدادی از دستگاه های خود هستند. وی با بیان اینکه بانک ها به این نتیجه رسیده اند که سرمایه گذاری باید در حوزه خدمات الکترونیکی باشد نه حوزه خودپردازها، ادامه داد: با توجه به تقویت شبکه بانکی بحث انجام تراکنش های آنلاین در حال توسعه است، موبایل ابزاری پیشرفته و در اختیار همه آحاد جامعه است به همین دلیل بحث mobile payment مهم تر است و در این حوزه سرمایه گذاری می کنند.  وی افزود: اکنون در مفهوم بانکداری تحولی ایجاد شده و افزایش تراکنش های اینترنتی موجب کاهش مراجعه مردم به شعب شده است، به همین دلیل بانک ها غالباً با شعب زیان ده روبه رو می شوند که تعداد تراکنش های آنها کم است و هزینه هایی چون اجاره محل، آب، برق و غیره را پاسخگو نیست. وی با بیان اینکه توسعه VTM (خودبانک) دو الزام دارد، گفت: یکی از الزامات ایجاد یک بستر مخابراتی برای مدیریت تماس ها در مرکز مدیریت بانک است، چراکه مردم به مراکز متعدد مراجعه می کنند و به یک مرکز اصلی وصل می شوند و سرویس را دریافت می کنند. معاون فروش شرکت پویا افزود: الزام دوم قانونی و حقوقی است، چراکه خدماتی در این مراکز ارایه می شود که قبلاً در شعب ارایه می شده و مستلزم احراز هویت مشتری است که این مسایل نیز در ادارات و سازمان های بانک ها در حال بررسی است تا روش مناسب و قانونی برای این الزامات در خصوص بانکداری الکترونیکی تدوین شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :