fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 212811
    تاریخ انتشار : 12 تیر 1396 10:29
    تعداد بازدید : 626

    صنعت پرداخت ایران در انتظار تحولات بزرگ است

    ارایه خدمات نامحدود و رایگان روی پایانه های آندروییدی

    صنعت پرداخت در سال های اخیر در عرصه بین المللی به شدت در مسیر تحول و رشد قرار گرفته است. به اذعان کارشناسان و مسوولان نظام بانکی صنعت پرداخت کشورمان در دو دهه گذشته نتوانسته هم راستا با این تحولات حرکت کند و دچار عقب ماندگی های جدی است. در دو سال گذشته البته حرکات مثبتی برای جبران این عقب ماندگی ها انجام گرفته که هر چند متناسب با نیازهای این حوزه نیست؛ اما امیدوار کننده است. یکی از این اقدامات ابلاغ ضوابط انتقال کارت به کارت بدون استفاده فیزیکی از کارت بانکی از سوی بانک مرکزی است. به باور کارشناسان این اقدام می تواند به افزایش حضور ارایه دهندگان خدمات نوین بانکی در دراز مدت در این عرصه کمک کند و حتی در صورت تداوم این گونه تسهیلات قانونی صنعت پرداخت کشورمان در آستانه تحول قرار بگیرد.

    منصور اولی
    بانک مرکزی  ۲۵ خردادماه ابلاغیه ای را درباره «انتقال کارت به کارت دوجانبه بدون حضور کارت» به شبکه بانکی ابلاغ کرد و بلافاصله بعد از آن در اپلیکیشن یکی از شرکت های پرداخت الکترونیک انتقال کارت به کارت که چندی پیش به دلیل مغایرت با قوانین شرکت شاپرک متوقف شده بود، فعال و به تدریج این خدمت در این نرم افزار از مبدأ بانک های ملی، کشاورزی، دی، اقتصاد نوین و تمام کارت های عضو شتاب میسر شد.
    به نظر می رسد با اجرایی شدن این ابلاغیه، از این به بعد پرداخت انجام عملیات کارت به کارت به وسیله تمام نرم افزارهای شرکت های پی اس پی با درخواست این شرکت ها، اجازه بانک مرکزی و پذیرفتن مسوولیت آن از سوی بانک های ارایه کننده این خدمت به شرکت های پی اس پی مجاز  خواهد بود. 
    مهدی شهیدی، رییس هیات مدیره شرکت آسان پرداخت در این باره معتقد است: «پرداخت کارت به کارت در اپلیکیشن های پرداخت و مالی جزو نیازهای روزمره مردم است و هر نوع محدودیتی که در گذشته در این زمینه ایجاد شده بود، موقتی و برخاسته از شرایط آن زمان بوده است. طی این سه سال که از توقف سرویس کارت به کارت گذشت، امکانات و سامانه هایی مانند پیوند به وجود آمد که احراز هویت مضاعف را ممکن ساخته اند، مردم به پیامک های تراکنش بانکی عادت کرده اند و با دقت شماره تلفن همراه خود را در بانک ها ثبت می کنند.»
    هر چند به نظر نمی رسد این ابلاغیه بانک مرکزی از نظر افزایش درآمد اثر چندان قابل توجهی بر شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت نخواهد داشت، اما از این نظر که به این شرکت ها امکان خواهد داد تا سبد خدمات خود را تکمیل کنند، دارای اهمیتی دو چندان است. یکی از موانع گسترش فعالیت ارایه دهندگان خدمات نوین مالی و بانکی در کشورمان محدود بودن سبد خدماتی آنان است. هر نوع قانونگذاری که اجازه افزایش سبد خدمات را به این شرکت ها بدهد، از نظر کارشناسان می تواند به مثابه یک پایه اساسی برای قوت گرفتن فعالیت آنان در بلند باشد. به باور کارشناسان نظام بانکی کشورمان دیر یا زود ناگزیر خواهد بود که به سمت نظام کارمزد محوری و کسب درآمد از محل ارایه خدمات حرکت کند. 
    نکته ای که نباید فراموش کرد، این است که کارمزد خدمت کارت به کارت برای تمام بازیگران چرخه پرداخت به درستی تعریف شده و شاید مناسب ترین شیوه کارمزد در نظام فعلی کارمزد انتقال وجه است؛ چراکه تمام عوامل دخیل در این چرخه، کارمزدی متناسب با خدمتی که ارایه می دهند، دریافت می کنند. این سرویس برای بانک ها درآمد خوبی دارد به حدی که شاید بیراه نباشد اگر بگوییم کارمزدی که از این بخش حاصل می شود، کارمزدهای مختلفی را که بانک ها به شبکه پرداخت تحت عناوین مختلف پرداخت می کنند، جبران می کند. ازاین رو سرویس دهی در این بخش به بانک های بزرگ، موجب افزایش درآمدهای آن ها می شود.
    از این ابلاغیه برداشت می شود که ارایه خدمت پرداخت کارت به کارت، فعالیت استارت آپ ها و فین تک ها را نیز در بر می گیرد که با این فرض، تحول بزرگی در صنعت پرداخت کشور ایجاد می شود و ممکن است ظرف چند ماه آینده شاهد تحولات نوین در صنعت پرداخت در بخش سخت افزاری، نرم افزاری و همچنین فناوری های نوین باشیم. با چنین برداشتی از این ابلاغیه فضا برای فعالیت استارت آپ ها باز می شود؛ ازاین رو استارت آپ های زیادی به این بخش ورود می کنند که البته یک عده از آن ها ممکن است به طور طبیعی در این راه شکست بخورند.
    رییس هیات مدیره شرکت آسان پرداخت در این باره معتقد است: ازاین پس در صنعت پرداخت کشور فصل نوینی در پرداخت های حضوری و غیرحضوری آغاز می شود. از این رو با ورود پوزهای آندروییدمحور ، فضا برای فعالیت شرکت های پرداخت الکترونیکی باز می شود. شرکت های پی اس پی یا نهادی که متولی پرداخت است، در پوزهای آندروییدی با قرار دادن ماژول پرداخت خود روی این پوزها، این امکان را به برنامه نویسان می دهند که خدمات متنوعی را به صورت مکانیزه با قیمت صفر در اختیار پذیرندگان قرار دهد زیرا پوزهای جدید قابلیت اخذ سفارش، دریافت وجه و دادن نوبت به مشتریان را دارد
     به هر روی به نظر می رسد، صنعت پرداخت در کشورمان کم کم باید خود را برای تحولات مثبت آماده کند و البته نهادهای نظارتی مانند بانک مرکزی هم باید در این راستا برنامه ریزی مدون و کارشناسی داشته باشند. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :