آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 206987
تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1396 10:31
تعداد بازدید : 1234

بررسی نقش موبایل در افزایش آمار تصادفات

تحقیقات نشان داده که استفاده از تلفن همراه، حین رانندگی چهار برابر خطر تصادف را افزایش می دهد. این خطر با افزایش سن راننده بیشتر می شود که متأسفانه به میزان تجربه راننده در کنترل وسیله نقلیه هم ارتباطی ندارد.


مهر - خطر تصادف در فاصله کوتاهی پس از برقراری تماس (مثلا پنج دقیقه اول) به مراتب بیشتر است، در حالی که پس از گذشت ۱۵ دقیقه از پایان مکالمه، به یک چهارم می رسد. علاوه بر این، خطر تصادف در هنگام مکالمه در بزرگراه ها به مراتب بیشتر از جاده های شهری و کم سرعت است.
رشد فزاینده استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی در واقع بخشی از روند نگران کننده تأثیر فناوری های روز بر کاهش توجه رانندگان است. غیر از تلفن همراه دیگر فناوری های درون خودرو مثل دسترسی به اینترنت، سیستم های اطلاعاتی رهیاب و سیستم های هشداردهنده تصادف می توانند کاهش سطح دقت راننده را در پی داشته باشند.
به اعتقاد کارشناسان، ابزاری مانند موبایل می تواند تأثیر مستقیمی در ۲۵ درصد از تصادفات داشته باشد. بر اساس این تحقیقات یکی از عوامل مهم در تصادفات رانندگی، حواس پرتی رانندگان از توجه به جلو است. مهم ترین دلیل حواس پرتی رانندگان در ۲۵ درصد موارد هم صحبت کردن با تلفن همراه، بازی کردن با موبایل یا ارسال پیام کوتاه است. اما به نظر می رسد مسوولان ترافیکی کشور چندان به اصلاح این رفتار نادرست توجهی نمی کنند.
علیرضا اسماعیلی، کارشناس حوزه ترافیک با بیان اینکه صحبت با تلفن همراه از گفت وگو با سرنشینان خودرو خطرناک تر است، می گوید: سرنشینان خودرو صحبت های خود را بر اساس شرایط رانندگی تنظیم می کنند و به راننده نسبت به خطرات قریب الوقوع هشدار می دهند، اما در گفت وگوهای تلفنی چنین امکانی نیست. به گفته وی رانندگان جوان (۱۶ تا ۲۴ ساله) نسبت به رانندگان مسن بیشتر با تلفن همراه صحبت می کنند که این رفتار ناشی از ناآگاهی نسبت به خطرات چنین کاری است. بسیاری حتی این کار را از سایر فعالیت هایی که می توان پشت فرمان درگیر آن شد از قبیل خوردن، خطرناک تر می دانند.
به گفته وی در برخی از مطالعات تفاوت هایی میان جنسیت راننده هم مورد بررسی قرار گرفته است و بر این اساس مردها بیشتر از زن ها از تلفن همراه در حین رانندگی استفاده کرده؛ اما خانم ها در ارسال پیامک هنگام رانندگی از آقایان جلوترند.
به گفته وی، خطر ارسال پیام هنگام رانندگی به مراتب از صحبت کردن با تلفن همراه بیشتر است به شکلی که بررسی های پژوهشی نشان می دهد زمان واکنش رانندگان هنگام فرستادن پیامک به ۳۰ درصد و هنگام مکالمه با موبایل به میزان ۹ درصد افزایش پیدا می کند بدین ترتیب رانندگان با تأخیر بیشتری عکس العمل نشان می دهند.
علی معتمدی، روانشناس و رفتارشناس نیز در این باره می گوید: طبق تحقیقاتی که انجام شده، صحبت کردن با تلفن همراه میزان عکس العمل را ۹ درصد هنگام ترمز و ۱۹ درصد هنگام سرعت گرفتن پس از ترمز کم می کند. رانندگانی که با تلفن همراه صحبت می کنند به گفت وگویی که در پیش دارند توجه می کنند نه به رانندگی، در نتیجه محیطی را که در آن مشغول رانندگی هستند، مشاهده نمی کنند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :