آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 211369
تاریخ انتشار : 16 خرداد 1396 10:37
تعداد بازدید : 730

چرا بازرگانی وزارتخانه مستقل می خواهد؟

منطق کار بازرگانی، اقتضائات امروز و تجربه سال های گذشته ایجاب می کند که بخش بازرگانی یک وزارتخانه مستقل داشته باشد و از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدا شود. دست کم 70 درصد از الزامات فرایند تولید به بخش بازرگانی بازمی گردد. یک کارخانه برای تولید به مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات نیاز دارد. این الزامات باید خریداری، حمل و فرایند انتقال آن به کشور بیمه شود، اینکه این تجهیزات از کدام بازار خریداری شود، در چه سطحی از فناوری تهیه شود، چه زمانی وارد و چطور از گمرک ترخیص شود، همه از مسائل بازرگانی است.در ادامه زمانی محصول را ساختیم، اینکه چه محصولی را به سفارش کجا بسازیم، محصول چه ویژگی ها و اندازه ای داشته باشد، برای کدام بازار و تقاضاکننده تهیه شود، با چه سلیقه ای ساخته شود و با چه محصولات دیگری باید رقابت کند، از مسائلی است که در بخش بازرگانی حل وفصل می شود. حمل ونقل، انبارداری و مخاطب محصول نیز از مباحثی است که در بازرگانی درباره آن تصمیم می گیرند. مدیریت، سیاست و استراتژی ها در واردات، تعیین تعرفه ها و پیمان های همکاری، موافقتنامه ها و طرف های تجاری، همه از مسائل مهم بازرگانی است. به دنبال آن، مدیریت صادرات، بازاریابی کالا، رقبا و چگونگی ساختن، یافتن و رقابت کردن در بازارهای جهانی از این مسائل است. در شبکه توزیع داخلی نزدیک به چهار میلیون نفر در صنوف دارید که مدیریت وضعیت آن ها و شبکه توزیع از چالش های همیشگی است.

یحیی آل اسحاق 
به واحدهای تولیدی که مراجعه کنید، می بینید که کمترین گلایه ها از مسائل فنی است. در ایران از نظر توان فنی و مهندسی کمبودی نداریم؛ اما مشکل این است که محصول را تولید کرده اما تقاضا نداریم. با نظام بانکی، گمرک، بیمه و سازمان های حمل ونقلی ازجمله کشتیرانی مشکل داریم. یک بررسی کوتاه نشان می دهد که 70 درصد از مشکلات واحدهای تولیدی ما مربوط با بخش بازرگانی است؛ اما وظایف و مسوولیت های بازرگانی امروز در یک چهارم یک وزارتخانه خلاصه شده است.
از سوی دیگر ما در یک بازار 400 میلیونی واقع شده ایم و ازنظر ژئوپولتیکی، هاب منطقه هستیم و برای ایفای نقش مؤثر در این بازار نیاز به نظام بازرگانی مستقل و مقتدر داریم. علاوه بر این مشکلاتی که در زمینه قاچاق، تنظیم قیمت، نظارت و کنترل بر قیمت ها، سوءاستفاده و احتکار وجود دارد، نشان می دهد که چقدر بخش بازرگانی، نیازمند وزارتخانه مستقل است. 
 خلاصه یادداشت منتشر شده در ایرنا


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :