fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 207047
    تاریخ انتشار : 13 اردیبهشت 1396 1:10
    تعداد بازدید : 672

    استارت آپ ها و انتخابات

    انتخابات ریاست جمهوری 1396 نسبت به انتخابات پیشین یک تفاوت عمده دارد؛ حضور استارت آپ ها. این شرکت های نوپا که چهارسال پیش اثری از آنها در صحنه اقتصاد و اجتماع نبود، امسال نه تنها از نظر تعداد به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده اند؛ بلکه بسیاری از این کسب و کارها در اثر رشد خارق العاده خود، اکنون صاحب شبکه گسترده ای از کاربران، نفوذ اجتماعی و برخی نیز دارای منابع مالی مناسب و البته موافقان و مخالفان در سازمان های دولتی و نهادهای نظارتی هستند. (هرچند شواهد و قراین نشان می دهد که موضوع مخالفان، نه ماهیت؛ بلکه مالکیت این ستاره های نوظهور اقتصادی است) این ویژگی ها که هر سیاست پیشه ای را به جلب نظر و همکاری این کسب و کارها وسوسه می کند در مقابل وعده هایی که نامزدهای انتخابات به این شرکت ها می دهند و می تواند آنها را به حمایت و همراهی در کارزارهای انتخاباتی نامزدها ترغیب کند، آمیزه ای شگفت انگیز، بی سابقه و سرنوشت ساز در انتخابات پیش رو خلق خواهد کرد. در اقتصاد سیاست زده ایران که عملا بزرگ ترین شریک و مشتری بسیاری از کسب وکارهای موفق، دولت و شرکت های نیمه دولتی، شبه دولتی و سازمان های فرادولتی هستند، نادیده گرفتن نقش سازمان ها و مدیران سیاسی شان خطایی فاحش ولی چشم داشتن، دل بستن و دست دراز کردن به امید دریافت حمایت و پشتیبانی ایشان اشتباهی بزرگ تر است؛ اشتباهی که اکثر صاحبان و تصمیم گیران کسب وکارهای سنتی و مدرن، دانسته یا ندانسته، به بهانه میل به بقا و رشد مجموعه خود مرتکب می شوند و دیر یا زود بهای آن را با از دست دادن مالکیت و جایگاه مدیریت شان می پردازند.

    وحید حجه فروش
    @hajjehforoosh
    رشد سریع و عمر کوتاه استارت آپ ها در مقایسه با شرکت های سنتی، از یک سو تمایل آنها را به استفاده هر چه بیشتر از تمامی امکانات و گزینه های در دسترس افزایش می دهد و ماهیت نوآورانه و تغییرآفرین شان از سوی دیگر این ذهنیت را در آنها تشدید می کند که می توانند در فرایندهای قانونی و سازوکارهای سیاسی-اقتصادی هم به همین منوال تاثیرگذار باشند. تمامی این عوامل در کنار هم، خبر از احتمال قوی هم داستان شدن سیاست ورزان و فعالان شاخص اکوسیستم کارآفرینی استارت آپی می دهد. اما به شهادت تاریخ، این هم سو شدن خلق الساعه نه برای تشکیل یک ائتلاف استراتژیک و بلند مدت نه منظور تحول کارآفرینی، تولید و نظام خلق ثروت، بلکه تنها به قصد عبور یک نامزد از روی پلی است که اکوسیستم کسب وکارهای نوپا در چند سال اخیر ساخته است. انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نه میدان آزمودن میزان قدرت و نفوذ استارت آپ ها در جامعه و نه مجال به رخ کشیدن دستاوردهای دوران کوتاه فعالیت آنها در اقتصاد ایران است. نسل جدید کارآفرینان کشور رسالتی فراتر از تولید و اشتغال هم دارند: آفریدن و پروراندن بخش خصوصی واقعی، مدرن و مستقل ایران. رسالتی که باید گام نخست تحقق آن را همین امسال بردارند؛  سیاست زدایی از حوزه ای که می تواند نجات بخش اقتصاد و اشتغال ایران باشد. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :