آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 21028
تاریخ انتشار : 12 دی 1391 10:38
تعداد بازدید : 710

نگاهی به تجارت تجهیزات هوشمند در سال 2012

پرواز تبلت

پایان سال میلادی با جمع بندی فعالیت های تجاری همراه است و دستاوردهای سالانه در حوزه فناوری اطلاعات علاوه بر نمایش توانمندی برندهای مختلف، جهت گیری بازار و میزان توسعه آن را نیز نشان می دهد. بر اساس آمار منتشر شده از دو پایگاه بزرگ اطلاعاتی گارتنر و IDC در سال 2012 بازار فناوری به سمت تجهیزات همراه تغییر جهت داده است و علاوه بر حضور نوپای تبلت ها، گرایش بیشتری به سمت تلفن های همراه با صفحه نمایش بزرگ و توان پردازشی بالا مشاهده می شود.

آمار جهانی ابزارهای هوشمند به وضعیت ارتباط آنها با اینترنت وابسته است؛ به همین دلیل رده‌بندی این تجهیزات با توان اتصال کاربران آنها به اینترنت سنجیده می‌شود. این ابزارها شامل انواع لپ‌تاپ، تبلت، تلفن‌همراه و رایانه‌‌های رومیزی می‌شود که گروهی با نام Smart Connected Device را تشکیل می‌دهند و هوشمندی این ابزارها نیز در مجموع، توانایی‌های پردازشی آنها و ارتباط با منابع داده مانند اینترنت است.
طی دو سال گذشته که تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند همراه رشد صعودی در پیش گرفته‌اند، اکوسیستم تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات از رایانه‌ها به سوی ابزارک‌ها متمایل شده است و به همین دلیل محصولاتی مانند تلفن‌همراه در محاسبات این بازار تاثیر مستقیم دارد.
رشد ابزارهای هوشمند در فصل سوم سال 2012 معادل 27 درصد برآورد شده و نزدیک به 140 میلیارد دلار گردش مالی حاصل از فروش 303 میلیون ابزار هوشمند رقم زده است. این آمار در فصل آخر سال به 362 میلیون دستگاه از انواع رایانه‌، تبلت، موبایل و لپ‌تاپ می‌رسد و حجم بازار نیز معادل 169 میلیارد است.
این آمار نشان می‌دهد اگرچه بحران‌های مالی و وضعیت اقتصادی بازارهای بزرگ جهانی باعث کاهش تقاضا برای رایانه‌ها شده است؛ رشد قابل توجه بازارهایی مانند تلفن همراه، گردش مالی قدرتمندی را در این حوزه ایجاد می‌کند. به همین دلیل در میان برندهای صاحب نام این بخش سامسونگ با سهم بازار 21 درصدی در جایگاه نخست قرار می‌گیرد که عمده این سهم به واسطه حضور گلکسی‌های سامسونگ در بازار تلفن همراه است. اپل با 15 درصد سهم بازار از طریق آیفون، آی‌پد و سایر محصولات این برند، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است ضمن اینکه عمده حضور اپل در بازارهای توسعه‌یافته مانند آمریکای شمالی و اروپاست. بعد از این دو برند که در حوزه تجهیزات همراه بیشترین فعالیت را دارند، لنوو با سهم بازار 7 درصدی در مقام سوم قرار گرفته است. اهمیت جایگاه لنوو به دلیل حضور در بازار رایانه‌هاست، در همین حال سهم این برند با وجود شتاب بسیار بالا، در بخش گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها همچنان قابل توجه نیست، ولی رویکرد لنووو در زمینه لپ‌تاپ و رایانه‌های رومیزی باعث شده است که در رقابت با محصولات عمومی مانند تلفن همراه، بتواند جایگاه سوم ابزارهای هوشمند را به خود اختصاص دهد. لنوو در حال حاضر در جایگاه دوم تولید لپ‌تاپ پس از اچ‌پی قرار دارد و با توجه به هدف‌گذاری انجام شده برای سال 2013 و افت نسبی اچ‌پی که با اعلام خروج این برند از بازار رایانه همراه شد، لنوو جایگاه نخست بازار لپ‌تاپ‌ها را به دست خواهد آورد. دو رده بعدی نیز به ترتیب به اچ‌پی و سونی اختصاص دارد. در این میان اچ‌پی اعلام کرده است شاخه محصولات کاربران نهایی در حوزه رایانه‌ها را معلق خواهد کرد و این تصمیم در سال 2013 با کاهش تولید 9 میلیون دستگاه پیگیری خواهد شد. سونی در سال میلادی جدید با افزایش تولید 300 هزار دستگاه و ادامه روند رو به رشد خود در زمینه تلفن همراه پس از جدایی از اریکسون به حرکت خود ادامه خواهد داد.
 آینده ابزارهای هوشمند
توسعه ابزارهای هوشمند با شتاب بالایی انجام می‌شود و بنا بر اطلاعات منتشر شده توسط تحلیلگران IDC در چهار سال آینده ظرفیت این بازار از نظر تعداد دستگاه‌های تولید شده نزدیک به هفت برابر رشد خواهد داشت. پیش‌بینی تحلیلگران جهانی بازار فناوری اطلاعات برای سال 2016 تولید 2.1 میلیارد ابزار هوشمند شامل انواع لپ‌تاپ، رایانه، تبلت و تلفن همراه است؛ ضمن اینکه در این سال حجم مبادلات تجاری این بازار به 800 میلیارد دلار خواهد رسید. کارشناسان معتقدند این رشد به دلیل توسعه سرویس‌های ابری و خدماتی است که از طریق اینترنت قابل دستیابی است؛ در نتیجه توانایی حمل دستگاه نسبت به قدرت پردازش یا ذخیره‌سازی داده‌ها در اولویت بالاتری قرار می‌‌گیرد.
با توجه به روند حرکت برندهای برتر این بخش می‌توان گفت در سال 2016، سامسونگ و اپل همچنان جایگاه خود را حفظ می‌کنند با این حال رقیبی به نام لنوو با افزایش سهم که به دلیل حضور گسترده در بازار تلفن همراه است، فاصله اندکی نسبت به این دو خواهد داشت. اچ‌پی و سونی نیز همچنان در جایگاه چهارم و پنجم خواهند
 بود. رشد صنعت ابزارهای هوشمند طی چهار سال آینده به 76 درصد خواهد رسید و این در حالی است که رایانه‌های رومیزی تنها با افزایش 2.1 درصدی تقاضا روبه رو خواهند بود. لپ‌تاپ‌ها نیز با توسعه بازار 30 درصدی در این چهار سال همراه می‌شوند، اما در زمینه تجهیزات نوظهور مانند تبلت‌ و تلفن‌های هوشمند، این رشد بسیار بالاتر است و به ترتیب به 130 و 95 درصد می‌رسد.
منابع:IDC و BGR.COM


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :