آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 21277
تاریخ انتشار : 18 دی 1391 10:7
تعداد بازدید : 1377

وضعیت میزبانی سایت‌هایی که ایرانیان استفاده می‌کنند به روایت مدیر عامل افرانت

«دیتا سنتر» حلقه مفقوده فاوای ایرانی است

بر اساس آمار سایت alexa، در پایان آذر ماه 91 از میان 500 سایت پربیننده که ایرانیان آنها را بازدید می کنند، 56 سایت غیرایرانی و 444 سایت ایرانی هستند که از بین آنها 164 سایت در ایران (37 درصد) و 280 سایت در خارج از ایران (63 درصد) میزبانی می شوند.

 فریدون قاسم‌زاده، کارشناس فناوری اطلاعات با بیان این مطلب گفت: در مجموع از میان 500 سایت پرمراجعه ایرانیان 11 درصد سایت‌های خارجی، 56 درصد سایت‌های ایرانی میزبانی شده در دیتاسنترهای خارجی و 33 درصد سایت‌های ایرانی هستند که در داخل کشور میزبانی می‌شوند.
مؤسس شرکت افرانت  افزود: هر چند با توجه به تصمیم مسوولان مبنی بر انتقال سایت‌های دولتی به داخل و نیز به دنبال افزایش نرخ ارز تعداد سایت‌های ایرانی در خارج به ویژه آمریکا و کانادا که در طول سال‌های گذشته بیشترین سهم میزبانی سایت‌های ایرانی را داشته‌اند کاهش یافته و تعداد سایت‌های میزبانی شده در ایران به تدریج افزایش یافته و به 33 درصد رسیده است اما براساس آمار آذر ماه سال جاری مجددا سهم کشورهای خارجی در میزبانی سایت‌های پرمراجعه ایرانی افزایش یافته و از 52 درصد در پایان آبان ماه به 56 درصد در پایان آذر ماه رسیده است.
وی افزود: نکته جالب توجه دیگر در آمار اخیر این است که سهم کشور آلمان در میزبانی سایت‌های ایرانی در طی این دوره به سرعت افزایش یافته به نحوی که در حال حاضر دیتاسنترهای مستقر در آلمان با میزبانی 101 سایت پربیننده ایران (نزدیک 20 درصد) بیشترین سهم را در میزبانی سایت‌های ایرانی در خارج به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که آمریکا با 73 سایت (15درصد) در رتبه دوم و کانادا با 62 سایت (12درصد) در رتبه سوم میزبانی سایت‌های پرمراجعه ایرانی قرار دارند.

علت؟
او گفت: مهم‌ترین علت این روند حجم ترافیک بالای مورد نیاز سایت‌های پربیننده و در نتیجه نبود امکان رقابت دیتاسنترهای ایرانی که از پهنای باند بسیار گران در مقایسه با دیتاسنترهای خارجی استفاده می‌کنند، است.
وی افزود: در مورد قیمت خدمات دیتاسنتر، هر چند به دنبال افزایش قیمت ارز فاصله قیمت‌های خدمات دیتاسنترهای داخلی با خارجی کمتر شده ولی هنوز به دلیل وجود اختلاف قیمت بسیاری از سایت‌های پرمراجعه که ترافیک بالایی دارند، انگیزه کافی برای انتقال به داخل کشور پیدا نکرده‌اند. برای بررسی علت این امر باید توجه کرد که قیمت خدمات دیتاسنترها از دو بخش ثابت و متغیر تشکیل می‌شود.
قاسم‌زاده افزود: قیمت ثابت خدمات دیتاسنتر مربوط به هزینه‌های سربار، استهلاک، حقوق و دستمزد و مقدار مشخصی ترافیک است که در حال حاضر و به دنبال افزایش نرخ ارز هزینه این بخش برای خدمات دیتاسنترهای ایرانی به قیمت‌های جهانی نزدیک شده است. بخش دوم قیمت خدمات دیتاسنتر قسمت متغیر آن است که مربوط به هزینه استفاده از ترافیک مازاد بوده و میزان آن مستقیما به قیمت خرید پهنای باند مربوط می‌شود و لذا گران بودن پهنای باند در کشور ما باعث بالا ماندن هزینه متغیر یعنی هزینه ترافیک در مقایسه با دیتاسنترهای خارجی و در نتیجه عدم تمایل بسیاری از سایت‌های ایرانی مستقر در خارج به ویژه سایت‌های پرترافیک به انتقال به ایران شده است.
این کارشناس افزود: به‌رغم این مساله امکان رقابت دیتاسنترهای داخلی با خارجی از نظر قیمت وجود دارد، مشروط بر آنکه قیمت پهنای باندی که در اختیار دیتاسنترهای داخلی قرار می‌گیرد نزدیک به قیمت پهنای باندی که توسط دیتاسنترهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد باشد که برای اینکار لازم است دولت یا قیمت پهنای باند خود را که به صورت انحصاری از سوی زیرساخت عرضه می‌شود کاهش دهد و یا تخفیف ویژه را برای تشویق دیتاسنترهای داخلی و کمک به توسعه آنها در کشور پیش‌بینی کند.

دیتاسنترهای ایرانی قدرت رقابت با دیتاسنترهای خارجی را دارند؟
وی گفت: اصولا برای سایت‌های ارایه‌دهنده خدمات و نیز کاربران هر کشور بهتر است سایت‌های مورد مراجعه از سوی مردم در دیتاسنترهای همان کشور میزبانی شوند. معمولا در معماری شبکه برای سایت‌های پربیننده این موضوع مدنظر قرار می‌گیرد و دیتاسنترهای بزرگ برای پاسخگویی به مراجعان سایت توسط مردم هر کشور سعی می‌کنند از دیتاسنترهای موجود در همان کشور استفاده کنند زیرا با این روش از ترافیک بی‌مورد در شبکه اینترنت کاسته شده و به تبع آن هزینه ارایه خدمات به شدت کاهش می‌یابد، ضمن اینکه سرعت دسترسی و پایداری خدمات برای کاربران که اطلاعات را از نزدیک‌ترین سرور دریافت می‌کنند افزایش می‌یابد.
وی افزود: بنابراین دیتاسنترهای محلی امروزه حلقه مکمل و نیز شریک تجاری دیتاسنترهای خارجی برای ارایه خدمات در آن کشور محسوب می‌شوند و این نوع همکاری میان دیتاسنترهای کشورها بسیار رایج است. در مورد کیفیت نیز امکان ارایه خدمات دیتاسنتر با کیفیت طراز جهانی در ایران حتی در شرایط فعلی وجود دارد مشروط بر آنکه دولت حداقل سطح کیفیت (SLA) پهنای باند خود را که باید در طراز جهانی باشد، برای خدمات اینترنت خود تعریف و براساس آن پهنای باند خود را ارایه کند تا مشتریان این پهنای باند یعنی دیتاسنترها بتوانند براساس آن سطح کیفیت خدمات دیتاسنتر را برای مشتریان خود تعریف کنند.

چرا دیتاسنتر ایرانی؟
به اعتقاد این کارشناس در مورد سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی مهم‌ترین دلیل استفاده از دیتاسنترهای داخلی ملاحظات امنیتی است. به همین دلیل اکثر این سازمان‌ها و شرکت‌ها از مدتی پیش سایت‌ها و سرورهای اصلی و پشتیبان خود را به داخل کشور منتقل کرده‌اند. در مورد سازمان‌ها و شرکت‌های غیردولتی و سایت‌های خصوصی مهم‌ترین انگیزه برای انتقال به داخل کشور قیمت و کیفیت ارایه خدمات است.
وی افزود: در مورد کیفیت خدمات دیتاسنترهای داخلی با توجه به اینکه سرعت دسترسی به سایت‌ها در صورت میزبانی آنها در داخل کشور به دلیل حذف ترافیک بین‌الملل به شدت افزایش می‌یابد، انگیزه زیادی به ویژه از سوی سایت‌های پرمراجعه از قبیل سایت‌های خبری و سایت‌هایی که از آنها برای انتقال عکس، فیلم و فایل‌های با حجم بالا استفاده می‌شود و اینترنت بین‌الملل به دلیل ظرفیت پایین آن در ایران برای آنها به صورت گلوگاه عمل می‌کند وجود دارد.
به گفته وی عامل مهم دیگر برای استفاده از خدمات دیتاسنترهای داخلی امکان مراجعه حضوری به این دیتاسنترها و انعطاف بالای این مراکز برای تامین نیازمندی‌های اختصاصی سازمان‌ها و شرکت‌هاست که این امکان در صورت استفاده از دیتاسنترهای خارجی برای ایشان وجود ندارد.

راه‌حل توسعه دیتاسنترهای داخلی
قاسم‌زاده گفت: به‌رغم اهمیت استراتژیک دیتاسنتر در توسعه IT در کشور متاسفانه امروزه دیتاسنترها به حلقه مفقوده در صنعت IT ایران مبدل شده‌اند به نحوی که تعداد دیتاسنترهای تجاری موجود در کشور کمتر از تعداد انگشتان دست هستند که از این تعداد محدود نیز برخی بنا به دلایل مختلف فعالیت‌های خود را در این زمینه محدود کرده‌اند و نمونه آن را غیبت اکثر آنها در نمایشگاه الکامپ سال قبل و امسال شاهد بودیم.
وی گفت: برای توسعه دیتاسنترها در داخل کشور اولا دولت باید از رقابت با بخش خصوصی در این زمینه خودداری کند و ثانیا به شرکت‌های خدمات دهنده در بخش دیتاسنتر پهنای باند ارزان‌تر و نزدیک به قیمت‌های جهانی و با کیفیت بالا ارایه کند تا این شرکت‌ها نیز به واسطه دریافت پهنای باند ارزان و با کیفیت مناسب بتوانند کیفیت و قیمت خدمات خود به کاربر نهایی را بهبود داده و امکان رقابت با دیتاسنترهای خارجی را به دست آورند.
 وی در پایان گفت: با توجه به اینکه سیاست دولت این است که سایت‌ها و سرورهای ایرانی در داخل کشور میزبانی می‌شود باید علاوه بر تخفیف در قیمت پهنای باند، سیاست‌های تشویقی مناسبی برای فعالان این بخش از قبیل معافیت‌های مالیاتی و ارایه تسهیلات بانکی ارزان قیمت در نظر گرفته شود تا انشاالله بتوانیم در کشورمان شاهد رشد و شکوفایی دیتاسنترها که نقش صنعت ما را در فضای مجازی ایفا می‌کنند باشیم.
 منبع : ایسنا


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :