fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 212020
    تاریخ انتشار : 28 خرداد 1396 10:38
    تعداد بازدید : 1101

    رییس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضاییه:

    ابلاغ الکترونیکی، 13 میلیون سفر درون شهری را کم کرد

    معاون رییس قوه قضاییه درباره جزییات و مزایای سامانه ابلاغ الکترونیکی گفت: این سامانه پس از دو سال مطالعه در سال ۹۵ برای نخستین بار در دستگاه قضایی راه اندازی شد.

    میزان- حمید شهریاری با اعلام صرفه جویی ۳۲ میلیارد تومانی با راه اندازی سامانه ابلاغ الکترونیکی افزود: چون شهروندان در ابلاغ الکترونیکی ثبت نام کرده اند، طبق آمارهای ما در اردیبهشت امسال بالغ بر ۹۸ درصد ابلاغ ها به دست شهروندان رسیده است.
    شهریاری گفت: ابلاغ به روش سنتی منجر به واخواهی و تجدید اوقات می شد که خودش زمان رسیدگی را طولانی می کند. 
    وی افزود: خوشبختانه با ابلاغ الکترونیکی این مساله در دستگاه قضایی حل شده است و افرادی که ثبت نام کرده باشند، می توانند با در اختیار قرار دادن شماره تلفن همراهشان‏، ابلاغ هایشان را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.
    شهریاری گفت: در شش ماه گذشته بالغ بر ۱۳ میلیون سفر درون شهری شهروندان کاسته شده است و علاوه بر این شاهد افزایش رضایتمندی مردم هم بوده ایم، چراکه مطمئن هستند که ابلاغ ها به دستشان می رسند. 
    شهریاری درباره سامانه ثبت نام الکترونیکی (ثنا) گفت: افرادی حقیقی می توانند با مراجعه به این سامانه اطلاعاتی درباره محل اقامت و تلفن همراه خود ارایه کنند و پس از ثبت نام از طریق شبکه، احراز هویت صورت می گیرد و هم اکنون بالغ بر دو و نیم میلیون نفر از شهروندان ما در این سامانه ثبت نام کرده اند که می توانند مطمئن باشند هر نوع قرار، ابلاغ یا مسایل مربوط به آن ها در دستگاه قضایی از طریق پیامک به آن ها اعلام می شود. 
    معاون رییس قوه قضاییه از شهروندان درخواست کرد که چنانچه مایل هستند اطلاعاتی درباره پرونده های قضایی شان به آن ها واصل شود برای ثبت نام به دفاتر خدمات الکترونیکی یا به دفاتر دادگاه ها یا دادسرا ها مراجعه کنند. 
    شهریاری گفت: علاوه بر این با همکاری سازمان ثبت احوال موفق شده ایم در این مدت همه پرونده ها را از روی عکس احراز هویت کنیم و احراز هویت اشخاص از این طریق در مراجع قضایی میسر شده است. 
    وی افزود: اکنون بالغ بر اطلاعات ۳۲ میلیون نفر از شهروندان ما در سامانه های مختلف وجود دارد که در اختیار مراجع قضایی قرار داده ایم. رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: سامانه ثبت نام بسیار گسترده است و در سال آینده بنا داریم در خصوص ثبت نام وکلا و کارشناسان هم اقدام کنیم که می توانند تحت شبکه، احراز هویت شوند و از دفاتر خودشان یا محل اقامت خودشان، خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند.
    شهریاری افزود: اشخاص حقوقی هم ثبت نام شان امسال انجام خواهد شد تا قرار ها و ابلاغیه هایی که به نامشان صادر می شود از طریق سامانه ابلاغ به آن ها ابلاغ شود. 
    وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا سامانه ابلاغ فقط منحصر به افرادی است که در قوه قضاییه پرونده دارند، گفت: این سامانه گسترده است و حتی کسانی که در دستگاه قضایی پرونده ندارند، می توانند ثبت نام کنند تا اگر احیانا زمانی پرونده قضایی داشتند اطلاعات آن برایشان ابلاغ شود. 
    معاون رییس قوه قضاییه گفت: ما به دستگاه های دیگر هم اعلام آمادگی کرده ایم که احراز هویت تحت شبکه برایشان انجام شود.
     راه اندازی هزار دفتر خدمات الکترونیک قضایی تا پایان سال 
    شهریاری  با اعلام راه اندازی هزار دفتر خدمات الکترونیکی قضایی تا پایان سال گفت: دفاتر الکترونیکی قضایی یکی از خدماتی بود که برای جلوگیری از خدمات مکرر شهروندان برای ثبت دادخواست و شکواییه در دستگاه قضایی طراحی و این امر باعث شد که یکی از مراحل رسیدگی که داخل مراجع قضایی انجام می شد، از مراجع قضایی خارج و به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی منتقل شود. 
    معاون رییس قوه قضاییه گفت: حدود 226 عنوان دادخواست از قبیل دادخواست های بدوی، تجدید نظر، واخواهی، شکواییه چک، اظهارنامه برای ثبت، پیگیری و اطلاع رسانی در این دفاتر طراحی شده است. وی افزود: بخش قابل ملاحظه ای از نیروهای انسانی که قبلا در دادگاه ها در حال ثبت دادخواست بودند با تاسیس این دفاتر، آزاد و در مراحل دیگری به خدمت گرفته شدند که صرفه جویی قابل ملاحظه ای از نظر مکان، نیروی انسانی و هزینه های جاری صورت گرفت.
    شهریاری با بیان اینکه هم اکنون 150 دفتر خدمات الکترونیکی قضایی در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند گفت: در هر پرونده ای 20 قلم اطلاعاتی را در این دفاتر ثبت و ضبط می کنیم و این امر سبب شد اطلاعات دقیقی درباره پرونده های تشکیل شده داشته باشیم در حالیکه قبلا این اقلام اطلاعاتی به سه چهار قلم بیشتر نمی رسید و گاهی به خاطر فشار کار این اقلام اطلاعاتی دقیق نبود اما امروزه با ارتباطات میان سامانه های کشوری از جمله سامانه ثبت احوال 20 قلم اطلاعاتی درباره پرونده ضبط و ثبت می شود که بعدا برای مدیریت امور قضایی کارآمد خواهد بود. 
     نحوه نظارت بر دفاتر 
    وی درباره نحوه نظارت بر این دفاتر به تاسیس دفاتر کانون خدمات الکترونیکی قضایی در داخل مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و همچنین در اداره کل خدمات الکترونیکی قضایی پرداخت و گفت: فهرست اقلامی تهیه شد که همه دفاتر باید واجد این اقلام باشند که نمونه این اقلام عبارت است از داشتن صندلی، تهویه مناسب، نوبت دهی مکانیزه و غیره.
    وی افزود: هم اکنون هم اداره کل خدمات الکترونیکی قضایی و هم کانون خدمات الکترونیکی قضایی بر روند این دفاتر نظارت می کنند و اقدامات غیر قانونی این دفاتر هم می تواند از طریق شماره 129 قوه قضاییه اطلاع رسانی شود. رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: در سال گذشته 17 هزار نفر در فراخوان جدید دفتر خدمات قضایی ثبت نام و حدود 500 نفر بالاترین امتیاز را کسب کردند و هم اکنون مراحل مصاحبه و گزینش آنها در حال پیگیری است و تا پایان امسال هزار دفتر الکترونیکی خدمات قضایی در 400 نقطه قضایی راه اندازی می شود .  وی افزود: تلاش داریم 33 خدمت جدید هم در این دفاتر طراحی کنیم که به مرور عرضه می شود و برای امسال دو خدمت شامل تقدیم لایحه و درخواست شوراهای حل اختلاف را به صورت پایلوت در دستور کار داریم و به مرور هر مقدار که بتوانیم از آن 33 خدمت در دفاتر خدمات قضایی ایجاد خواهیم کرد. 
    شهریاری درباره نحوه برخورد با تخلفات این دفاتر گفت: تخلفات در شورایی رسیدگی می شود و تاکنون حدود 7 نمونه از تخلفات از قبیل رعایت نکردن تعرفه ها به ما گزارش شده است که چندین مورد با تذکر رفع شد و چند مورد دیگر هم با وجود تذکرات مکرر رفع نشد که فعالیت این دفاتر با حکم دادگاه بدوی متوقف شد و یک نمونه هم داشتیم که به دلیل بی توجهی به اخطارها عزل شد.

    هشدار قوه قضاییه درباره ایمیل های جعلی ابلاغ الکترونیکی
    قوه قضاییه با صدور اطلاعیه ای درباره حربه جدید جاسوسان که از طریق ارسال نامه های الکترونیکی و با عنوان جعلی انجام می شود، هشدار داد.
     در این اطلاعیه آمده است با توجه به شکایت برخی از مردم، به تازگی نامه های الکترونیکی با عنوان مجعول «سامانه رسیدگی به شکایات دادگاه های عمومی و انقلاب اسلامی پایگاه اطلاعاتی وزارت دادگستری» برای برخی افراد ارسال شده است که حاوی مطالب جعلی بوده و خواننده را ترغیب به باز کردن پیوست های نامه می کند.
    با بررسی های صورت پذیرفته مشخص شد پیوست های مذکور آلوده به بدافزار جاسوسی بوده که اطلاعات کاربران را به مکانی خارج از کشور ارسال می کند.
    در این اطلاعیه مرکز آمار و فن آوری اطلاعات قوه قضاییه ضمن اعلام این موضوع که کلیه ابلاغ های الکترونیکی صرفا در سامانه ابلاغ الکترونیکی قوه قضاییه به آدرس eblagh.adliran.ir و با نام کاربری و رمز عبور افراد قابل مشاهده است، اعلام کرد که هموطنان از بازکردن پست های الکترونیکی و ضمائم آن با متن و عناوین مشابه جدا خودداری کنند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :