fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 211713
    تاریخ انتشار : 22 خرداد 1396 10:41
    تعداد بازدید : 446

    نظام کارمزد خدمات بانکی معلق در میان تردیدها

    همین چند روز قبل بانک مرکزی در بخشنامه ای به بانک ها نرخ کارمزد برخی خدمات بانکی را به روز و به آنها اعلام کرد.

    مــنـصـور اولــی
    @Mansoorolla
    یک روز از بخشنامه بانک مرکزی نگذشته بود که برخی نمایندگان مجلس که عمدتا هم عضو کمیسیون های غیر اقتصادی هستند، به این بخشنامه واکنش نشان دادند و بر این باورند «از جیب مردم نباید برای ارایه خدمات بانکی هزینه شود.» این در حالی است که کسب درآمد از محل ارایه خدمات بانکی یکی از مهم ترین منابع درآمدی بانک ها در سراسر دنیاست. بانک ها چه در ایران و چه در هر نقطه دیگری از دنیا دو وظیفه مهم بر عهده دارند که عبارت است از واسطه گری وجوه و ارایه خدمات بانکی. از سوی دیگر در دو دهه گذشته شاهد رشد خدمات دهی و متنوع شدن روش های ارایه خدمات بانکی از سوی بانک ها هستیم. وقتی بانک ها نتوانند از محل ارایه خدمات درآمدی کسب کنند، باید هزینه های شان را از محل واسطه گری وجوه جبران کنند که معنای دیگر آن گران شدن قیمت تمام شده پول است.  در چنین وضعیتی قاعدتا ارایه خدمات بانکی به دلیل سودآور نبودن نباید از نظر کیفی و کمی رشد آنچنانی داشته باشد. اما آنچه ما در کشورمان شاهد هستیم، یک رقابت نفس گیر بین بانک ها برای ارایه جدیدترین خدمات بانکی است آن هم بدون اینکه از این محل درآمدی داشته باشند.  این به معنی افزایش فشار بیشتر بر منابع درآمدی از محل واسطه گری وجوه است. وقتی بانک ها زیان ده می شوند، وقتی سودهای شناسایی شده بانک ها کاغذی می شود، وقتی هزینه پول آنقدر بالا می رود که با وجود تورم تک رقمی همچنان نرخ سودهای بانکی دو رقمی و گاهی بالای 20 درصد است، بسیاری دنبال دلیل های ماورایی برای پاسخ به این وضعیت می گردند و نمی دانند علت در همین نزدیکی هاست. علت روشن است، نظام بانکی ما براساس استانداردهای جهانی اداره نمی شود که اگر می شد، بانک ها نباید در مقابل شکل گیری یک نظام کارمزدی دقیق مقاومت می کردند؛ بلکه باید از آن استقبال می کردند.  اگر بانکداری ما براساس استانداردها اداره می شد، نباید شاهد یک رقابت عجیب برای ارایه خدمات بانکی باشیم که بانک ها عملا درآمد یا سودی از آن به دست نمی آورند. یکی از مهم ترین فاکتورهای شفاف شدن فعالیت های بانکی تعیین نظام کارمزدی و درآمدزا شدن خدمات بانکی است. این اصل مهم باید در نظام بانکی کشورمان به اجرا در بیاید. برکسی پوشیده نیست کسب درآمد از محل ارایه خدمات بانکی و لزوم توجیه های مالی از سوی بانک ها برای ارایه هر نوع خدمات یکی از نیازهای بنیادی و اساسی در نظام بانکی است. اما جالب است بدانیم که خود بانک ها براساس گفته های محسن قادری، مدیر عامل شرکت شاپرک مخالف شکل گیری این نظام کارمزدی هستند. قادری در بخشی از یک گفت و گوی مفصل با سایت ایبِنا، درباره سرنوشت نظام کارمزد خدمات بانکی گفته است: «تصحیح نظام کارمزد یکی از مباحثی است که از سال ۹۴ آغاز شده ولی متاسفانه بانک ها در این بخش همکاری موثری نداشتند و لذا بانک مرکزی و شرکت شاپرک در حل این موضوع تنها ماندند. نتیجه هم این شد که در حال حاضر شاهدش هستیم اما شرکت شاپرک در این خصوص بیکار نماند و طرح هایی را به صورت گام به گام طراحی و به بانک ها ارایه کرده است ولی این طرح ها زمانی می تواند اجرایی شود که ملاحظات کلی هم در نظر گرفته شود مانند جمع آوری و عملیاتی.»  به هر روی یکی از نیازهای مهم و اساسی نظام بانکی تعیین نظام کارمزد خدمات بانکی است. مردم باید درمقابل کیفیت خدمات ارایه شده هزینه آن را هم بپردازند و کارشناسان و نمایندگان عضو کمیسیون های اقتصادی مجلس باید تعدادی از نمایندگان مجلس را که احیانا به ابعاد موثر این مساله بر نظام اقتصادی آگاه نیستند، توجیه کنند. حتی لازم است اگر بانک مرکزی به سرعت برنامه ای برای عملیاتی شدن این کار در دستور کار قرار نداد، خود مجلس باید پیشقدم شود و جلوی نابسامانی در حوزه توسعه را بدون کارشناسی خدمات بانکی بگیرد. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :